woensdag 23 september 2020

Marco getrouwd! Davey en Theo houden het op remise en Aad wint met de nodige mazzel van Ben...

 

INTERNE COMPETITIE 21 SEPTEMBER 2020


COVID-19 gebeuren...
Voor de tweede ronde van de interne competitie meldden zich negen schakers. Niet bijster veel maar het zijn natuurlijk rare tijden. De een is buitengewoon voorzichtig wat betreft het COVID-19 gebeuren en een ander gedraagt zich als vóór de crisis. Daartussenin is er een breed scala van lieden die zich proberen te houden aan de opgelegde maatregelen. Of de lage opkomst met het COVID-19 virus heeft te maken is vanuit mijn positie niet te zeggen. Het is natuurlijk wel een gegeven dat de schaaksport over het algemeen beoefend wordt door een schare aan lui op leeftijd. Laat deze groep nu zo ongeveer ook de doelgroep zijn van het COVID-19 virus, d.w.z. de meeste dodelijke slachtoffers zijn 60 plussers. Dit is tevens de groep welke jaarlijks in aanmerking komt voor de zogenaamde ‘griepprik’ (moet hopelijk zijn: anti-griepprik). Wat het ziekteverloop verschil/overeenkomst tussen COVID-19 en de griep betreft is hier een interessant artikel dat ingaat op de griepgolf van 2016 en deze over de griepgolf van 2018. Wanneer u uzelf wilt informeren over de eerder genoemde ‘griepprik’ dan kan dat op de website van het RIVM. Op de website van Het RIVM vond ik de volgende vraag en antwoord:

Vraag: Hebben mensen die een griepprik hebben gehad een voordeel of nadeel met het nieuwe coronavirus?

Antwoord: De griepprik biedt bescherming tegen griep. Het beschermt niet tegen andere virussen, zoals het nieuwe coronavirus. Er is geen bewijs dat mensen die de griepprik hebben gehad vatbaarder zijn voor het nieuwe coronavirus. Uw weerstand vermindert niet na een griepprik. Ook is er geen bewijs dat de griepprik zelf een grotere kans op COVID-19 geeft. Daarnaast heeft een griepprik geen invloed op hoe erg de klachten zijn, als je ziek wordt.


Bill(ionaire)...
De reactie van het RIVM (valt onder overheid) is dus duidelijk. Maar leest u nu dit artikel even. Hoe u met deze twee tegenstrijdige informatiebronnen wilt omgaan is uiteraard uw zaak. Zelf heb ik daar wel een idee over. Het RIVM wordt mede ondersteund met geld van de Bill en Melinda Gates Foundation en zoals u weet is Bill Gates toch echt de grote vaccinatie-predikant en financier van dit spul. Je moet wel gek zijn als zakenman (multimiljardair en vaccin-monopolist) om je eigen spullen niet te willen aanprijzen als de mogelijkheid zich wereldwijd voordoet, vandaar het mantra: vaccines, vaccines en nog eens vaccines en de rest werkt niet.

Maar maakt u zich ondertussen niet ongerust, ik ga het nu over schaken hebben. Tenminste, er is nog één nieuwsfeitje dat een plekje op de website verdient en dat is het feit dat ons lid Marco Zwanenburg van de week in het huwelijksbootje is gestapt! Namens het bestuur en de leden wensen wij het echtpaar Zwanenburg heel veel voorspoed toe!


Marco getrouwd!

Als gezegd kwam er een negental aan schakers aanwippen en het is dan altijd vervelend om één van de aanwezigen een verplicht rondje vrij te geven. Het oog van indeler Theo viel vanavond op Gerard die dan maar meteen de gang naar huis inzette. Barman Koos verzorgde als inmiddels gebruikelijk de fotosessie.

Theo van Zessen had wit tegen Davey Hoogstad en Theo schreef het volgende over deze ontmoeting:

Deze partij verliep volgens de door Davey gekozen opening. Na ruil van de dames kreeg wit een sterk paard op d4. Hij mocht echter de loper van zwart geen ruimte geven en zo kon wit ook niet veel ondernemen. Op de 21e zet bood Theo remise aan en Davey accepteerde.


Davey en Theo: remise...

Aad Juijn had wit tegen Ben Riksen. Aad schreef hierover:

Diagram 1 na 11... Dc7?
Vorige week verprutste ik een gewonnen staande stelling tegen Davey en dat was vanavond tegen Ben eveneens het geval. Waar normaal gesproken juist mijn kracht ligt, namelijk het creëren en benutten van tactische aanvalskansen, lijkt nu juist mijn zwakte te liggen. Het creëren van kansen  nog wel maar het benutten van deze kansen is abominabel. In diagram 1 heeft Ben zojuist 11… Dc7? gespeeld. De dame kwam van a5 maar 11… Pc6 was de aangewezen zet en wit heeft voldoende compensatie voor zijn geofferde pion. Vanuit de diagramstand moeten er bij ieder rechtgeaarde schaker alarmbellen gaan rinkelen. Zo ook bij mij. Helaas neem ik in deze stelling de volkomen verkeerde afslag met het incorrecte 12.Pb5?? …  De gedachtegang is duidelijk na slaan op c4 slaat de dame op b7. Laten wij even kijken naar hoe het in de partij ging. 12.Dxc4! – Dxb7 13.Dc6 – Pc7+ en kwaliteitswinst. Als ik echter verder had gekeken dan mijn neus lang was dan had ik ook kunnen zien dat het paard op a8 er niet meer uit gaat komen. Direct winnend had 12.Pd5! … geweest. Nu gaat 12… Dxc4? niet vanwege 13.Tc1 gevolgd door Pc7+, dus bijvoorbeeld 12… Dd7 13.0-0 – Ld6 14.d4! … en de waardering voor de witte stelling is volgens Stockfish 11 zo’n 5.70 punten.

Diagram 2 na 16.Pxa8 ...
Ben had op verschillende momenten in de opening, al voor zijn doen flink in de denktank gezeten. Het merkwaardige feit is dat hij echter na mijn slag in de lucht (12.Pb5?? …) weer als vanouds a tempo begon te spelen. In diagram 2 heb ik zojuist 16.Pxa8 … gespeeld en is het tot mij doorgedrongen dat mijn ‘schitterende’ combinatie volslagen geflopt is en ik mijn gewonnen staande stelling omgetoverd heb tot een redelijkerwijs kansloze onderneming. Stockfish 11 geeft wit nu een nadeel van 2.00. Ben speelde nu echter a tempo het krankzinnige 16… Lc5?? gevolgd door een diepe zucht en na 17.Tc1 – Lxf2+ 18.Kxf2 – Kd7 19.Pc7! – Tb8 (19… Kxc7 20.Lxe5+… gevolgd door Lxg7 en het stuk komt weer terug) 20.La1 … geloofde Ben het verder wel. Ik geloof dat ik mij ernstig zorgen moet gaan maken want dit soort van geluk moet niet tot een vast onderdeel van mijn ‘schaaktechniek’ gaan behoren.

 

Aad wint met mazzel van Ben...

Eric Emor had wit tegen Hans Schrumpf en van deze partij is geen verslag. De uitkomst was een remise.


Eric en Hans op weg naar remise...

 Jan Verveen had wit tegen Jan Hennevanger. Jan V. verwoordde het duel als volgt:

 

Jan vs. Jan óók remise...

Deze avond mocht ik tegen Jan Hennevanger en van alle leden van de club is Jan de man waar ik het meest tegenover heb gezeten. Een kleine twee jaar geleden vochten wij onze eigen kleine ‘tweekamp‘ uit, dit werd veroorzaakt door het feit dat wij beide de laagst geklasseerde spelers zijn waardoor we elkaar frequent tegenkomen. Nu ook deze avond. Ik verkreeg uit de opening een mooi voordeel maar dan moet de winnende voorzetting wel even gevonden worden en helaas was ik weer iets te snel met het nemen van het stuk. Dat wil zeggen:  ik had op een andere manier moeten slaan. Na de wedstrijd liet ik Jan zien hoe hij dan weer de winst had kunnen pakken maar ondanks dat Jan er naar had gekeken had hij het niet gedaan. Dus als beide fouten maken kan er ook niet gewonnen worden en dus remise. Misschien dat de volgende confrontatie beter voor mij verloopt…

 

UITSLAGEN 21 SEPTEMBER

Theo van Zessen

Davey Hoogstad

0,5 - 0,5

Aad Juijn

Ben Riksen

1 - 0

Eric Emor

Hans Schrumpf

0,5 - 0,5

Jan Verveen

Jan Hennevanger

0,5 - 0,5

 

 

 

Geen tegenstander:

Gerard Turkenburg

 

 

 

 

Bij de stand zien wij Davey Hoogstad en Hans Schrumpf met 8 punten aan de leiding gaan. Marco Zwanenburg en Eric Emor volgen op de voet met 7 punten.

Bij de stand van de clubrating staat Aad Juijn met 1972 punten eerste. Davey Hoogstad zit daar vlak achter met 1968 punten. En daarna zien we nog net in de club van 1800+ Theo verschijnen met 1836 punten.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat Davey Hoogstad aan de koppositie: Davey verbetert zijn clubrating met 36 ELO punten. Na Davey volgen o.a.: Eric Emor (+31), Marco Zwanenburg (+26).

 

Verslag/Gedachtebeheer: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Rangen en standen: Jan Hennevanger
Sterrapporteurs: Aad Juijn, Theo van Zessen


Stand winter competitie 22 september

Naam

Punten

%

1

½

0

Davey Hoogstad

8

75%

1

1

0

Hans Schrumpf

8

75%

1

1

0

Marco Zwanenburg

7

100%

1

0

0

Eric Emor

7

50%

0

1

0

Aad Juijn

6

50%

1

0

1

Theo van Zessen

6

50%

0

2

0

Jan Hennevanger

5

50%

0

1

0

Gerard Turkenburg

5

0%

0

0

1

Ben Riksen

4

25%

0

1

1

Jan Verveen

4

25%

0

1

1



Clubrating lijst 22 september

 

w/z

Club rating

Laatste vier tegenstanders 

Nieuwe tegenstanders komen links

Aad Juijn

-

1972

Riksen

Hoogstad

 

 

Davey Hoogstad

-

1968

v. Zessen

Juijn

 

 

Theo van Zessen

-

1836

Hoogstad

Riksen

 

 

Ben Riksen

-

1741

Juijn

v. Zessen

 

 

Hans Schrumpf

2w

1650

Emor

Turkenburg

 

 

Eric Emor

z

1465

Schrumpf

 

 

 

Marco Zwanenburg

w

1461

Verveen

 

 

 

Gerard Turkenburg

z

1456

Schrumpf

 

 

 

Jan Verveen

2z

1218

Hennevang.

Zwanenb.

 

 

Jan Hennevanger

w

1192

Verveen

 

 

 


Rating vooruitgang 22 september

 

Begin

club

rating

Rating

vorige

week

Club

rating

nu

Vooruitgang

t.o.v.

begin rating

Davey Hoogstad

1932

1992

1968

36

Eric Emor

1434

1434

1465

31

Marco Zwanenburg

1435

1461

1461

26

Theo van Zessen

1821

1812

1836

15

Jan Hennevanger

1187

1187

1192

5

Hans Schrumpf

1654

1681

1650

-4

Ben Riksen

1759

1768

1741

-18

Gerard Turkenburg

1483

1456

1456

-27

Jan Verveen

1249

1223

1218

-31

Aad Juijn

2005

1945

1972

-33


Geen opmerkingen: