woensdag 16 september 2020

Interne competitie gestart! Newbie Davey verslaat meteen clubkampioen Aad! Marco en Hans winnen ook!

 

INTERNE COMPETITE 14 SEPTEMBER 2020


Vaccins??
De interne competitie is gestart en het is nu maar afwachten of wij het nieuwe seizoen niet wederom lastig gevallen gaan worden met nieuwe Covid 19 maatregelen. Volgens de leidende instituties zal de boel weer normaal worden na een wereldwijd toegepast vaccin. Echter voordat u het (mogelijk DNA manipulerend) goedje in uw arm laat spuiten zou ik als ik u was eerst toch wat research op internet doen. Kijkt u om te beginnen bijvoorbeeld even dit filmpje door hoogleraar Pierre Capel over ons immuunsysteem. Goed, dan gaan wij nu weer terug naar het schaakgebeuren. Er waren enkele afmeldingen maar ondanks dat kwamen er toch nog negen mensen opdagen. Tot half november blijft voorzitter Theo de indeling regelen daarna is het de bedoeling dat de tegen die tijd gepensioneerde Gerard dit gaat doen. Negen man, dus er was meteen iemand vrij. Die iemand werd Eric maar barman Koos combineerde zijn barbaantje met enkele potjes schaak tegen Eric. Tussen de bedrijven door maakte Koos ook nog de foto’s…


Eric en Koos: beetje sparren...


Diagram 1 na 15.Dh3? ...
Aad Juijn had zwart tegen nieuwkomer Davey Hoogstad en dat werd een spannende maar tevens knotsgekke partij + bizarre afloop. Aanvankelijk startte de partij rustig en was er sprake van een dynamisch evenwicht. Op zet 15 speelde Davey zijn dame van g4 naar h3 (diagram 1). Stockfish 11 geeft zwart nu een voordeel van 5.29. Het witte probleem is nu dat de witte aanval te traag is en dat bovendien de witte koning relatief onbeschermd is. Zwart moet nu doorpakken met 15… b4! hetgeen ik ook speelde. Nu is mijn inmiddels levenslange schaakissue: het moment waarop ik weet gewonnen te staan te verslappen. Bij normale mensen treedt juist een extra focus op. Even later ging Davey nogmaals de fout in…

 

Diagram 2 na 20... Lc5
In diagram 2 heb ik zojuist 20… Lc5 gespeeld en er dreigt natuurlijk slaan op d4 en vervolgens heeft de loper op f4 een probleempje. Davey negeerde deze dreiging en ging va banque spelen. Er volgde 21.g6 – Lxd4 22.gxh7+ - Kh8. 23.Dg3 … En nu dook ik maar liefst een kwartier in de denktank. Stockfish 11 geeft zwart een waardering van 18.00...

 



Diagram 3 na 23.Dg3 ...
In diagram 3 zien wij de stelling na 23.Dg3 … Zoals gezegd gebruikte ik een kwartier om tot het volkomen onnodige loperoffer 23… Lxb2+? te komen. Nu is het zo dat zwart nog steeds gewonnen staat (4.50) maar het winstpad is al smaller geworden. Vanuit de diagramstand was de zet 23… a3! allesvernietigend geweest. Bijvoorbeeld 24.exd4 – axb2+ 25.Kb1 – La6! (#14) of 25.Kxb2 – La6! en volgens Stockfish 11 moet wit nu een toren geven met 26.Dxg7+ … om het minst snel mat gezet te worden (#31). Objectief gezien is de witte koning vogelvrij en zal het heus wel uitlopen, maar om dit alles te berekenen is een ander verhaal (voor mij althans). Na 23.Lxb2+ - Kxb2 produceerde ik de grafzet 24… c5? (om de dame op b7 te krijgen) en wanneer Davey nu 25.Ka1! had gespeeld zou de stelling op 0.00 staan. Wit speelde echter 25.Lh6? …

 

Diagram 4 na 28.Tg2 ...
Na 25.Lh6? … stond zwart weer op winst (10.00). In diagram 4 heeft Davey 28.Tg2 … gespeeld en voltrek ik het vonnis op absurde wijze over mijzelf. Zoals u ziet heb ik de loper naar d3 gedirigeerd om de controle over veld b1 te hebben. En in plaats van het winnende 28… a3! te spelen om daarna Db7 te dreigen, draai ik de zetten om en speel ik het verliezende 28… Db7?? Hiermee geef ik de dekking van veld d8 op en dat is natuurlijk dodelijk. Er volgde nog 29.Thg1 – Tb8 30.Lxg7+ en op de 36e zet geloofde ik het wel. Davey nam met een big smile op zijn gezicht de felicitatie in ontvangst. Hoe dat met mij zat behoeft naar ik aanneem geen verdere duiding…

 


Davey wint van Aad...

Gerard Turkenburg had wit tegen Hans Schrumpf. Gerard schreef:

Hans kwam goed uit de opening en Gerard heeft de gehele partij achter de feiten aangelopen. Op het laatst verloor Gerard minimaal een toren en dus kon hij opgeven. Klasse gespeeld van Hans, zijn nieuwe computer heeft effect.


Gerard verliest van Hans...

Theo van Zessen had zwart tegen Ben Riksen. Theo schreef hierover:

Een van onze favoriete duelopeningen. Ben doet iets anders op de 19e zet: c4. Zwart krijgt wat voordeel met zijn loperpaar. Ben lijkt het niet te vertrouwen, want hij denkt af en toe wel 3 minuten na en biedt op de 28e zet remise aan. De stelling van zwart heeft wellicht iets meer spel, maar Theo ziet geen reden Ben zijn aanbod af te slaan.


Ben en Theo op weg naar remise...

Jan Verveen had wit tegen Marco Zwanenburg. Jan mailde de volgende beschouwing:

Deze avond kwam ik weer na een lange periode schaken. De reden is welbekend, Corona waait door de wereld en draconische maatregelen waren nodig om het te verminderen. Nu we weer wat vrijheid genieten is het prachtig dat er weer wat aan het mooie schaken kan worden gedaan. Mijn laatste wedstrijd dateert van 9 Maart van dit jaar en ik hoopte dat mijn spelinzicht mijn niet verlaten had. Ik mocht tegen Marco: na een rustig en opbouwend begin dacht ik enig voordeel te zien maar dat was echter niet waar. Dit leverde mij een stuk minder op en hoewel ik nog van alles probeerde was de nederlaag onafwendbaar. Dus de eerste avond levert een 0 op maar niet getreurd er komen gelukkig nog genoeg avonden om het te verbeteren.

 

Jan verliest van Marco...


UITSLAGEN 14 SEPTEMBER

Davey Hoogstad

Aad Juijn

1 - 0

Gerard Turkenburg

Hans Schrumpf

0 - 1

Ben Riksen

Theo van Zessen

½ - ½

Jan Verveen

Marco Zwanenburg

0 - 1

Geen tegenstander

Eric Emor

 

 

Bij de stand staan na zo’n eerste ronde uiteraard de drie winnaars: Davey Hoogstad, Hans Schrumpf en Marco Zwanenburg met 5 punten aan kop. Eric Emor had geen tegenstander en de beloning voor zo iets is 4 punten, dus Eric volgt.

Wat betreft de clubrating zien wij Davey Hoogstad met 1992 punten de lijst aanvoeren. Aad Juijn volgt met 1945 punten. En daarna zien we nog net in de club van 1800+ Theo verschijnen met 1812 punten.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat eveneens Davey Hoogstad aan de koppositie: Davey verbetert zijn clubrating met maar liefst 90 ELO punten! Na Davey volgen: Hans Schrumpf (+27), Marco Zwanenburg (+26).


Verslag/Ballonbeheer: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Standgebeuren: Jan Hennevanger
Partijcommentatoren: Aad Juijn, Gerard Turkenburg, Theo van Zessen, Jan Verveen

 

Stand interne competitie 15 september

Naam

Punten

%

1

½

0

Davey Hoogstad

5

100%

1

0

0

Hans Schrumpf

5

100%

1

0

0

Marco Zwanenburg

5

100%

1

0

0

Eric Emor

4

-

0

0

0

Ben Riksen

3

50%

0

1

0

Theo van Zessen

3

50%

0

1

0

Aad Juijn

1

0%

0

0

1

Gerard Turkenburg

1

0%

0

0

1

Jan Verveen

1

0%

0

0

1

  

Clubrating lijst 15 september

 

w/z

Club

rating

 Laatste vier tegenstanders.

Nieuwe tegenstanders komen links.

Davey Hoogstad

z

1992

Juijn

 

 

 

Aad Juijn

w

1945

Hoogstad

 

 

 

Theo van Zessen

w

1812

Riksen

 

 

 

Ben Riksen

z

1768

v. Zessen

 

 

 

Hans Schrumpf

w

1681

Turkenburg

 

 

 

Marco Zwanenburg

w

1461

Verveen

 

 

 

Gerard Turkenburg

z

1456

Schrumpf

 

 

 

Eric Emor

-

1434

 

 

 

 

Jan Verveen

z

1223

Zwanenb.

 

 

 


Rating vooruitgang 15 september

 

Begin

Club

rating

Rating

vorige

week

Club

Rating

nu

Vooruitgang

t.o.v.

begin rating

Davey Hoogstad

1932

1932

1992

60

Hans Schrumpf

1654

1654

1681

27

Marco Zwanenburg

1435

1435

1461

26

Ben Riksen

1759

1759

1768

9

Eric Emor

1434

1434

1434

0

Theo van Zessen

1821

1821

1812

-9

Jan Verveen

1249

1249

1223

-26

Gerard Turkenburg

1499

1483

1456

-43

Aad Juijn

2005

2005

1945

-60


Geen opmerkingen: