woensdag 29 juli 2020

FM John wint groep 1 en Aad loopt tegen 'n korte rokade aan (0-0)! Ronald pakt groep 2 en Eric heer en meester in groep 3!


ZOMERCOMPETITIE 27 JULI 2020

David versus Goliath...
Maar liefst 14 combattanten bezochten deze clubavond! Een recordaantal aldus. Indeler Theo van Zessen verdeelde het aantal over drie groepen en om niemand met een vrije ronde op te zadelen plaatse Theo zes deelnemers in groep 1 en vier deelnemers in de groepen 2 en 3. Richard introduceerde een nieuwe deelnemer, te weten Geert Kooistra. Een ander opmerkelijk en voor ondergetekende vervelend aspect was het feit dat ik mijn eerste nullen opliep sinds de start van de zomercompetitie. In mijn respectievelijk 18e en 19e partij ging ik roemloos ten onder, de verantwoordelijke brutalisten dragen de illustere namen Theo (Theos = God) en Davey (Davey is afgeleid van David welke enige bekendheid verwierf door de reus Goliath te vloeren). 14 schakers en dat betekende voor onze bartender Koos enig geschuif met de tafels teneinde de beruchte anderhalve meter maatregel te realiseren. In groep 1 werd het speeltempo op 20 minuten per persoon per partij gehouden. In de groepen 2 en 3 mochten de heren er een half uur per persoon per partij voor uittrekken. Zoals u inmiddels gewend bent kan ik inhoudelijk slechts op mijn eigen partijen ingaan en ben ik afhankelijk wat er eventueel aan andere verslagen binnenkomt en dat zijn er tot nu toe steevast nul.

 

Dames 4e zet naar de douches
In mijn eerste partij had ik wit tegen Hans. Hans verraste mij en ook zichzelf met de Caro Kann. Een opening welke Hans nooit speelt. In de ontstane verwikkelingen leverde hans al vrij snel een toren in en kwam er verder niet meer aan te pas. Daarna wachtte FM John die zwart had. De dames konden op de 4e zet al naar de douches en enkele zetten later accepteerde FM John het remisevoorstel van ondergetekende. Toen volgde het echec tegen Theo (wit). Langdurig bleef de zaak in evenwicht. Beetje bij beetje wist ik ruimtevoordeel te verkrijgen. Met voor beiden nog twee minuten op de klok bood Theo remise aan. Eigenwijs ging ik door en wist met mijn sterke paard een kwaliteit te veroveren. Vervelend genoeg waren er geen open lijnen en dus waren mijn torens eerder een blok aan het been dan dat er van voordeel sprake was. Theo’s paard was sterker! Tot overmaat van ramp raakte mijn dame opgesloten in de witte stelling. De centrumpionnen van Theo stoomden op en mijn torens zochten hopeloos naar goede velden. Het witte paard domineerde en dreigde allerlei vervelende vorken. Uiteindelijk moest ik een toren geven om promotie uit te stellen en gaf ik gelijktijdig flabbergasted op. Wie het onderste uit de kan wil, of zoiets. Plots bleek ik aangeschoten wild, getuige de volgende partij waarin ik wit had tegen Davey. Om de bittere nasmaak van de vorige partij weg te spoelen besloot ik Davey zo snel mogelijk te killen in een blitzkrieg. Het kam echter neer op een, zoals Euwe het destijds zo mooi verwoordde, een typisch voorbeeld van een ongemotiveerde aanval. Met een rare paarduitval naar g5 en mijn koning nog in het centrum speelde ik al vrij snel het absurde f4. Davey zette op de damevleugel en in het centrum een gemotiveerde aanval in en vervolgens kon ik dweilen met de kraan wagenwijd open. De ene pion na de andere leverde ik in en in verloren stelling deed ik ook nog een toren cadeau. Strak gespeelde partij van Davey! In de laatste partij had ik zwart tegen Ben die nu bloed rook na mijn twee achtereenvolgende nederlagen. Ik speelde een gambiet en zoals altijd nam Ben het piongeschenk met beide handen aan, dat hij daarna moest keepen nam Ben als gewoonlijk voor lief. Zoals in deze zomercompetitie ook gebruikelijk is, werd de druk wel erg groot op de witte stelling. Toen Ben zijn kans schoon zag om uit de loopgraaf te kruipen vergat hij even dat er een stuk ongedekt stond. Ben gaf meteen op. FM John won de groep en dat deed hij door van Theo en Hans te winnen en te remiseren met Aad, Ben en Davey. Davey en Theo werden verrassend gedeeld tweede. Davey deed dat door Aad en Ben te verslaan. Tweemaal remise tegen FM John en Hans en ’n verliespartij tegen Theo. Theo won van Aad, Davey en Hans. Theo verloor van FM John en Ben. Ben won van Theo en Hans en speelde remise tegen FM John. Ben verloor van Aad en Davey. Hans was vanavond de kop van Jut en wist slechts één halfje te veroveren tegen Davey.   

 

UITSLAG 27 JULI GROEP 1

1

FM John van Baarle

3½ uit 5

2/3

Davey Hoogstad

3

2/3

Theo van Zessen

3

4/5

Aad Juijn

4/5

Ben Riksen

6

Hans Schrumpf

½

 

Davey en Hans...
 

Ben tegen FM John...

Aad pakt zijn eerste nul tegen Theo...

In groep twee behaalde Ronald de groepswinst en dat deed hij door te winnen van Geert en Marco en te remiseren met Richard. Als tweede in de groep eindigde ‘newbie’ Geert en dat is voor een debutant natuurlijk een prima prestatie. Geert verloor enkel van groepswinnaar Ronald en won van Richard en Marco. Marco eindigde op de derde plek. Marco won van Richard en verloor van Ronald en Geert. Richard viel vanavond tegen en wist slechts één remise te behalen. Wat dan wel weer bemoedigend was, is het feit dat dit tegen koploper Ronald gebeurde.

 

UITSLAG 27 JULI GROEP 2

1

Ronald Lemmen

2½ uit 3

2

Geert Kooistra

2

3

Marco Zwanenburg

1

4

Richard de Nies

½

 

'Newbie' Geert versus Richard...

Groepswinnaar Ronald en Marco...

In groep drie was de groepswinst een prooi voor Eric. Eric won alle drie zijn partijtjes. Gerard werd tweede en verloor alleen van koploper Eric. Jan eindigde op plekje drie. Jan won van Simon. Simon had zijn avond niet en moest driemaal zijn koning omleggen.

 

UITSLAG 27 JULI GROEP 3

1

Eric Emor

3 uit 3

2

Gerard Turkenburg

2

3

Jan Hennevanger

1

4

Simon Slui

0

 

Alleswinner Eric contra Gerard...

Jan en Simon...



Verslag: Aad Juijn
Fotografie/standen: Jan Hennevanger
Special guest: Geert Kooistra


STAND  ZOMER COMPETITIE  28 juli

Naam

Punten

1

½

0

Aad Juijn

64,5

14

4

2

Ronald Lemmen

54,5

8

6

3

Eric Emor

48

7

3

6

Theo van Zessen

46,2

9

3

8

Gerard Turkenburg

44,5

6

3

7

Davey Hoogstad

43,2

6

2

1

John van Baarle

39,9

3

6

0

Ben Riksen

38

5

6

9

Geert Kooistra

35

2

0

1

Hans Schrumpf

33,7

4

4

12

Marco Zwanenburg

32,5

2

1

4

Richard de Nies

31

1

3

6

Jan Hennevanger

31

2

1

6

Simon Slui

28

1

0

5


ZOMERRATINGLIJST 28 juli 2020

 

w/z

CLUB

RATING

John van Baarle

Z

1969

Aad Juijn

Z

1916

Theo van Zessen

Z

1876

Davey Hoogstad

W

1869

Ben Riksen

W

1792

Ronald Lemmen

2Z

1664

Hans Schrumpf

W

1589

Geert Kooistra

Z

1551

Eric Emor

Z

1447

Marco Zwanenburg

W

1417

Richard de Nies

W

1374

Gerard Turkenburg

Z

1327

Jan Hennevanger

W

1140

Simon Slui

2W

1012


ZOMERRATING  VOORUITGANG 28 juli 2020

 

BEGIN

ZOMER

RATING

ZOMER

RATING

NU

Vooruitgang

t.o.v.

beginrating

Ronald Lemmen

1426

1664

238

Davey Hoogstad

1700

1869

169

Theo van Zessen

1821

1876

55

Geert Kooistra

1500

1551

51

Ben Riksen

1759

1792

33

Eric Emor

1434

1447

13

Marco Zwanenburg

1435

1417

-18

Simon Slui

1039

1012

-27

John van Baarle

2009

1969

-40

Jan Hennevanger

1187

1140

-47

Hans Schrumpf

1654

1589

-65

Aad Juijn

2005

1916

-89

Richard de Nies

1499

1374

-125

Gerard Turkenburg

1483

1327

-156



Geen opmerkingen: