donderdag 9 juli 2020

Aad wint groep 1 en Ronald en Eric delen de 1e plaats in groep 2...


ZOMERCOMPETITIE 6 JULI 2020

Vage figuren...
De harde kern vond als gewoonlijk wederom de gang naar het clubhuis. Terwijl wij toch zo’n beetje allemaal tot de risicogroep behoren is zo op het eerste gezicht nog steeds iedereen de Coronadans ontsprongen.
Penningmeester/fotograaf/standenknutselaar Jan Hennevanger was terug van vakantie en kon deze avond meteen de vertrouwde fotoreportage maken. Toen ik daags na het schaakavondje mijn mail opende om Jan zijn reportage te downloaden om deze vervolgens even te checken, moest ik even naar mijn bril zoeken. Na een kwartiertje zoeken merkte ik in een helder moment dat ik deze reeds op mijn neus had staan. Hmmm, de foto’s waren gewoon wat onscherp moest ik constateren, niets voor Jan dacht ik bij mijzelf. Maar goed, ik ga er vanuit dat Jan er gewoon nog even in moet komen, we zien het volgende week wel. Het ligt dus niet aan uw ogen. Aan de andere kant is het ook wel weer natuurgetrouw want schakers zijn gemiddeld genomen best wel vage figuren.

Groep 2: louter analfabeten...
Als tot nu toe gewoonlijk sleutelde voorzitter Theo van Zessen twee groepen in elkaar. Vijf van de negen spelers werden in groep 1 ingedeeld en dat betekende partijtjes van 20 minuten per partij per persoon. De vier spelers van groep 2 kregen het meer gebruikelijke half uur per persoon per partij. Aspirant lid Richard de Nies tevens RET collega van Gerard Turkenburg mocht na zijn prima resultaat van vorige week in groep 2 deze keer debuteren in groep 1. Ondergetekende had vanavond geen tijd over om zo af en toe eens langs de borden te struinen ten bate van een compleet wedstrijdverslag. Groep 2 bestond uit louter analfabeten, met als gevolg dat ik moet volstaan met de eindstand van deze groep.

Hand schud -incident...
In groep 1 viel slechts één hand schud -incident te constateren en dat was al meteen in de 1e ronde. In mijn (Aad) partij tegen Theo stak ik met de aanvang van de partij automatisch mijn hand uit maar Theo reageerde beheerst en deze keer niet reflexmatig. Bij opgave was Theo kennelijk nogal in verwarring en stak toen wel zijn hand uit, en dat resulteerde in een handdruk (ik ben daar niet zo precies in). In de opening (wit) ontbrak het mij eveneens aan precisie. Theo lanceerde een koningsaanval waarbij de zwarte dame als speerpunt optrad. Volgens de computer stond ik op - 1.50. Theo meende met een loperoffer op h3 een eeuwig schaak mechanisme met de dame te realiseren, maar overzag een tussenzetje dat mij de loper opleverde. Theo probeerde nog van alles maar dat mocht niet meer baten. Mijn partij tegen Ben werd een razend scherp spektakelstuk. Na twee pionoffers kreeg ik aanvalskansen maar Ben verdedigde zich knap. Uiteindelijk wist ik de aanval toch door te zetten en dat liet Ben de keuze: mat of dame verlies. De partij tegen Hans verliep stroef. Snelle dameruil (want Hans heeft een hekel aan eindspelen). Ik dacht dat Hans met enig duw en trekwerk wel een keertje om zou vallen. Hans speelde werkelijk sterk en bood remise aan in een stelling die volkomen gelijk stond. Na nog lange tijd aandringen bleef Hans echter professioneel op de been en restte mij niets anders dan zelf maar remise aan te bieden. In de laatste partij had ik zwart tegen debutant Richard. Richard had op dat moment al zijn partijen verloren. De eerlijkheid gebied echter te zeggen dat Richard zijn eerste punt had kunnen en eigenlijk moeten scoren. Vanuit de opening kwam ik met zwart al snel in een hopeloze stelling terecht. Ik kreeg tegelijktijdig een centrum doorbraak in combinatie met een strakke konings aanval te verduren, tot overmaat van ramp zat ik ook nog eens 100% zonder tegenspel. Met een fraai loperoffer op mijn koningsstelling opende Richard de h -lijn, deze loper mocht ik niet nemen. Nadeeltje voor Richard was wel dat de klok parten begon te spelen. In tijdnood miste Richard Dd4! met dubbelaanval (paard hing en wit dreigde mat op h8). Richard speelde a tempo zijn dame naar h5 (dreigde mat op h8). Helaas overzag Richard dat hij met deze zet feitelijk dameruil aanbood. Deze ‘kans’ greep ik met beide handen aan. Er volgde een spannende fase waarin wij beiden op onze hoede moesten zijn. Richard bezweek uiteindelijk onder de tijddruk en ging door de vlag. Gerard die het tafereeltje aanschouwde merkte fijntjes op: “Aad heeft de grootste moeite met RET’ers”. Gek genoeg klopt dat wel, ik ben dan ook bepaald geen fan van het O.V. Van de overige partijen kan ik helaas alleen volstaan met de uitslagen. Richard verloor ze alle vier. Hans speelde remise tegen Aad en Ben, verloor van Theo en won van Richard. Ben verloor van Aad en speelde remise tegen Hans. Ben won van Theo en Richard. Theo verloor van Aad en Ben en won van Richard en Hans.


Ben versus Theo...


Ben versus Richard...


Aad en Hans...


Uitslag zomercompetitie 6 juli groep 1
1
Aad Juijn
3,5 uit 4
2
Ben Riksen
2,5
3/4
Hans Schrumpf
2
3/4
Theo van Zessen
2
5
Richard de Nies
0


Van groep 2 ken ik niet de onderlinge resultaten, wel valt op dat Eric in goeden doen was en samen met Ronald bovenaan eindigde. Ronald won overigens vorige week ook al gedeeld de groep. Gerard viel met één punt tegen. Jan pakte weliswaar ook ‘slechts’ één punt maar dat viel dan weer niet tegen!


Gerard tegen Eric...


Jan en Ronald...


Uitslag zomercompetitie 6 juli groep 2
1/2
Eric Emor
2 uit 3
1/2
Ronald Lemmen
2
3/4
Gerard Turkenburg
1
3/4
Jan Hennevanger
1


Verslag: Aad Juijn
Fotografie/standenberekening: Jan Hennevanger    


STAND  ZOMER COMPETITIE  7 juli
Naam
Punten
1
½
0
Aad Juijn
28,5
6
1
0
Richard de Nies
14
1
2
4
Ronald Lemmen
22
3
2
1
Theo van Zessen
18
3
1
3
Gerard Turkenburg
16
2
1
3
Hans Schrumpf
16
2
2
3
Ben Riksen
15,5
2
2
3
Eric Emor
16
2
1
3
Jan Hennevanger
7
1
0
2

ZOMERRATINGLIJST 7 juli 2020

w/z
CLUB
RATING
Aad Juijn
-
2062
Theo van Zessen
-
1774
Ben Riksen
-
1762
Hans Schrumpf
-
1716
Ronald Lemmen
Z
1486
Richard de Nies
-
1446
Eric Emor
W
1414
Gerard Turkenburg
W
1372
Jan Hennevanger
Z
1228

ZOMERRATING  VOORUITGANG 7 juli 2020

BEGIN
ZOMER
RATING
ZOMER
RATING
NU
Vooruitgang
t.o.v.
beginrating
Hans Schrumpf
1654
1716
62
Ronald Lemmen
1426
1486
60
Aad Juijn
2005
2062
57
Jan Hennevanger
1187
1228
41
Ben Riksen
1759
1762
3
Eric Emor
1434
1414
-20
Theo van Zessen
1821
1774
-47
Richard de Nies
1499
1446
-53
Gerard Turkenburg
1483
1372
-111
   

Geen opmerkingen: