dinsdag 20 december 2011

Kerstsnelschaaktoernooi 2011...



KERSTTOERNOOI 2011

Ons Kersttoernooi was dit jaar anders dan voorgaande jaren. Toen speelden we in teams met uiterst creatieve namen. Dit jaar een "gewoon" individueel snelschaaktoernooi. De 26 deelnemers werden ingedeeld in 2 groepen van 7 en 2 groepen van 6. Daarna snelschaken met 5 minuten bedenktijd. Eerst werd een enkelvoudige ronde afgewerkt.



Zoals gebruikelijk bij snelschaken gaat er bij iedereen wel wat mis en gebeurde er van alles. Gehoord en gezien:
  -  David van der Mast na een slechte zet: "Wat een ... ben ik toch".
  -  Gerard Turkenburg: "Begin ik met 1 uit 1 en daarna laat ik me steeds schaakzetten en dan haal ik de koning niet weg".
  -  Nick Rotmeyer: "Ik heb full house, n.l. 3 gewonnen en 2 verloren".
  -  Arnold van der Kammen: "4 keer gespeeld, 4 keer de dame weggegeven".
  -  Andries Schukking tijdens de pauze met hapjes: "Normaal ga ik nooit naar een Kersttoernooi, want ik eet thuis goed".
  -  Hans Schrumpf: "Ik heb lopers op dezelfde kleur, moet ik nu doorgaan?"
  - Jan Brand heeft alleen de dame, Ruud van der Linden niets. Jan gaat door zijn vlag dus remise. Dat moest aan sommigen even uitgelegd worden.
  -  Eric Emor heeft nog tijd om scrabble op zijn mobieltje te spelen.
  -  Aad Juijn en David van der Mast nemen op het mobieltje van David een opening door.
  -  Vervelend: Andries Schukking raakte een pion aan. Bij spelen zou hij zichzelf schaak zetten. Frans Groeneweg dacht "aanraken is zetten". Andries verloor, maar dacht dat de beslissing onjuist was. Andries had helemaal gelijk. SORRY Andries.

Nadat de enkele ronde was afgewerkt was er een pauze met natuurlijk hapjes, uiteraard met hulp van Herman. Het was goed te zien dat snelschaken hongerig maakt!

Na deze pauze werd weer een enkele ronde gespeeld in dezelfde groepen, natuurlijk met verwisselde kleur. Uiteindelijk was dit de totale uitslag.





GROEP 1 

1
John van Baarle
8,5 uit 10
2
David van der Mast
7
3
Aad Juijn
5
3
Ben Riksen
5
5
Theo van Zessen
3
6
Freerk Gerkema
1,5



...John...natuurlijk weer winnaar!


GROEP 2
1
Elise Juijn
9,5 uit 12
2
Ruud van der Linden
8,5
3
Jan Brand
7
4
Andries Schukking
6,5
5
Eric Emor
5,5
6
Arnold van der Kammen
3
7
Gerard Turkenburg
1


Elise...goede voornemens...



Nu we toch in groep 2 zijn beland…sterschrijver Arnold had met al dat gevlugger geen tijd gevonden om zijn vertrouwde visie over het “gebeuren” neer te pennen…maar Arnold liet het daar uiteraard niet bij zitten en zette thuis nog het een en ander op “papier”…waarvan akte…

In het land der koningen van het snelschaak  is het de eenogige die de blunders begaat. Meerdere partijen achtereen de dame weg blunderen.  Gun ik mijn tegenstanders graag een makkelijke partij? Is het een uiting van pure provocatie in de zin van bewijs nu maar eens dat je echt kunt schaken! Ik doe het wel zonder de dame? Of is het botweg heel simpel een staaltje promotie op de blunderladder? Dat laatste klinkt plausibel aangezien ik de afgelopen periode in een x-aantal partijen mijn stellingen vakkundig om zeep hielp door onvrijwillig een paard weg te blunderen. Gek genoeg waren er tegenstanders die er toch van onder de indruk waren. Één van de meest spectaculairste offers in het schaak is tenslotte het offer van de Dame. Deze partijen verloor ik niet. Sterker nog remises en zelfs een winst konden worden bijgeschreven op het formulier. Edoch, ik trof ook tegenstanders die allerminst onder de indruk waren en vakkundig lieten blijken hoe belangrijk het wel niet was om nog een dame te hebben. Gelukkig was er ook een tegenstander die zoveel sympathie toonde door geheel onvrijwillig een tegen offer te doen met zijn Dame. Al met al bleek maar weer dat snelschaken een emotionele achtbaan is. Van intens verdriet om het verlies van een stuk tot euforie als de partij uiteindelijk gewonnen wordt.
Tegen Elise speelde ik in mijn laatste partij de Elvis. Voor diegene die het leuk vinden om eens te proberen: Het is een opening met als voordeel dat hij zowel met wit als zwart speelbaar is. (Maar bij voorkeur met zwart :)

De Elvis opening gaat als volgt (voor zwart moet je het natuurlijk spiegelen tussen de d- en e-lijn):
1.c3
One for the money!
2.f3!
Two for the show!
3.Kf2!
Three to get ready!
Now GO King GO!
4.Ke3
5.Kd3
6.Kc2
You can do anything...
In het snelschaken geeft het erg leuke situatie`s. Elise won weliswaar de partij maar merkte terecht op dat haar jacht op de koning toch veel zwakte bij haar stelling gaf met weinig ontwikkelde stukken.
Ik wens u allen een bijzonder goede kerstdagen en een gezellig Oud en Nieuwjaarsviering!!
Dat 2012 maar voor u allen een goed (schaak)jaar mag worden.
Arnold


GROEP 3


1
Hans Schrumpf
9 uit 12
2
Arthur Barendregt
7
2
Marco Zwanenburg
7
4
Nick Wiegman
6,5
5
Dick Vons
5,5
6
Leo Pletikosic
5
7
Frans Maas
1



Hans...wint óók eens wat!


GROEP 4
1
Michelle Juijn
9 uit 10
2
Pieter Jan van Beelen
7,5
3
Jaap van Loenen
4,5
4
Nick Rotmeyer
4
4
Jan Krabbendam
4
6
Hans Brinkman
1


...kijk...zo kan het óók!



Zoekt u maar uit...(1)
Hierna op naar de welvoorziene prijzentafel, waar Theo van Zessen de prijzen kon uitreiken. Hierbij kwamen eerst de nummers 1 aan de beurt, dan de nummers 2, enz.
Nick Rotmeyer had eerst geloot in welke volgorde de groepen aan de beurt kwamen. Natuurlijk deelde Herman voor zijn goede zorgen ook in de prijzen. Omdat enkele leden waren weggebleven waren er wat prijzen over en was er wat creativiteit nodig om die op een bevredigende wijze ook te verdelen.
Verder is Frans Maas ruimte aan het creëren in de materiaalkast: alle daarin aanwezige schaakboeken mochten door liefhebbers meegenomen worden.

Zoekt u maar uit...(2)


Een geslaagd Kersttoernooi!





Wij wensen iedereen prettige feestdagen en een gelukkig nieuw jaar. We hopen iedereen dan weer op 2 januari te kunnen begroeten. 

Verslag/Foto’s: Frans Groeneweg
Sterschrijver: Arnold van der Kammen
Video's: Eric Emor
Storyboard: Aad Juijn 

Geen opmerkingen: