woensdag 2 september 2020

Maandag 7 september ALV!! Aad wint groep 1 en zomercompetitie, Eric knap 2e en Davey eindigt op plek 3! Gerard wint groep 2 met 100% score!

 

ZOMERCOMPETITIE 31 AUGUSTUS 2020


maandag 7 september: ALV...
Vanavond werd de laatste ronde in de zomercompetitie afgewerkt en dat gebeurde met de medewerking van 12 schakers. Volgende week (maandag 7 september en vóór 20.00u graag aanwezig zijn) gaan we de algemene ledenvergadering houden en op maandag 14 september staat de eerste ronde van de interne competitie (wintercompetitie) te gebeuren. Tot zover het zogenaamde ‘kleine bier’. Het ‘grote bier’ kwam deze keer van staatssecretaris Vijlbrief van financiën. Schaak, bridge, dam en go -clubs gaan per 1 januari 2022 btw-plichtig worden. Vijlbrief baseert een en ander op een uitspraak van het megalomane Europees Hof inzake de Britse bridgebond twee jaar geleden. Het Europees Hof bepaalde destijds dat bridge geen sport is, vanwege het gebrek aan lichamelijke activiteit (wordt voornamelijk zittend beoefend). Omdat het om een uitspraak van het Europees Hof gaat, geldt die ook voor andere EU-landen. Indien u verder nog geïnteresseerd bent in deze narigheid kunt u uzelf hier inlezen. Een en ander zal dan wel een fikse contributieverhoging gaan inhouden (en het gaat al zo goed met de schaakclubs). Wat trouwens het argument van te weinig lichamelijke activiteit betreft: hoe ‘zit’ dat met bijvoorbeeld de formule 1 autosport? Een paar uurtjes (zittend) autoracen en dan zien wie de beste auto (meeste geld) heeft. Er zijn denk ik nog tal van sporten op te noemen waar er weinig sprake is van lichamelijke beweging. Zelf ben ik bepaald geen fan van de EU(SSR) zoals deze heden ten dage is opgetuigd (technocratisch regeltjes-instituut). De macht en vooral veel geld leggen bij ongekozen en elkaar benoemende nepotisten is not my cup of tea. Terug naar de zomercompetitie. Voorzitter en indeler Theo van Zessen maakte twee poeltjes van zes en gaf voor aanvang van de partijen nog even een korte speech. Deze betrof de oproep aan de leden om de eerder genoemde vergadering van volgende week vooral te komen bijwonen. Daarnaast verklaarde Theo ondergetekende (Aad) tot zomerkampioen wegens niet meer in te halen. In een onderonsje tussen barman Koos en fotograaf Jan stelde eerstgenoemde voor om deze avond net als vorige week de foto’s te maken, Jan ging probleemloos akkoord. Richard stuurde wederom een bijdrage wat betreft het verslag aangaande groep 2. Waarvoor dank! Ondergetekende zette dit verslag en de lay-out in elkaar. Mijn bevindingen in groep 1 laten zich als volgt samenvatten:


Piet in problemen...
In de eerste ronde had ik wit tegen Piet. In een Pirc kwam Piet reeds in de opening al in de problemen door twee varianten door elkaar te halen. Een kortdurende felle aanval leverde wit meteen een pion en een kwaliteit op. Na nog wat rek en strek oefeningen geloofde Piet het wel. In ronde twee trof ik met zwart Theo. Middels een gambietje wist ik aanvalskansen te creëren. Mijn geofferde pion leek al snel terug te komen, maar Theo offerde liever de kwaliteit. Nu had ik echter een zeer venijnig paardoffer dat direct alle witte hoop de grond in boorde. Het stuk kwam met rente terug en Theo gooide de handdoek. In ronde drie had ik wit tegen Davey. Wat het precies is met die Davey moet ik nog achterhalen. Inmiddels heb ik twee keer verloren en een gelukkige remise weten te ‘scoren’. Vanavond werd het weer een super scherp potje. Ik was er stellig van overtuigd dat ik een winnende aanval in handen kreeg. Bovendien was Davey in grote tijdnood, maar dat is gewoon zijn wapen is me nu duidelijk. Gewoon weer lekker mee gaan zitten snelschaken tot het moment dat ik me realiseerde dat Davey eigenlijk de beste kaarten had. Plots kreeg mijn koning en dame een verschrikkelijke aanval te verduren, waarbij ik mocht kiezen of ik de dame of de koning zou geven. Nu moet ik toch echt hopen dat Davey lid gaat worden want anders is de kans groot dat ik pas volgende zomercompetitie verhaal kan halen. Na deze zoveelste geestelijke aanranding door Davey was het zaak mij weer te herpakken. In de vierde ronde had Ben wit. Ben neemt tegenwoordig mijn gambietpion niet meer aan. Uiteindelijk offerde ik dan maar een pion die Ben wel moest aannemen. Dit gaf mij flinke activiteit hetgeen uiteindelijk twee pionnen opleverde en een goed paard tegen slechte loper. Toen ik eenmaal drie verbonden vrijpionnen op de damevleugel verkreeg gaf Ben op. De laatste ronde was met wit tegen Ronald. Ronald was vanavond bepaald niet in vorm, zo vertrouwde hij mij voor aanvang van de partij toe. En inderdaad Ronald mishandelde de opening en ik kon al snel een beslissende koningsaanval lanceren. Eerst nog een kwaliteitswinst en even later drongen drie witte stukken waaronder de dame de zwarte koningsveste binnen en Ronald hield het voor gezien. Met 4 uit 5 werd ik groepswinnaar en nu officieel zomerkampioen. Davey werd met 3½ punt tweede. Davey won van Aad (natuurlijk) en Piet en speelde driemaal remise tegen Ben, Theo en Ronald. Theo werd met 3 punten derde en deed dat door te winnen van Piet en Ronald, remises tegen Davey en Ben en te verliezen van Aad. Ben eindigde met 2 punten op de vierde plek. Ben remiseerde viermaal tegen Davey, Theo, Ronald en Piet maar verloor van Aad. Piet werd met 1½ punt vijfde. Piet won van Ronald en speelde remise tegen Ben. Piet moest driemaal in het stof bijten tegen Davey, Aad en Theo. Ronald wist met 1 punt beslag te leggen op de zesde plaats. Remises tegen Ben en Davey en verlies tegen Aad, Theo en Piet.

 

Uitslag zomercompetitie 31 augustus groep 1

1

Aad Juijn

4 uit 5

2

Davey Hoogstad

3,5

3

Theo van Zessen

3

4

Ben Riksen

2

5

Piet Hofstee

1,5

6

Ronald Lemmen

1

 

Kersvers zomerkampioen Aad versus Piet...

Ben versus voorzitter Theo, die al in gedachten bij de ALV zit...

Ronald en Davey die 3e in de zomercompetitie werd!

In groep 2 schreef Richard het volgende verslag:


Richard: leuk clubje...
Nou dit was de laatste zomerschaakavond, en was best heftig. Zo heftig dat ik niet goed weet wat voor kleur ik nou had tegen Jan (noot webmaster: Richard had wit). We zaten allebei tegen die klok aan te hikken. Maar op een gegeven moment liet Jan een steekje vallen en had ik een vork met mijn paard op de torens van Jan. En met 2 vrijpionnen in het centrum geloofde hij het wel. Marco en Eric trapten allebei in een openingsvalletje en gingen op den duur voor gaas. Maar dan! Weer met zwart tegen Hans die had mij vorige week goed bij mijn taas te pakken! Maar nu wist ik redelijk uit de opening te komen en ook een aanval op te zetten door het centrum. Het werd reuze spannend en ik dacht er goed uit komen. Tot Hans een paard offerde en mijn centrum instortte. Ergens greep ik mis met de verdediging en kon opgeven, pfff. Prachtpartij, op het scherp van de snede. Tegen Gerard weet je het nooit! In een Leeuwvariant ging het ergens mis en kreeg ik veel druk op mijn koning, daar kwam ik niet meer onderuit. Tuurlijk probeerde ik wat te schwindelen, maar vanavond was hij super scherp en liet zich niet verrassen. Het was een leuk toernooi deze afgelopen weken en heb de spelers een beetje leren kennen. Het is een leuk clubje en prima om mijn niveau wat op te krikken. Ook met Koos de barkeeper kan je leuk praten, daar hebben ze een goeie aan. Bovendien is hij geïnteresseerd in ons edele spel en heeft hij stap 1 en 2 doorlopen. Perfect. Ik zeg tot gauw!

Dan de overige uitslagen: Gerard eindigde knap al groepswinnaar met de volle 100% score! Richard en Hans deelden de tweede plaats met drie punten. Hans won van Richard, Eric en Jan maar verloor van Gerard en Marco. Marco werd vierde en deed dat door te winnen van Eric en Hans. Marco verloor van Richard, Gerard en Jan. Eric en Jan werden gedeeld vijfde. Eric wist alleen te winnen van Jan en Jan wist alleen te winnen van Marco.

 

Uitslag zomercompetitie 31 augustus groep 2

1

Gerard Turkenburg

5 uit 5

2/3

Hans Schrumpf

3

2/3

Richard de Nies

3

4

Marco Zwanenburg

2

5/6

Eric Emor

1

5/6

Jan Hennevanger

1


Gerard (100% vanavond) tegen Eric die verrassend 2e in de zomercompetitie werd!

Marco versus Hans...

Jan met zwart tegen Richard...

In de eindstand van de zomercompetitie 2019/2020 vinden we Aad als eerder gezegd op de eerste plek. Verrassend goed is de tweede plak van Eric! En op de derde plek eindigde Davey die driemaal de kampioen wist te verslaan!! Proficiat heren!

 

Verslag/Gedachtebeheer: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Sterschrijver: Richard de Nies
Standenman: Jan Hennevanger


STAND  ZOMER COMPETITIE  1 september 2020

Naam

Punten

1

½

0

Aad Juijn

120,6

27

8

7

Eric Emor

98,7

19

6

14

Davey Hoogstad

91,5

14

9

4

Gerard Turkenburg

90,4

17

5

17

Ronald Lemmen

89

12

12

15

Theo van Zessen

88,2

14

13

15

Ben Riksen

87,5

13

15

14

Richard de Nies

84,4

14

5

10

Piet Hofstee

77,7

10

3

6

Hans Schrumpf

77,5

13

8

21

John van Baarle

69,9

3

6

0

Marco Zwanenburg

65,5

6

3

13

Geert Kooistra

65

2

0

1

Simon Slui

58

1

0

5

Jan Hennevanger

51,1

3

3

26



ZOMERRATINGLIJST 1 september 2020

 

 

CLUB

RATING

John van Baarle

 

1969

Aad Juijn

 

1966

Davey Hoogstad

 

1932

Theo van Zessen

 

1848

Ben Riksen

 

1772

Piet Hofstee

 

1698

Ronald Lemmen

 

1627

Gerard Turkenburg

 

1582

Geert Kooistra

 

1551

Richard de Nies

 

1483

Hans Schrumpf

 

1462

Marco Zwanenburg

 

1293

Eric Emor

 

1246

Jan Hennevanger

 

1052

Simon Slui

 

1012



ZOMERRATING  VOORUITGANG 1 september 2020

 

BEGIN

ZOMER

RATING

ZOMER

RATING

NU

Vooruitgang

t.o.v.

beginrating

Davey Hoogstad

1700

1932

232

Ronald Lemmen

1426

1627

201

Piet Hofstee

1550

1698

148

Gerard Turkenburg

1483

1582

99

Geert Kooistra

1500

1551

51

Theo van Zessen

1821

1848

27

Ben Riksen

1759

1772

13

Richard de Nies

1499

1483

-16

Simon Slui

1039

1012

-27

Aad Juijn

2005

1966

-39

John van Baarle

2009

1969

-40

Jan Hennevanger

1187

1052

-135

Marco Zwanenburg

1435

1293

-142

Eric Emor

1434

1246

-188

Hans Schrumpf

1654

1462

-192




Geen opmerkingen: