woensdag 15 februari 2017

Gerard: ondanks goede partij tegen Aad toch nog verloren, Eric prima resultaat tegen Theo! Jan H. houdt Arnold op remise!


WINTERCOMPETITIE 13  FEBRUARI  2017

Oneven aantal?
Dit keer maar 12 leden aanwezig. Frans was verhinderd en Jan Hennevanger deelde in. Op het laatste moment kwam Andries Schukking nog binnen, tot opluchting van Jan, want er was nu een even aantal leden (een oneven aantal is altijd vervelend, ook voor de wedstrijdleider, die iemand moet aanwijzen om ‘vrij’ te zijn).  Zoals de voorzitter al eerder vermeldde, blijft de geringe opkomst een punt van zorg. Goed voornemen: aanstaande maandag alle leden aanwezig!!!!

Diagram 1 na 17... f3?!
Gerard Turkenburg had wit tegen Aad Juijn. Aad schreef hierover: Wanneer je afgaat op de KNSB rating dan zou ik (1933) normaliter met Gerard (1577) niet al te veel moeite moeten hebben. Het tegendeel is echter waar. Gerard is ’n raar ‘joch’, vorig seizoen bijvoorbeeld werd hij als invaller ‘opgeofferd’ aan bord 1 (FM John was destijds ziek). Dat was tegen Erasmus 1, en aan dat bord ontmoette Gerard nota bene met zwart niemand minder dan Andrzew Pietrow (2048)… Gerard won! In ons vorig onderonsje dit seizoen (okt. 2016) had ik wit, en kwam verloren te staan. Het is dat Gerard mijn dreigingen toen overschatte, en remise aanbood. De partij van vanavond kende weliswaar een andere uitslag (ik won), maar vraag niet hoe, als Euwe nog had geleefd, en bijvoorbeeld voorzitter van onze club was geweest, had hij vast alle middelen ingezet om mij geroyeerd te krijgen, en misschien zelfs nog wel meer middelen om een perma ban voor wat betreft het KNSB lidmaatschap bewerkstelligd te krijgen. Mijn partijen zijn te vergelijken met een soort van op illegale wijze zelf in elkaar geknutselde vuurwerkbommen (die ook wel eens in mijn eigen gezicht ontploffen). Kortom, wederom dus een partij dwars tegen de (veilige) schaakregels van Euwe in. In diagram 1 heb ik zojuist het uiterst speculatieve pionoffer 17… f3?! geproduceerd. Mijn damevleugel is nog totaal niet ontwikkeld, mijn koningsvleugel pionnen hebben hun koning verlaten en zijn onverantwoord ten aanval getrokken, de zwarte pionnenstelling is ook al niet om echt blij van te worden. Het ergste is misschien nog dat deze euvelen allemaal uit vrije wil zijn ontstaan, teneinde ook maar iets te hebben dat op een offensief lijkt… Gerard speelde natuurlijk 18.Lxf3

Diagram 2 na 40... Kf7
Onder het motto van:  “Degene die iets onderneemt en daarin faalt, is nog altijd beter dan degene die niets onderneemt en daarin slaagt”, bijt ik meteen even door en dus 18… Txf3. Stockfish taxeert dit avontuur met 1.73 in het voordeel van wit, maar goed, tegen computers moet je dit soort speculatieve offers dan ook beslist niet doen. Vervolgens blijft Gerard zich uitstekend verdedigen, niet in de laatste plaats door de aanval te zoeken (en zo hoort het ook). Na dameruil stelt Gerard remise voor… Volgens Stockfish is er op dat moment sprake van een dynamisch evenwichtige stelling. Op het bord echter zijn nog vele klippen te omzeilen, en dus besluit ik nog ‘even’ verder te gaan. Gerard besluit zijn verdedigende taak te verlichten en offert de kwaliteit terug. Aanvankelijk speelt Gerard het inmiddels ontstane eindspel subliem… In diagram 2 slaat Gerard een dwaalweg in. Zwart heeft zojuist 40… Kf7 gespeeld omdat hij schaak stond op g8. In de diagramstelling geeft Stockfish de stand ongeveer drie nulletjes… Er dreigen allerlei paardschaakjes, dus een koningszet was wel zo handig geweest. Gerard besluit echter op pionwinst te spelen, en doet 41.Pa4? Nu staat zwart slecht tot verloren na 41… Th2+ (-+1.72) 42.Kg3 (de enige) - Th3+ 43.Kf2 (43.Kf4? - Kf6! en nu is zowel Tf3 als Pd3 mat) - Pg4! En wit zal met de toren moeten nemen anders gaat een volle loper verloren. Gerard speelde echter geen 42.Kg3. Maar het verschrikkelijke 42.Tg2?? na - Pg4+ 43.Kg3 - Txg2 enz. ging de loper op e3 verloren, en gaf Gerard meteen op…    

Aad wint ternauwernood van Gerard...


Theo van Zessen (wit) schreef het volgende over zijn partij tegen Eric Emor. De vorige keer had Eric wit. Daarom mocht Theo, hoewel hij volgens de stand achter de zwarte stukken moest plaatsnemen, toch de witte aanvoeren. De stelling werd voorzichtig opgebouwd, van beide kanten. Theo stond rond de 20e zet wat actiever, maar zag over het hoofd dat hij zomaar pion d5 weggaf. In het vervolg leek de grotere activiteit voldoende tegenwicht voor de pion achter en Theo bood remise aan. Eric vond dit een goed voorstel en zo werd op de 26e zet de vrede getekend.

Theo en Eric: remise...


Arnold en Jan: aftasten...
Arnold van der Kammen (wit) en Jan Hennevanger speelden remise. Arnold schreef: Maandagmiddag werd ik gebeld: Gerda ligt in het ziekenhuis! Onze steun en toeverlaat achter de bar. Het schijnt inmiddels gelukkig weer wat beter te gaan met haar. Hoe los je dit op? Hoe vervang je een doorgewinterde bardame? Door zelf de honneurs waar te nemen als surrogaat bar"dame". Gelukkig was Dominic bereid om de bardienst afwisselend te draaien en was menig lid in staat om geheel zelfstandig een versnapering op volkomen ordentelijke wijze af te handelen. Jan H. was zo vriendelijk om zichzelf tegen mij in te delen en vlakbij de bar te gaan zitten om schaken en barman spelen zo goed mogelijk te kunnen verrichten. Onze partij kenmerkte zich vooral door een voorzichtige aftastende speelstijl. Ik speelde een opening die ik nog niet eerder gespeeld heb en door Aad beschouwd werd als zeer dubieus. Helemaal mijn ding dus :-) Jan speelde echter een soortgelijk gek systeem waardoor ik niet goed wist wat nu aan te vangen met de stelling. Gelukkig had Jan daar ook last van. Na 33 zetten wist Jan een pion te winnen middels schaak maar kwam zijn dame wel buitenspel te staan. Het leuke was eigenlijk dat de beste voortzetting voor mij en voor Jan leek te bestaan in eeuwig schaak. Jan kon al eeuwig schaak geven. Als hij een andere zet zou doen zou ik kunnen beginnen met eeuwig schaak. Een wonderlijke stelling. Jan had nog minder dan 8 minuten op de klok, ik ruwweg een uur en twintig minuten. Let wel: Jan was telkenmale zo vriendelijk om zijn klok te laten doorlopen terwijl ik de bardiensten verrichte. In dit geval een zeer geflatteerde weergave van de tijden. Misschien breng ik nu leden op het idee om bardiensten te gaan draaien? Het extra opdraaien o de klok van de tegenstander sneller te laten lopen kan met de digitale klokken niet meer. Op deze wijze is het echter wel een wijze om je tegenstander door de vlag te jagen ;-)  Om weer terug te keren naar de partij: Aldus kwamen we remise overheen. In de analyse gaf ik aan in een onduidelijke stelling te twijfelen of ik mijn toren tegen zijn sterke paard zou afruilen. Zou hij terugnemen met de Dame dan zou Jan mat gaan. Jan gaf echter terecht aan dat hij met de pion zou terugnemen. Het analyse spel liet daarna zien dat ik volkomen van het bord gespeeld zou worden. Ondanks de druk en de afleiding van de bar een leuke en onderhoudende partij gespeeld.

Jan en Arnold: remise...


Ook Ben Riksen (wit) en Andries Schukking speelden remise.

Arnold en Ben: remise...


En, ook Daan van Loenen (wit) en Hans Schrumpf deelden de punten.

Daan en Hans, óók remise...


Verward of verwarrend?
Jan Verveen (zwart) won van Dominic Louer. Jan schreef: Zo als bekend was Frans Groeneweg  niet aanwezig en zijn taak werd kundig overgenomen door Jan Hennevanger. Ik miste echter nog iemand, de koffiejuffrouw was er vanavond ook niet,  navraag leerde dat ze in het ziekenhuis lag, hopelijk duurt dit niet al te lang en mag zij spoedig weer naar huis. Het lot had mij vanavond aan Dominic Louer gekoppeld en ook deze heer is er een tijdje niet geweest wegens werkzaamheden had ik gehoord. Maar laten wij niet vergeten dat hij nog niet zo lang geleden in het bekertoernooi Ben Riksen versloeg een prestatie die mij nog nooit gelukt is. Dominic verraste mij door Italiaans te openen en daar ik maar al te goed weet hoe gevaarlijk bepaalde varianten zijn besloot ik er niet op in te gaan. Na enige manoeuvreren kon ik de karakteristieke loper op c4 weg spelen zodat de angel een beetje uit het spel werd gehaald. Toch werd ik op de 20ste zet een beetje in verwarring gebracht door een paard zet van Dominic enige bestudering leerde mij dat het mij een toren zou kosten maar dat ik er een extra stuk aan overhield. Hiermee tevreden gesteld speelden we verder totdat ik met mijn dame op een strategisch goede plek kon neerzetten. Dominic probeerde nog een uitweg te vinden maar helaas mat was onafwendbaar. 

Ondanks enige verwarring bij Jan verslaat hij Dominic... 


Bij de standen veranderde er aan de top niets: bij de top vijf veranderde zelfs de volgorde niet. Aad Juijn blijft bovenaan met 70 punten en een score van 73%. Jan Verveen won ook en blijft tweede met 67 punten. Daarna komen: Ben Riksen (64), Frans Groeneweg (63) en Arnold van der Kammen (62). Eric Emor komt een puntje te kort om bij de top vijf te horen.

Bij de vooruitgang in de clubrating zijn er wel veranderingen: Dominic Louer stond bovenaan, maar hij verloor veel ratingpunten door zijn nederlaag tegen Jan Verveen. Leo Pletikosic staat nu bovenaan met een verbetering van zijn clubrating met 179 ELO punten. Daarna komen: Marco Zwanenburg (+133) en Dominic Louer (+133). Jannieko Scheele violgt met +101.

De volgende spelers hebben een clubrating van tenminste 1800 ELO punten. John van Baarle staat bovenaan met een clubrating van 2090 ELO punten. Maar na afgelopen maandag is er nog een speler met meer dan 2000 ELO punten: Aad Juijn heeft door zijn overwinning 2003 ELO punten. Vervolgens komen: Andries Schukking (1942), Ben Riksen (1842) en Cees Verhagen (1842). Frans Groeneweg komt 19 ELO punten te kort om in dit rijtje te staan.

Verslag: Frans Groeneweg
Fotografie: Jan Hennevanger
Sterschrijver: Arnold van der Kammen
Sterrapporteurs: Aad Juijn/Theo van Zessen/Jan Verveen
Gedachtebeheer: Aad Juijn 


UITSLAGEN  13 februari
Gerard Turkenburg
Aad Juijn
0  –  1
Ben Riksen
Andries Schukking
0.5 – 0.5
Theo van Zessen
Eric Emor
0.5 – 0.5
Daan van Loenen
Hans Schrumpf
0.5 – 0.5
Dominic Louer
Jan Verveen
0  –  1
Arnold van der Kammen
Jan Hennevanger
0.5 – 0.5


STAND  WINTER  COMPETITIE  14 februari
Naam
Punten
%
1
½
0
Aad Juijn
70
73,1
8
3
2
Jan Verveen
67
69,2
7
4
2
Ben Riksen
64
64,3
5
8
1
Frans Groeneweg
63
58,3
6
2
4
Arnold van der Kammen
62
53,3
5
6
4
Eric Emor
61
52,8
7
5
6
Andries Schukking
59
60
5
2
3
Daan van Loenen
58
50
3
8
3
Jannieko Scheele
57
63,6
6
2
3
Leo Pletikosic
57
61,1
5
1
3
Hans Schrumpf
54
40
3
6
6
John van Baarle
53
75
2
2
0
Theo van Zessen
53
35,7
2
6
6
Dominic Louer
52
57,1
4
0
3
Marco Zwanenburg
51
62,5
2
1
1
Gerard Turkenburg
49
31,8
1
5
5
Cees Verhagen
45
50
0
1
0
Jan Hennevanger
45
28,6
2
4
8
Roger Pearson
42
33,3
2
0
4
Dick Vons
42
0
0
0
2


CLUBRATINGLIJST   14  februari  w krijgt wit

w/z
CLUB
RATING
Laatste vier tegenstanders
"Nieuwe" tegenstanders komen links
John van Baarle
2w
2090
Schukk
Groenew
Zessen
Juijn
Aad Juijn
w
2003
Turken
Zessen
Emor
Groene
Andries Schukking
2w
1942
Riksen
Baarle
Groene
Pearson
Ben Riksen

1842
Schukk
Schrum
Turken
Emor
Cees Verhagen
w
1842
Riksen



Frans Groeneweg
2z
1781
Loenen
Turken
Riksen
Juijn
Gerard Turkenburg
z
1715
Juijn
Riksen
Groene
Zessen
Jannieko Scheele
z
1701
Loenen
Schrump
Emor
Pearson
Theo van Zessen

1643
Emor
Juijn
Zwanenb
Loenen
Eric Emor
2w
1611
Zessen
Pletiko
Zwanen
Riksen
Daan van Loenen

1564
Schrum
Groenew
Scheele
Zessen
Marco Zwanenburg

1502
Emor
Zessen
Emor
Louer
Hans Schrumpf      
w
1495
Loenen
Riksen
Vons
Scheele
Jan Verveen               
z
1374
Louer
Kammen
Hennev
Pletiko
Leo Pletikosic
z
1373
Emor
Kammen
Verveen
Henne
Dominic Louer
z
1369
Verveen
Yntema
Pletiko
Hennev
Roger Pearson

1343
Scheele
Schukkin
Hennev
Schrump
Arnold van der Kammen
z
1313
Hennev
Verveen
Pletiko
Hennev
Dick Vons

1310
Schrum
Emor


Jan Hennevanger

1070
Kammen
Verveen
Kammen
Pletiko


RATING  VOORUITGANG 14 februari

BEGIN
CLUB
RATING
Rating
vorige
week
CLUB
RATING
NU
Vooruitgang
t.o.v.
beginrating
Leo Pletikosic
1194
1373
1373
179
Marco Zwanenburg
1369
1502
1502
133
Dominic Louer
1236
1436
1369
133
Jannieko Scheele
1600
1701
1701
101
Frans Groeneweg
1705
1781
1781
76
Jan Verveen
1312
1307
1374
62
Jan Hennevanger
1015
1034
1070
55
Cees Verhagen
1790
1842
1842
52
Andries Schukking
1891
1960
1942
51
Eric Emor
1582
1605
1611
29
John van Baarle
2063
2090
2090
27
Ben Riksen
1824
1824
1842
18
Roger Pearson
1350
1343
1343
-7
Daan van Loenen
1600
1577
1564
-36
Gerard Turkenburg
1811
1734
1715
-96
Arnold van der Kammen
1427
1349
1313
-114
Dick Vons
1442
1310
1310
-132
Aad Juijn
2160
1984
2003
-157
Theo van Zessen
1808
1649
1643
-165
Hans Schrumpf
1706
1482
1495
-211




Geen opmerkingen: