vrijdag 4 augustus 2017

FM John wint groep 1, Piet pakt groep 2 en Christof pakt zijn eerste punt!


ZOMERCOMPETITIE  1  AUGUSTUS  2017

De zomercompetitie is al enkele weken bezig, maar iedereen kan nog mee doen. Wie op een maandagavond uiterlijk 19.50 uur aanwezig is, wordt ingedeeld tegen ongeveer even sterke schakers. Je speelt 3-5 partijen per avond.

Dit keer waren er 15 deelnemers die verdeeld werden over drie groepen.

Groep 1:

John van Baarle
3,5 uit 4
Aad Juijn
2,5
Theo van Zessen
1,5
Ben Riksen
1,5
Frans Groeneweg
1

Frans: veel meer tevreden!
Hier 20 minuten bedenktijd. Frans beschouwt de zomercompetitie als een goede voorbereiding op de wintercompetitie. Maar dat ging vorige week mis: om 9 uur was iedereen klaar!! Dus iedereen schaakte veel te snel en het was niet verwonderlijk dat  Frans niet tevreden was over zijn spel. Frans had dit keer een goed voornemen gemaakt: goed nadenken voor je zet!! Er waren er meer die er zo over dachten, want deze groep was nu om 11 uur klaar. Wat een verschil met vorige week. Frans was nu ook veel meer tevreden over zijn partijen. Nu nog wat meer winnen dan is het helemaal leuk.

Eerste ronde: John tegen Frans: het ging lang goed tot John in het eindspel toesloeg. Bij Aad tegen Ben dachten beiden dat zij goed wegkwamen met remise.
Tweede ronde: Theo en Ben bereikten een gelijk eindspel, remise. Aad en John hadden een spannende partij met een mooi eindspel. John maakte het uit.
Ronde drie:Frans en Aad hadden een aardige partij tot Frans zomaar een toren weggaf. John en Theo hadden een heel mooie partij. John viel aan, Theo pareerde en het werd remise.
Ronde vier:Theo en Frans hadden een mooie ingewikkelde partij die uiteindelijk remise werd. John kwam pionnen voor tegen Ben en toen gaf Ben een toren weg.
Ronde vijf: Ben veroverde een stuk tegen Frans. Daarna moest Ben de dame geven voor toren plus loper. Frans had toen een dame en Ben had toren, loper en paard. Maar de dame was erg actief en Ben berustte in remise. Theo stond gewonnen tegen Aad, maar Theo verknalde het, en verloor nog.

Aad schreef het volgende:

Aad: geen toernooien,
want hoofdbestuur...
Daar waar Frans de zomercompetitie beschouwt als een goede voorbereiding op de wintercompetitie, beschouw ik de zomercompetitie meer als een noodzakelijk kwaad. Immers als hopeloos schaakverslaafde heb je in de komkommertijd qua schaken niets om handen, of je moet aan toernooien meedoen, die zijn er immers zat. Maar ja, weekend toernooien met vrijdagavond een partij, zaterdag drie partijen en op zondag twee partijen is voor vrijgezellen misschien iets, maar ik krijg het hoofdbestuur (mijn vrouw) waarschijnlijk niet zo gek daarmee in te stemmen. Vrijwel alle clubs hebben een zomerstop, en dus dan maar gewoon maandagavond naar de club om 3 of 4 partijen rapid te spelen. Rapid is wat mij betreft een soort van sjoemelschaak, onder de druk van de beperkte tijd verschijnen er de raarste capriolen op het bord, en omdat ik het voornamelijk moet hebben van tactische ‘opportunities’ kan het zijn dat het spelletje in mijn voordeel werkt. Ik blijf het echter een soort van schaakloterij vinden. Vanavond stond ik naar mijn idee twee keer verloren (toch anderhalf punt uit die partijen) één keer volkomen gelijk (toch nog winst), en één partij waarin ik stomweg te veel risico nam en er rustig van afgetikt werd (FM John laat zich immers niet snel gek maken).

In de eerste ronde had ik zwart tegen Ben. In het von Hennig-Schara gambiet offert zwart een pion, het feit dat ik verderop in de partij nog een pion moest offeren om enigszins aanvalskansen te blijven behouden was al een teken aan de wand. In een hectische fase meende ik een stuk te gaan verliezen, terwijl Ben mij achteraf bekende dat hij juist
een stuk had moeten verliezen, eindigde de partij tot beider tevredenheid in remise…

De tweede partij, met wit tegen FM John werd een boeiende. In de ruil variant van de Aljechin ging de partij lang gelijk op. Op het moment dat ik aan een koningsaanval wilde gaan bouwen besloot ik de kwaliteit te geven voor een pion, later won ik er nog een bij. Echter, in het eindspel van toren tegen paard bleken mijn pionnen toch minder sterk dan ik dacht. FM John speelde het eindspel zoals je van een meester mag verwachten, en zadelde mij gedecideerd met een nul op.

In de derde ronde trof ik met zwart onze fotograaf/verslaggever/wedstrijdleider Frans. In de Tarrasch van het damegambiet ontspon zich een spannende strijd. Met grove middelen startte ik een koningsaanval, Frans bleef echter goed opletten (zoals hij vorige week al aankondigde) en bezwoer de ergste gevaren. Helaas voor Frans toch even een momentje van onoplettendheid, en dat kostte een volle toren… exit.

Theo: snapte zichzelf niet...
In de vierde ronde had ik een compleet elftal aan engeltjes op mijn schouder (fijn dat ze nog bestaan). In het Schots (ik had wit) ging het er via de Blümenfeld aanval ruig aan toe. In de hoop dat Theo de kluts zou kwijt raken gaf ik maar weer eens een speculatief stukoffer. Dit pakte voor mij méér dan rampzalig uit. Stuk achter en pion achter en daarbij tot overmaat van ramp een gedwongen dameruil. Alsof dit allemaal nog niet gek genoeg was deed ik per ongeluk ook nog een volle toren in de aanbieding (zwart paard kon met ‘n ‘eenzetter’ gratis de ongedekte toren meegraaien). Theo zei na afloop van de partij dat hij dit had gezien, maar om voor hem duistere reden het paard pardoes op een ander veld zette. Dat ik Theo na het uitvoeren van zijn ‘paard achteruit zet’ mededeelde dat hij beter gewoon de gratis toren had kunnen/moeten pakken is misschien geen fraaie actie, maar het miste in ieder geval niet zijn psychologische uitwerking. De vage schijnaanval die ik met mijn twee paarden, vergezeld van twee torens op zijn koningsstelling uitvoerde was redelijk gemakkelijk te keepen, maar na het ‘toren incident’ leek er sprake van een ernstige kortsluiting in het hoofd van Theo. De ene zwarte k.. zet na de andere deed de zwarte stelling volledig instorten, en dat resulteerde i.p.v. een stuk achter in een stuk voor, met behoud van een moordende aanval. Theo gooide de handdoek, maar had volgens mij liever de klok naar mij gegooid. Theo was na afloop vol zelfverfoeiing en snapte helemaal niets meer van zichzelf…   

Theo kijkt toe, Ben tegen Aad, FM John tegen Frans...

Andries op bezoek bij groep 1...

FM John versus Aad onder het toeziend oog van Theo...

Frans: veel meer tevreden (!?)

 
Groep 2:

Piet Hofstee
4 uit 5
Andries Schukking
3,5
Dirk Brijs
3,5
Arnold van der Kammen
2
Gerard Turkenburg
1
Hans Schrumpf
1

Frans had bij de indeling de keus: Groep 2 en 3 allebei 5 deelnemers of groep 2 zes deelnemers. Hans Schrumpf zat precies op de grens van deze twee groepen. Hans mocht kiezen en hij wilde in groep 2 spelen. Klasse Hans.

Arnold beleefde zijn avondje groep 2 als volgt:

Arnold: niet in groep 4!!
Vandaag wederom in groep twee. Smeekbedes aan Frans om alsjeblieft in groep vier ingedeeld te mogen worden vonden geen gehoor. "Jij hoort in groep twee!"was het onverbiddelijke antwoord. Achteraf maar goed ook want anders had ik geheel alleen in groep vier gezeten. En tegen jezelf spelen levert natuurlijk tegenstrijdigheden op en gevaarlijke wandelwegen. Immers, van jezelf winnen getuigd van zelfvertrouwen, je overwint je ellende en de drang tot zelfvernietiging. Eenmaal van jezelf gewonnen in een schaakspel leid tot de controversiële filosofische conclusie dat je ook van jezelf verloren hebt. Je bent je identiteit wellicht kwijt, je schiet in een codependentie (klikken voor uitleg) wat weer leidt tot een vals gevoel van euforie. Kortom, voor een leuk avondje zomerschaak is het, op basis van mijn rating, beter om te vertoeven in groep twee. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het voor een vereniging is om een Frans G., ofwel een wijs en kundig teamleider intern, te hebben!

De eerste partij tegen Piet H. Piet zat gewapend met een pak havermoutvla en een kop thee aan het schaakbord. De partij gaat lang gelijk op. Piet zet zijn wiskundige kwaliteiten in en ik reken net iets minder goed. Gevolg is dat Piet met twee vrijpionnen het eindspel in gaat. Makkelijk is het nog niet. Mijn loper staat goed en mijn koning staat ook op het juiste veld. In vliegende tijdnood vindt Piet het juiste pad. Ik geef op.

De tweede partij tegen Gerard T. In een onregelmatige partij geeft Gerard pardoes zijn dame weg. Opgeven komt niet meteen in het woordenboek van Gerard voor dus hardnekkig doorspelen. Helaas vliegt er in het middenspel ook een gratis loper af. Gerard vond het nu welletjes en gaf op.

De derde partij tegen Andries S. In deze wilde partij overzie ik een fraaie manier om direct gewonnen te komen staan. In plaats van dat te spelen geef ik doodleuk een loper weg.
Na mijn zet geeft Andries de mogelijkheid aan en hij is, uiteraard, blij dat ik het niet zag. Na nog wat geploeter en tienduizend schaakjes van mijn kant weet Andries zijn koning veilig te stellen en kan ik opgeven.

De vierde partij tegen Hans S. Op z`n zachts gezegd een partij met een verrassende uitkomst. Hans speelt sterk en staat al gauw huizenhoog gewonnen. Ik stel nog een remise voor en Hans vraagt of ik wel helemaal lekker ben. Tja, wie niet waagt... Na wat gekkigheden ontstaat er een eindspel op het bord waarbij ik een koning en een paard heb. Hans heeft een koning en een Dame. Hans staat mijns inziens nog steeds gewonnen. Ondanks de vele schaakjes blijft mijn koning om het paard dansen. Wederom stel ik remise voor maar Hans geeft subtiel aan dat hij nog liever ter plekke sterft. Dat zou wel een ultieme vorm van opgeven zijn. Ik vindt het echter een te grote opoffering en speel liever door. De vijftig zetten regel zal vast van toepassing zijn maar er wordt niet genoteerd dus claimen wordt lastig. Dan zet Hans pardoes zijn dame zo dat ik een vork kan geven. Remise! Een waarlijk zeer bijzonder partij.

De laatste partij tegen Dirk B. 
Er wordt veel afgeruild en een pionnen eindspel met ieder twee torens ontstaat. In tijdnood moet een zeer moeilijk eindspel berekent worden. Met nog drie minuten op de klok stel ik remise voor. Dirk besluit door te spelen. Hij komt met zijn zet wel beter te staan maar dat geeft mij de ruimte tot eeuwig schaak. Een galante manier om remise te accepteren.

Twee punten uit 5 partijen. Ik ben, gezien het sterke speelveld, zeker niet ontevreden.

Hans: kiezen welke groep... Piet versus Arnold en Gerard...

Wedstrijdleider extern Andries versus hans...

Piet wint de groep en Dirk dommelt in...

Gerard versus een 'tekort gedane' Arnold...


Groep 3:

Marco Zwanenburg
2,5 uit 3
Jan Weitering
2,5
Christof van Goorsel
1
Jan Hennevanger
0


Dilemma's met Marco...
Binnen groep 3 vertoeven zelden schrijvers, zo ook nu. Wel stuurde Marco een foto van het labeltje van zijn theezakje, en dit begint toch op een vaste rubriek te lijken… Deze keer stuurde Marco geen antwoord mee… Dus de vraag: “In welke eeuw had je graag willen leven?” blijft van Marco zijn zijde onbeantwoord… Uw webmaster (Aad Juijn) liet de vraag even op zich inwerken, en kon geen keuze maken. Ik ben in de tweede helft van de 20e eeuw geboren (1958) en dat lijkt mij, gezien alle turbulentie van de jaren 40, maar zeker ook gezien alle toestanden in de voorafgaande eeuwen, prima op tijd…  

Marco versus de puntloze Jan...

Christof boekte zijn eerste winst partij!!

Marco kijkt toe bij de beide Jannen... (Jan won)

Jan versus Christof...

Bij de stand staat Aad Juijn bovenaan met 89,1 punten: 19 gewonnen partijen, 7 remise en slechts 7 verloren!! John van Baarle volgt met 80,3. Daarna komen: Hans Schrumpf (76,4), Ben Riksen(72,7) en Marco Zwanenburg (70).

Bij de vooruitgang in de zomerrating staat Theo van Zessen nog steeds bovenaan: hij verbetert zijn zomerrating met 242 ELO punten. Daarn komen: Piet Hofstee (+202), Walter Diedrich (+134),  Aad Juijn (+100) en Dirk Brijs (+76).

De volgende spelers hebben een zomerrating van tenminste 1800 ELO punten: John van Baarle staat bovenaan met een zomerrating van 2093. Daarna komen: Aad Juijn (2025), Theo van Zessen (1917), Ben Riksen (1895), Cees Verhagen (1842), Piet Hofstee (1813), Frans Groeneweg (1806) en Jan Zoorob (1800).

Verslag: Frans Groeneweg
Fotografie: Frans Groeneweg/Marco Zwanenburg
Sterschrijver: Arnold van der Kammen
Sterrapporteurs: Frans Groeneweg/Aad Juijn
Gedachtebeheer: Aad Juijn


STAND  ZOMER  COMPETITIE  1 augustus  2017
Naam
Punten
%
1
½
0
Aad Juijn
89,1
68,2
19
7
7
John van Baarle
80,3
63,3
13
12
5
Hans Schrumpf
76,4
51,7
12
6
11
Ben Riksen
72,7
45
8
13
9
Marco Zwanenburg
70
55
8
6
6
Arnold van der Kammen
69,8
54,5
9
6
7
Jan Weitering
69,5
69,2
7
4
2
Piet Hofstee
66,6
77,3
7
3
1
Theo van Zessen
64,6
43,2
6
10
10
Jan Zoorob
61,2
44,4
9
6
12
Dirk Brijs
60,4
73,3
9
4
2
Andries Schukking
54,9
55,6
4
2
3
Walter Diedrich
54
75
3
0
1
Frans Groeneweg
52,1
34,1
4
7
11
Gerard Turkenburg
51,4
31,8
0
7
4
Christof van Goorsel
46
14,2
1
0
6
Wim Breddels
42
0
0
0
6
Jan Hennevanger
36
5,9
1
0
16

ZOMERRATINGLIJST  1 augustus 2017   w krijgt wit

W/Z
CLUB
RATING
John van Baarle

2093
Aad Juijn
2z
2025
Theo van Zessen

1917
Ben Riksen

1895
Cees Verhagen

1842
Piet Hofstee
2z
1813
Frans Groeneweg

1806
Jan Zoorob

1800
Dirk Brijs
z
1796
Andries Schukking

1748
Walter Diedrich
w
1734
Jannieko Scheele

1657
Arnold van der Kammen
w
1581
Eric Emor
z
1551
Daan van Loenen

1520
Gerard Turkenburg
z
1511
Hans Schrumpf      
2w
1471
Jan Weitering
z
1456
Dominic Louer

1436
Marco Zwanenburg

1430
Leo Pletikosic

1351
Roger Pearson

1343
Dick Vons

1310
Jan Verveen              

1180
Wim Breddels

991
Christof van Goorsel
w
926
Jan Hennevanger
z
913

ZOMERRATING  VOORUITGANG 1 augustus 2017

BEGIN
ZOMER
RATING
Rating
vorige
week
CLUB
RATING
NU
Vooruitgang
t.o.v.
beginrating
Theo van Zessen
1675
2004
1917
242
Piet Hofstee
1611
1702
1813
202
Walter Diedrich
1600
1734
1734
134
Aad Juijn
1925
2032
2025
100
Dirk Brijs
1720
1821
1796
76
Christof van Goorsel
900
863
926
26
Frans Groeneweg
1793
1825
1806
13
Arnold van der Kammen
1573
1554
1581
8
Wim Breddels
1000
991
991
-9
Andries Schukking
1763
1633
1748
-15
Jan Weitering
1476
1454
1456
-20
John van Baarle
2117
1936
2093
-24
Marco Zwanenburg
1459
1415
1430
-29
Ben Riksen
1968
1939
1895
-73
Jan Zoorob
1891
1800
1800
-91
Hans Schrumpf
1603
1517
1471
-132
Jan Hennevanger
1048
993
913
-135
Gerard Turkenburg
1747
1693
1511
-236


Geen opmerkingen: