woensdag 2 maart 2022

Theo wint van Herwig! Jan D. wint van Marco en Hans versus Ben remise...

 

WINTER COMPETITIE 28 FEBRUARI 2022


Flinke strijdlust...

Deze keer twaalf spelers, en dat is behoorlijk te noemen. De strijdlust was ook in grote mate  aanwezig; vijf winstpartijen tegenover slechts één remise. De schrijflust was ook weer terug, deze keer maar liefst 5 verslagen. Als gewoonlijk verzorgde barman Koos de fotoshoot en vanzelfsprekend knutselde Jan H. de standenlijsten in elkaar.        

Theo van Zessen had wit tegen Herwig Devolder. Theo won, 1-0. Theo schreef over deze ontmoeting:

We speelden een variant die ook in de zomercompetitie op het bord kwam. Wit koos voor een iets rustiger opbouw die wit een eenvoudige ontwikkeling geeft met het loperpaar. Zwart daarentegen heeft moeilijker spel. Het is niet zo duidelijk hoe het na zet 10 voor zwart verder moet. In de gekozen variant van zwart (11… Pf8) kwam wit al snel met een loper op d6 en een toren op c7 waarna de a- en de h- pion sneuvelden. Vervolgens verloor zwart de dame tegen een toren. Hij probeerde nog wat, maar belandde in een ondekbaar mat.

 

Herwig verliest van Theo...

Jan Dijkhuizen had wit tegen Marco Zwanenburg. Jan won, 1-0. Jan schreef het volgende:

Zwarts paard werd in de opening opgejaagd, waarna zwart ontwikkelingsachterstand verkreeg. En met de koning nog in het midden werden de dreigingen te groot, waarna zwart opgaf. 

 

Jan wint van Marco...

Ben Riksen had wit tegen Hans Schrumpf. De partij eindigde in remise, ½-½. Hans schreef:

Er kwam een Steinitz-verdediging van het Spaans op het bord. Zwart won een pion maar in tijdnood nam Hans genoegen met remise.   

 

Hans en Ben: remise...

Ronald Lemmen had wit tegen Daan van Loenen. Ronald won, 1-0. Ronald schreef:

Een hele leuke partij met veel dreiging van wit. Telkens nieuwe dreigingen, waarna de afwikkeling in het voordeel van wit uitpakte. Eerst een stukwinst, daarna mat.

 

Daan verliest van Ronald...

Gerard Turkenburg had wit tegen Joop van der Werf. Gerard won, 1-0.

 

Gerard wint van Joop...

Jan Hennevanger had wit tegen Jan Verveen. Jan V. won, 0-1. Jan V, mailde het volgende verslag:

Jan V. niet meer de aap
op de hoogste tak...
Vorige week vertelde ik nog met trots dat ik de hoogste aap in de boom was. Vanavond bij binnenkomst moest ik constateren dat een andere aap mijn plekje op de tak had overgenomen. Ik zette mij vastberaden aan het bord om het mij aangedane leed recht te zetten. Dit zou ten koste moeten gaat van Jan Hennevanger want dat was mijn tegenstander. Echter Jan verdedigde zijn tak heel hardnekkig, elke aanval of goede mogelijkheid werd door hem afgeslagen. En wat gebeurt dan als je zo hardnekkig aanvalt dat laat je heel even je verdediging zakken en dat kostte mij een stuk in het eindspel en op dat moment geeft de computer 3.39 aan. Uit  armoede nam ik nog een pion maar mijn kansen waren minimaal. Maar Caïssa had medelijden met mij ze maakte Jan heel even schaakblind waardoor ik niet alleen het stuk terug won maar Jan gelijk opgaf. Ik had het idee dat Jan te snel de handdoek gooide maar analyse op het bord gaf Jan H. geheel gelijk. Weer een overwinning hopelijk genoeg om mijn tak terug te winnen.

 

Jan V wint van Jan H...

 

Verslag: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Sterschrijvers: Theo van Zessen, Jan Dijkhuizen, Hans Schrumpf, Ronald Lemmen, Jan Verveen
Standen: Jan Hennevanger










Geen opmerkingen: