zondag 24 augustus 2014

4-Tal 2013/2014



VIERTALLEN:  HZP  SCHIEDAM  –  RSR  IVOREN  TOREN

Niet voor HZPS...
Afgelopen maandag kwam het viertal van RSR Ivoren Toren op bezoek voor de laatste ronde van deze competitie. In onze poule doen vijf teams mee. Er stond veel op het spel, want wij stonden vierde en RSR stond vijfde. Wie zou aan het eind van de avond vrij zijn van de laatste plaats? Kortom, het ging om veel eer, maar ook niet om meer, want bij de viertallen is er geen degradatie. Bij ons was Hassel Kroes verhinderd. Marco Zwanenburg was bereid om zijn plaats aan het vierde bord te bezetten.

Aan bord 3 speelde Jan Verveen (1366) met zwart tegen Marius Middendorp (1304). Het spel golfde op en neer: eerst probeerde Jan wat op de damevleugel, daarna ontbrandde de strijd in het centrum en vervolgens ook op de koningsvleugel. Dan geeft Jan op. Uw reporter keek naar de stelling en vroeg waarom Jan opgaf. Jan zei: “Ik loop mat, kijk maar, zo, zo en dan.......shit, mijn dame dekt dat veld bij mijn koning!!!!” Gevalletje van schaakblindheid (0 – 1).

Jan... Tja...


Aan bord 2 speelde Nick Wiegman (1369) met wit tegen Angelo Ayala (1339). Nick had al maanden nauwelijks geschaakt omdat hij voor zijn werk heel vaak in het buitenland was. Nick was het echter niet verleerd. Nick had de ene combinatie na de andere. Hij veroverde de e-pion die Angelo niet terug kon slaan vanwege een dreigende paardvork. Vervolgens pende Nick een paard en stuurde daar een pion op af. Toen nog een Röntgenschaak er achter aan. De totale winst was inmiddels een toren en twee pionnen. Toen Nick nog een loper pende en veroverde vond Angelo het wel genoeg (1 – 1).

Nick... enige winstpartij!


Aan bord 4 had Marco Zwanenburg (1400) wit tegen Marcel Rosenberg (695).  Marco kreeg een ontwikkelingsvoorsprong, verhindert de korte rokade van Marcel en heeft penningen. Maar Marcel rokeert lang waardoor de penningen opgeheven worden. Marco blijft aanvallen en heeft een pluspion. Dan stopt de aanval en gaat de pluspion verloren. Maar Marco valt opnieuw de koning aan en verovert een licht stuk, maar het extra stuk gaat weer verloren. Uiteindelijk ontstaat er een toreneindspel. Beiden veroveren wat pionnen om zelf vrijpionnen te krijgen. De pion van Marcel is dan sneller en dat beslist. Wat een partij!!! (1 – 2).

Marco... wat een partij!!!


Jan... erg slecht uit
opening...
Toen werd er alleen nog aan bord 1 gespeeld. Jan Krabbendam (1354) had zwart tegen Jeffrey Ouwersloot (1458). Jan kwam erg slecht uit de opening: veel stukken konden niet meedoen, terwijl Jeffrey al op volle sterkte was. Dit duurde heel lang en uw reporter had er geen enkel vertrouwen in. Jan verloor een pion.  Pas na meer dan twee uur slaagt Jan er in zich te bevrijden. Er ontstaat een eindspel waarin Jan 2 torens, een paard en 5 pionnen heeft. Jeffrey heeft 2 torens een loper en 6 pionnen. Beiden gaan lopen met een vrijpion. Beiden offeren hun lichte stuk om de vrijpion tegen te houden. Dan heeft Jan 1 toren en 2 pionnen en Jeffrey heeft 1 toren en 3 pionnen. De pionnen staan tegenover elkaar op dezelfde vleugel. Uiteindelijk gaat alles van het bord behalve 1 pion van Jeffrey. De koningen staan tegenover elkaar en Jan heeft de oppositie, Dus moet dit remise worden. Maar Jan geeft de oppositie weg en staat verloren, want de pion kan zo doorlopen. Op dat moment biedt Jan remise aan!!! En dat wordt aangenomen!!!  Hoe vatten we deze partij nu samen? Jan verknalt de opening, niet zo best. Jan bevrijdt zich en bereikt toch een remise eindspel, klasse!!!. Daarna verknalt Jan een eenvoudig pionneneindspel, niet zo best. Daarna bluft hij een half punt binnen. Uw reporter raadt beide spelers aan om op de eerstvolgende clubavond het eindspel met 1 pion even te oefenen. In 10 minuten weet je dan hoe het moet.

... we houden ons mond, Jan!


Hiermee won RSR Ivoren toren met 1,5 – 2,5. Maar helaas voor RSR Ivoren Toren was deze overwinning te klein om de laatste plaats over te dragen aan ons team.

Verslag/Fotografie: Frans Groeneweg
Lay-out/Ballonplakkerij: Aad Juijn



Viertallenwedstrijd: De Willige Dame – HZP Schiedam


Marco vroeg aan teamleider Jan Hennevanger: “Wie maakt het verslag”? Natuurlijk vroeg Jan of Marco dit wilde doen. Marco wilde Jan ook wel helpen met het teamleiderschap, want Marco heeft veel ervaring bij de dovensport,

Jaap van Loenen kon nog niet meedoen. Gelukkig wilde Hassel Kroes invallen.

GEWOON betalen!
Toen Dick Vons en ik in het centrum van Dordrecht kwamen was er een probleem. De straat waar we in wilden was met een paal afgesloten. Wij vonden dat vreemd. Ik vraag de TomTom om een omleiding. We komen weer op het zelfde punt en nog een keer. Grrr. Dick zegt dat hij baalt. Ik heb geen zin om nog een keer te zoeken, anders gaan we naar huis. Baal ervan. Eindelijk vinden we een parkeerterrein. Het is onduidelijk of we moeten betalen. Wij vragen het aan een voorbijganger. De man zegt: “u moet wel gewoon betalen tot 22.00 u”. Wij betalen bij de automaat (zie de foto). Daarbij wordt op het verkeerde knopje gedrukt en krijgen we "invalide parkeren", kosten 5 euro. Zijn wij geluksvogels? Ik moet echt lachen. Ticket voor invalide parkeerplaats omdat wij doven zijn. Hebben wij voordeel? Na circa 300 meter lopen zien wij opeens een bekend museum. Daar hebben we heel vroeger toch al eens gelopen? Ik herken de straat van zooooo lang geleden, toen wij met de schaakclub in die poffertjessalon speelden. Dat is al circa 10-15 jaar geleden. Ongelooflijk toevallig, leuk om terug te zien. De start is circa 20.10 uur.

Aan het eerste bord speelde Dick gewoon goed. Er werden stukken geruild. Dick keek naar de andere 3 spelers en dacht: “pff waardeloos”. Hij voelde dat die drie spelers gingen verliezen. Grapje van Marco: met zijn drieën een lange rokade:
0-0-0. Dick had na het zien van die andere partijen niet veel zin om door te vechten. Hij vraagt aan Marco of remise kan. Marco zegt doe maar als Jan het goed vindt. Jan gaat akkoord (0,5 – 0,5)

Dick... enige halfje!


Marco speelde aan bord 2 de opening goed. Na circa 3 kwartier zie ik opeens dat ik een sterke mataanval kan krijgen, maar ik zet mijn paard op het verkeerde veld. Dom! Mijn tegenstander denkt erg veel. Het is al laat, als ik de laatste speler ben. Ik geef dan op. Volgende keer beter opletten :-(  (1,5 -0,5).

Marco... volgende keer beter opletten
(ook met parkeerkaart kopen)


Hassel zit aan bord drie naast mij. Hassel had een bord waar de cijfers en letters niet op stonden. Lastig voor Hassel, maar het zou wel gaan zei hij tegen mij.
Ik hoop dat hij niet in verwarring raakte met het noteren. Hij speelde de opening heel goed. Maar in het middenspel mist Hassel de kans op een mataanval met toren en loper. Jammer Hassel. Hij geeft later op omdat een toren een pion aanvalt. Er zit niets meer in (2,5 – 0,5).

Lastig voor Hassel...


Aan bord 4 speelde Jan. Hij zat via een trapje hoger dan de anderen. Lekker uitzicht? Hi hi. Hij speelde perfect. Maar verliest later een loper, tjiempie, tjonge. Hij probeert verder te zetten. Maar het is zinloos. Hiermee verloren we met 3,5 – 0,5. Later zei Dick tegen Jan dat hij een betere damezet had kunnen doen. Jan ziet dat Dick gelijk heeft.  Maar Dick heeft een ELO rating van rond 1600 zowel bij de dovensport als bij de KNSB.

Jan (de penningmeester) verliest ook,
maar ja die heeft andere dingen aan 't hoofd


Jammer van de  0-0-0 uitslag, maar ook die spelers hebben hun best gedaan.
Ik duim dat we op 7 april niet weer 0-0-0 spelen. We worden geen kampioen.
Ik wens dat het viertal op 7 april  goed speelt. Ik zal ook aanwezig zijn, want ik  vind het leuk om te kijken. Lekkere schaakhobby,

Ik wens jullie een heel fijne dag.
Oh ja, ik wil nog even tegen de spelers van HZPS 1 en 2 zeggen: “van harte gefeliciteerd”. Het HZPS viertal is er erg blij mee.

Verslag: Marco Zwanenburg
Fotografie: Archief HZPS



Spijkenisse – HZPS  2-2  Viertallen B, ronde 7

"de Boekenberg" Spijkenisse
Op vrijdag 14 februari speelde het viertal uit tegen het viertal van Spijkenisse. Een mooie locatie met aparte speelzaal voor de RSB wedstrijden. Behalve de wedstrijd van het viertal werd  ook Spijkenisse 4 tegen De Penning 1 gespeeld. Er was een groot scherm met daarop de uitslagen van de partijen.

Ons viertal had twee invallers nodig; Gerard Turkenburg en ondergetekende. Ook moesten we het zonder teamleider Frans stellen. Er zijn daarom geen ‘actie’ foto’s en een beperkt verslag.

De ratings zijn overgenomen van de laatste en dus actuele KNSB lijst (februari 2014). Het wedstrijdverloop in chronologische volgorde;

Jerry Sandifort (1468) - Gerard Turkenburg  (1530) aan het eerste bord.

Ik zag Gerard met wit in de loop van de partij de Dame van de tegenstander ruilen tegen Toren en Loper. Met een aanval met matdreiging wist Gerard nog een stuk te winnen.  De aanval ging door en Gerard wist Jerry mat te zetten. 0 -1

Gerard: een lang gekoesterde droom komt uit


Fred van den Broeck (1230) - Jan Verveen (1366) aan het derde bord.

In het middenspel verspeelde Fred een stuk. Om de zaak te redden nam hij veel tijd. Hij had nog enkele minuten, Jan Verveen had  nog een uur speeltijd. Het mocht echter niet baten. Jan won de partij 0-2.

Jan... 0-2


Mane Reljic (1487) - Jan Hennevanger ( 1148) aan het tweede bord.

Jan... strafregels
In de verloop van mijn partij verdwenen alle lichte stukken van het bord. Mane kreeg/had een doorgebroken pion met twee Torens erachter. Een van mijn torens blokkeerde de weg naar promotie, de andere stond op de rij van de pion.  Om de wedstrijd te redden moest Mane iets forceren. Ik kreeg mijn twee Torens op een lijn. Mane had zijn twee Torens op dezelfde rij.  Ik had de hoop Mane op remise te kunnen houden, maar zag een pionzet over het hoofd en werd  mat gezet…1-2.  Met excuses aan de andere teamleden, ik had er een halfje uit moeten halen.

Kijk... daar kunnen we wat mee!


Wim den Haan (1362) - Hassel Kroes (nog geen rating, tpr 1362)

Hassel kreeg vanaf de opening al problemen en stond al snel achter. Toen ik na mijn verliespartij bij deze laatste partij ging kijken had hij nog weinig tijd en stond een stuk achter. Na een loperzet van Hassel kon Wim met een Toren de koning van Hassel schaak geven en daarna de loper slaan. Hassel moest opgeven waardoor de eindstand 2-2 werd.

Oók Hassel moest eraan geloven...


Verslag: Jan Hennevanger
Foto’s: HZPS Archief
  



Op 27 Januari speelde het viertal van  HZP Schiedam tegen Ashtapada

Door Marco Zwanenburg

Bijna alle spelers van het viertal zijn aanwezig, maar omdat Jaap van Loenen niet  kon meedoen, viel Hassel Kroes in. De Ashtapada spelers zijn om ca 19.45u al aanwezig, zodat we om 20.00u konden beginnen. David van der Mast houdt als wedstrijdleider de toespraak, maar vergat de notatiebiljetten. Marco zei het tegen hem en David regelde het. Helaas kwam er niemand op het idee om foto’s te maken, vandaar dat u het met enkele exemplaren uit het archief zult moeten stellen!

Dick Vons 1540 - Ben Spijkers 1570
Dick speelde bij de start gevaarlijk met de dame (Da5). Later gaat de dame terug (Dd8). In het eindspel kan de dame niet meer beschermen of aanvallen. Langzaam springt het paard van Ben naar schaakmat. Dick kon het niet tegen houden. Hij zegt tegen mij: (Marco):  Ik ben niet vorm. ;-(
Jammer, Dick. volgende keer beter!
Dick wist niet dat hij Ben 1570 had!
0-1

Dick... "ik ben niet in vorm"


Marco Zwanenburg 1443 - Daan van Mourik 1274
1. d4 – d5, 2. c4 – e6....
Ik wist niet of hij een sterke speler was. Later gaat de d-pion van Marco naar d8. Daan kan zijn stukken niet goed beschermen en geeft op.
Goed gedaan, he?
1-1

Marco... "goed gedaan hè"


Hassel Kroes - Bert de Groot 1492
Hassel heeft ook weer netjes gespeeld net als op 11 januari.
Bert biedt uiteindelijk remise aan. Hassel neemt het aan...
Heeft Bert  met 1492 een veel hogere rating? Hassel heeft nu nog geen rating, maar Marco weet zeker dat Hassel binnenkort een rating krijgt van ongeveer: 1360
1.5 - 1.5

Hassel... goed bezig!


Jan Hennevanger 1121 - Ab van Assendelft 1409
Jan speelt erg rustig, hij denkt meer aan de schaakstukken dan aan de schaakklok.
In het eindspel probeert Jan remise te maken, maar... Jan heeft niet genoeg bedenktijd, terwijl  Ab 25 minuten over heeft.
Jij hebt het best gedaan, maar volgende keer iets sneller zetten.
1.5 – 2.5

Jan..."best gedaan"


Dus :
HZP Schiedam
(1368)
Ashtapada
(1436)
1.5  - 2.5
1. Dick Vons
(1540)
Ben Spijkers
(1570)
0 - 1
2. Marco Zwanenburg 
(1443)
Daan van Mourik
(1274)
1 - 0
3. Hassel Kroes
(G.R.)
Bert de Groot
(1492)
0.5 - 0.5
4. Jan Hennevanger
(1121)
Ab van Assendelft
(1409)
0 - 1
             
  



VIERTALLEN: RSR IVOREN TOREN – HZP SCHIEDAM 11 januari 2014


Dick Vons en Jaap van Loenen konden helaas niet komen. En teamleider Frans Groeneweg kon ook niet komen, omdat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt. Heel begrijpelijk natuurlijk. Jan Hennevanger trad nu op als teamleider. Gerard Turkenburg valt in voor Dick Vons en Hassel Kroes valt in voor Jaap van Loenen.

Marco Zwanenburg zoekt een parkeerplaats aan de kant van het Nivonhuis omdat hij daar voor het eerst was. Toevallig ontmoette hij Gerard en vroeg hem: waar een gemakkelijke parkeerplaats was? Gerard: “Er is om de hoek een grote parkeerplaats”

Heel aardig dat Gerard trakteerde op een lekkere kop thee of koffie! Circa 20.10u startten wij met de schaakwedstrijd. Gerard zei: Pak maar een groot notatielijst met kop van RSR Ivoren Toren, ca 25 cm x 15 cm! Een paar schakers komen iets later. Maar alles is verder rustig tijdens het schaken. Wij vergeten echter om foto’s te maken. Onze bekende schaker van HZPS Piet Hofstee komt even langs bij de beneden zaal . Wat een verrassing.

1e Bord: Gerard Turkenburg (1535) tegen Bart Versluis (1297)

Gerard begint met d4 en krijgt aanval. Hij verdubbelt de torens. Later zet Versluis de dame en een paard op één lijn. Gerard kan zijn toren er tussen zetten  en wint het paard. Later wint hij nog een kwaliteit. Bart geeft het op, “zinloos”…
0 – 1

Gerard...Brabantse gezelligheid


4e Bord: Jan Hennevanger (1121’ tegen Marcel Rosenberg (geen elo)

Verhaal van Jan: Na de opening met voor beide spelers een korte rokade kon ik een pion veroveren. Hierna stond ik wel gedrongen met de witte dame met de loper daarachter op de a1 - h8 diagonaal en 2 torens op de e-lijn. Ik besloot  zo veel mogelijk te ruilen. Dit lukte. De dames, van beide spelers, een toren, en de laatste loper van wit tegen het laatste paard van zwart gingen van het bord. We hielden beide een toren over, waarbij wit 2 pionnen aan de koningszijde had en zwart 4 pionnen. Dat waren de pion op h, dubbelpionnen op de f-lijn, en een vrij-pion op de a-lijn met mijn toren er voor en de toren van de tegenstander er achter. Op dit moment bood mijn tegenstander remise aan. Ik wist niet of Hassel en Marco het zouden redden, daarom besloot ik door te spelen. Mijn h-pion werd geruild tegen de g-pion. Hierna wist wit nog een pion te veroveren.  De a-pion stond inmiddels op de 3e rij met de toren op dezelfde rij. Het lukte mij niet om de a-pion te laten promoveren, hoewel volgens Marco dit wel mogelijk was. Ook begon de tijd langzaam op te raken. Remise leek mij het beste. Er begon een serie zetherhalingen waarbij volgens mij de stelling 3x werd herhaald. Ik claimde remise en dit werd door de wedstrijdleider (Dhr. Dekker) bevestigd.
Dus remise.  Proficiat, Jan H.
½ - 1½

Jan...3 x zelfde stelling


3bord: Hassel Kroes (geen elo) tegen Marius Middendorp (1268)

Ik zit naast hem, hij speelde heel netjes, leuke zetten. Hassel krijgt een mooie aanval waarbij diverse stukken van de tegenstander in staan. Hassel zet langzaam door tot Marius opgeeft. Hassel heeft op dat moment veel minder bedenktijd dan Marius. De eerste RSB overwinning van Hassel!. .
Omruilen met mij voor het 2e bord?? Goed gedaan, Hassel
 ½ - 2½




Hassel...1e RSB winst!!


2e bord: Marco Zwanenburg (1443) tegen Angelo Ayala (1363)

Ik speel een goede partij.. Het begon met:
1. e4, e5 2. Pf3, Pc6(?) 3. Lc4!, H6?! 4. 0-0!, Pf6. 5. d4,exd4 6. Pxd4 Lc5!? 7. Pxc6, bxc6 8. Df3!  0-0?! (Kans dat wit een mataanval krijgt). Daarom zet ik later Kh8!)

Ik ben wel een beetje bang dat ik snel mat ga. Pff, eindelijk de dames ruilen. Hij zou beter de dames NIET ruilen. Eindspel was wel spannend, Ik had beter eerder remise moeten aanbieden, niet gedaan.  In het eindspel deed ik verkeerde zetten. Ik had de toren moeten spelen, nu. pakte de loper mijn toren. Sufferd. Ik had 8 min tegen 18 min.

Marco...Sufferd?!


Hierdoor wonnen wij met  1½ - 2½

Tot volgende schaakwedstrijd op 27 januari

Verslag: Marco Zwanenburg
Foto’s: Archief HZPS
Ballonnen: Aad Juijn





VIERTAL  HZP  SCHIEDAM  -  DE  WILLIGE  DAME

Willige Dame...
niet erg gewillig
Op maandag 9 december ontving ons viertal het viertal van De Willige Dame. Wedstrijdleider David van der Mast maakte uitgebreide aantekeningen.

Aan bord 3 had Jan Verveen (1382) zwart tegen Piet Schuller (1319). Jan offerde een pion om Piet een slechte pionnenstelling te bezorgen. Jan veroverde zijn pion terug, waarbij twee torens van Piet in stonden. Jan veroverde zo de kwaliteit. Vervolgens levert Jan een stuk in voor drie pionnen, waardoor hij twee sterke centrumpionnen kreeg. Op het moment dat Jan kon promoveren dreigt Piet een vervelend mat. Helaas!! Een goede partij , maar wel  0 - 1.

Jan...vervelend mat


Teamleider David...er boven op!


Aan bord 4 speelde Hassel Kroes (nog geen rating) met wit tegen Willem Platje (1205). Na de opening werd het centrum dichtgeschoven. Hassel had wat meer ruimte. Geleidelijk werden meer stukken geruild. Hassel had nog steeds meer ruimte, maar doordat het zo dichtgeschoven was, was er niet doorheen te komen en werd tot remise besloten
(0.5 - 1.5).

Hassel...knappe remise tegen de secretaris van de RSB


Aan bord 1 speelde Jan Krabbendam (1401) met zwart tegen Anne Meeldijk (1553). Jan kwam een pion achter. De dames werden geruild , waarna beiden promoveerden. Anne kon de dames weer afruilen,waarna het pionneneindspel voor Jan verloren was. (0.5 - 2.5)

Jan...en de magie van de ballonnetjes...


Aan bord 2 had Nick Wiegman (1383) wit tegen Fons Claessen (1441). Er werden snel stukken geruild. Nick rokeerde kort en verhinderde dat Fons kon rokeren. In het eindspel creëert Nick een vrije a-pion met een pion meer. Nick ruilt het laatste stuk en wint bekwaam. (1.5 - 2.5).

Nick...enige winst!

Het verslag van de Dordtenaren kunt u hier lezen! 
We feliciteren onze tegenstanders!

Verslag: Frans Groeneweg 
(gebaseerd op de aantekeningen van David van der Mast)
Ballonologie: Aad Juijn



VIERTALLEN:  ASHTAPADA  -  HZP  SCHIEDAM

Ons viertal ging donderdag op bezoek bij Ashtapada in Hoogvliet. Ashtapada speelt in een school, samen met een biljartvereniging en er is een mooie barruimte. Het zag er mooi uit, maar wat hoorden we: Ashtapada moet er op termijn uit. Waarom kwam dat bij ons zo bekend voor?

We konden zien wat de invloed van het speellokaal op de club is. Klaslokalen zijn redelijk klein en er stonden tafeltjes waar maar 1 bord op kan. Er konden dus weinig wedstrijden in dat lokaal gespeeld worden en de RSB-wedstrijd werd daarom in een ander lokaal gespeeld. Dat heeft twee enorme effecten. Het eerste is dat niemand om stilte hoeft te vragen. Uw reporter kon 36 keer een speld horen vallen. Prachtig natuurlijk: zo hoort het. Maar het tweede effect was dat vrijwel niemand kwam kijken. Als de partij klaar was ging de speler ook meestal weg. Tegen het eind waren er in het lokaal 5 leden van ons en van  Ashtapada alleen de laatste speler die nog bezig was. Toen we weggingen vroeg een van hun viertalspelers bij de uitgang wat de uitslag was geworden. Kennelijk is het RSB-gebeuren gedeeltelijk losgekoppeld van de rest van de vereniging. Dat doet het gebouw met je vereniging. Uw reporter is blij dat in ons huidige lokaal en in het toekomstige lokaal iedereen bij elkaar zit. Dat betekent dat er per avond 6 keer gevraagd moet worden of het stiller kan en dat er af en toe een HZPS-lid boos wordt over het lawaai. Niet goed natuurlijk. Maar er staan altijd leden te kijken bij de RSB wedstrijden en er wordt druk gefilosofeerd over de kansen, want ONS team speelt!

Elise...fanwinkel
Verder heeft één van onze leden kennelijk indruk gemaakt. Bij binnenkomst werd direct gevraagd waarom Elise Juijn niet mee gekomen was, Dat zou toch veel leuker zijn geweest!! Hier ligt een mogelijkheid om onze vereniging te promoten. Uw reporter zal  voorstellen om Elise Juijn in alle teams op te stellen.

Dan nu het schaken. Jan Krabbendam (rating 1401) speelde met wit aan bord 1 tegen Christiaan Hemmes (964). Het begon wat passief: Jan speelde d4 en e3 en Christiaan d5 en e6. Jan probeerde wat op de damevleugel: pionnen naar a3 en b4. Wat Christiaan deed legde meer gewicht in de schaal: een sterke, gevaarlijke koningsaanval. Op het hoogtepunt van de aanval zag Jan dat hij met de toren terug moest slaan. Maar Jan pakte de dame beet waarna hij kon opgeven. Jan was nog heel lang erg boos op zichzelf (1 - 0).

Jan...probleem met de andere sekse?


Aan bord 3 had Jan Verveen (1382) wit tegen Bert de Groot (1492). Er ontstond een strijd om de open c-lijn. Later werden de a-pionnen geruild en ging het ook om de open a-lijn. De torens werden geruild. Bert bood remise aan. Jan antwoordde iets als: "Ja er zit niet veel meer in". Bert zei: "prima, dan spelen we door". Zijn teamgenoten wezen Bert er op dat het remiseaanbod aangenomen was, (1.5 - 0.5).

Jan...mooi resultaat


Ankie...en haar paard
Aan bord 2 speelde Marco Zwanenburg (1443) met zwart tegen Ben Spijker (1570). Nadat beiden netjes ontwikkeld hadden ontstond er een strijd in het centrum. Marco had een achtergebleven d-pion. Marco speelde aanvallend en bood een wilde variant aan: beiden zouden met een paardvork op dame en koning de dame veroveren. Ben had er geen trek in. Even later trapt Marco wel in een paardvork op dame en toren. Marco dit kon eerst opvangen, maar daarna had zijn dame geen ruimte meer en dreigde weer een paardvork. Uiteindelijk was dit niet houdbaar meer (2,5 - 0,5) Onze club heet Het Zwarte Paard, maar de paarden onder controle houden zit er in onze club niet echt in. Kijk ook maar eens naar de verslagen die Arnold van der Kammen over zijn partijen maakt. Misschien wordt het tijd om dit grondig aan te pakken: We gaan op cursus bij Ankie van Grunsven.

Marco...uit het zadel geworpen


Aan bord 4 speelde Hassel Kroes (geen rating) met zwart tegen John Dessens (1475). John speelde d4 en e3. Hassel c5, d5 en e6. Hassel offerde een pion en kreeg een sterk centrum met d5 en e5, gesteund door Te8, waarbij John nog niet gerokeerd had. De dames en twee stel licht stukken werden geruild. Hassel speelde aanvallend, kreeg zijn pion terug en kreeg een pion op c3, gesteund door loper, paard en toren. John had erg veel last van die pion: hij kon zijn stukken nauwelijks spelen. Maar geleidelijk kon John zijn stukken speelruimte geven. Hassel speelde zijn pion naar c2 en speelde zijn toren naar veld d1. Dit veld had John gedekt met een loper en torens. De aanval van Hassel zag er erg dreigend uit, maar John kon het net opvangen. Hierna speelde John zijn loper heen en terug, meer kon hij niet, maar alles was onder controle. Hassel zag geen mogelijkheden om verder te komen en bood remise aan. Een prachtige partij en remise tegen John die een rating heeft van1475. Zo bouw je voor jezelf een rating op, Hassel. Prima gedaan!

Hassel...Prima remise!


Er restte ons nog om onze tegenstanders te feliciteren met hun 3-1 overwinning.

Verslag/Fotografie: Frans Groeneweg
Storyboard (ballonnetjes)/Vader van Elise: Aad Juijn





VIERTAL  HZP SCHIEDAM  -  SPIJKENISSE

DOOR  HET  OOG  VAN  DE  NAALD

Geluk of wijsheid?
De RSB-competitie is weer begonnen en wel met een wedstrijd van ons viertal. In onze poule doen 5 viertallen mee en er wordt een dubbele ronde gespeeld, Het viertal van Spijkenisse kwam bij ons op bezoek. Op grond van de gemiddelde rating mocht een spannende wedstrijd verwacht worden, want de gemiddelde rating van ons team was 1337, terwijl de gemiddelde rating van Spijkenisse 1386 was.

Uiteraard kregen onze 4 gasten een consumptiebon. We hadden de barmedewerkers natuurlijk verteld dat er 4 gasten met een consumptiebon zouden komen. Aan het eind van de avond ging de penningmeester vragen wat de kosten waren. Verwarring: slechts 2 consumpties waren voor de bonnen verstrekt. Hoe kan dat nu??

Dan nu het schaken. Aan bord 2 had Marco Zwanenburg (1443) wit tegen Steef Peek (1456). Marco had niet gerokeerd toen Steef de open d-lijn veroverde  en die met twee torens bezette. Hierdoor had Steef druk op de stelling van Marco. Maar toen werden heel snel veel stukken geruild. En omdat op iedere vleugel 3 pionnen tegenover elkaar stonden, was om 21.30 uur de eerste remise een feit (0.5 - 0.5).

Marco...goed aanvoelingsvermogen?


Aan bord 3 had Jaap van Loenen (1245) zwart tegen Fred van de Broeck (1324). Het werd een aangenomen koningsgambiet: 1. e4 - e5 2. f4 - exf4, En Jaap wilde die pluspion behouden. Dit is een erg scherpe opening. Fred offerde enkele zetten later een loper op f7, die Jaap met de koning sloeg. Jaap stond nu een stuk voor, maar zijn koning stond er nogal bloot bij en die koning kreeg een compleet leger over zich heen. Fred won. 
(0.5 - 1.5).

Jaap...stuk voor, maarrrrr...


Aan bord 4 was er een nogal groot ratingverschil. Jan Hennevanger (1121) had wit tegen Wim de Haan (1370). Jan kreeg veel ruimte door het opspelen van zijn pionnen. Vervolgens kreeg Jan initiatief via de half open f-lijn. Jan richtte nogal wat stukken op de koning van Wim. Maar uiteindelijk werden alle lichte stukken geruild. Jan had nog steeds druk via de half open f-lijn met 2 torens. Toen sloeg Jan met zijn toren de pion op f7. Uw reporter zat ernaast en dacht dat kost Jan een toren en ons viertal verliest. Jan dacht dat het goed was, maar had zich verrekend. Laat Wim nu dezelfde misrekening maken en denken dat de torenzet van Jan correct was. Wim slaat niet en dan geeft Jan direct mat met de dame op g7 voor de koning. In één zet van een mogelijke nul naar winst!!!
(1.5 - 1.5)

Jan...magisch realisme?


Toen hing alles af van het eerste bord. Daar speelde Dick Vons (1540) met zwart tegen Jan Majoor (1396). Het bleef enige tijd gelijk. Toen kreeg Dick met 2 torens aanval op de achtergebleven a-pion van Jan. Wel was het moeilijk om te zien hoe het verder moest. Die a-pion dekte de b-pion, maar de a-pion was gepend door de torens van Dick. Dick slaagde er toen in om de b-pion te veroveren. Dick deed het daarna prima: eerst de eigen zwakte opheffen en pas daarna ook de a-pion slaan. Dick had nu 3 verbonden vrijpionnen extra en dat besliste snel. Prima spel van Dick!!!

Dick...weer Dick in orde!


Daarmee won ons team met 2.5 - 1.5. De eerste punten zijn binnen. Gefeliciteerd!!

Verslag/Fotografie: Frans Groeneweg
Storyboard: Aad Juijn


Geen opmerkingen: