donderdag 10 november 2016

Andries verpulvert Aad! Frans; goed gespeeld tegen FM John. Ben pakt Theo...


WINTERCOMPETITIE  7  NOVEMBER  2016

... zwart won zes keer!
Gerard Turkenburg en Arnold van der Kammen hebben geloot voor de tweede ronde van de interne bekercompetitie. Zie de website voor de resultaten van de loting.

Afgelopen maandag waren er 14 deelnemers aan de wintercompetitie. Zoals iedereen weet heeft de witspeler een grotere kans om te winnen. Wat bleek: van de zeven partijen won zwart zes keer!!

Diagram na 16.Ld2?
Aad Juijn had wit tegen Andries Schukking. Aad beschreef het treffen als volgt: Andries had in een reguliere partij tegen mij nog nooit gewonnen. Maandagavond 7 november was het dan eindelijk zover! Ik speelde een opening waarin ik een pion op b4 offerde, en meende met deze opzet Andries uit zijn patronen te trekken. Andries nam het geschenk aan, en idioot genoeg wist Andries in een stelling te geraken die hem juist in overbekend vaarwater bracht. Met de aantekening dat Andries ook nog eens een extra pion had. Ironisch genoeg ging ik er juist langs de b- lijn vanaf. In het diagram heb ik zojuist de enorme blunder 16.Ld2? gespeeld, niet dat het bijster veel uitmaakte want ik stond toch al volkomen k*t. Het idee achter de loperzet is om veld b4 te blijven controleren, immers als daar een paard verschijnt dan heeft wit problemen op de velden d3 en c2. Helemaal geen rekening houdend met het ‘lullige’ 16… b3! (veld b4 heb ik dan weer wel onder controle, da’s ook mooi). Het ‘aardige’ is dat het eerder gespeelde g4 ook niet echt in mijn voordeel werkte, nu staat de dame gebonden aan de dekking van het paard op f3. Na 16… b3! Speelde ik ook nog het slechte 17.Lc1 waarna … Txa2 nog meer spullen kostte. Dat ik de partij nog wist te rekken tot de 42e zet is feitelijk een gotspe. Andries speelde deze partij foutloos en reageerde steeds alert… mijn roekeloze en laconieke spel werd uitstekend afgestraft door een scherpe Andries! Een leerzame les…

Aad: flink pak slaag van Andries...


Frans Groeneweg speelde met wit tegen John van Baarle. John won, maar hij zei twee keer dat Frans goed gespeeld had. Fijn om te horen natuurlijk. De volgende dag het oordeel van Fritz gevraagd. En Fritz was het eens met John! De partij was meer dan 30 zetten ongeveer in evenwicht. Frans had af en toe zelfs een uiterst klein voordeel: ongeveer een kwart van de waarde van een pion. Maar toen startte Frans een combinatie en hij miste dat hij halverwege de combinatie schaak stond. Dat kostte materiaal, waarna John het netjes uitmaakte.

FM John wint van fotograaf Frans...


'iets' wagen hoort ook bij het spel
Theo van Zessen (wit) schreef het volgende over zijn partij tegen Ben Riksen. Volgens Ben was het 16 zetten theorie – vermoedelijk zat Ben niet onvoorbereid achter het bord – maar wits 17e zet was wat gewaagd. Iets wagen hoort ook bij het spel. Luidt de titel van een recent boek van Tukmakov niet “Risk and bluff in chess”? Maar dan moet wat je doet wel ondoorzichtig zijn en op nauwkeurige berekening berusten, tenminste wat de eerstvolgende reeks betreft. Bij mij was dat niet het geval. Bens17e zet verraste mij en dat mag natuurlijk niet. Ben kreeg een toren op b2 en daarmee positioneel overwicht. Wit moest proberen door ruil de druk te verlichten en belandde zowaar in een eindspel met lopers van ongelijke kleur. Maar Ben had een meerderheid op twee vleugels, omdat wits pion d3 niet in het stuk voorkwam. Hij rukte op beide vleugels op en toen wit zag dat promotie niet meer te stoppen was, gaf hij op, na 42 zetten. Daarbij had ik het gevoel dat het rond de 20e zet beslist was en wat ik ook probeerde, Ben smoorde iedere tegenstand in de kiem. Voor zover ik het kan beoordelen, leverde hij weer een ouderwetse modelprestatie en dat met ongeveer 20 minuten nadenken!

Theo opgebracht door Ben...


Arnold van der Kammen speelde met zwart tegen Jan Hennevanger. Arnold schreef het volgende: Mooi klein ding, randpion ben je, niet meer dan één veldje mag je bestrijken. Je bent zo klein, bijna niets en je hebt de hele partij daar op je plaatsje gestaan, maar al die tijd was mijn hoop op jou gebouwd en al mijn angstig hunkeren was voor jou. Ik zag je wel, zoals je daar stond, kleine bengel.  De mensen dachten natuurlijk dat het om de pion op b5 ging, hij trok hun aandacht, ja ze keken allemaal naar hem, maar jij en ik wisten het wel, het ging om jou, om jou en jou alleen. Je hebt gewacht, stouterd, je hebt je niet opgedrongen, want je wist dat ik al die tijd alleen maar aan jou dacht en dat je niets hoefde te doen, want dat ik vanzelf wel bij je zou komen. Kleine pion, je bent nu vrij. Ga je gang, op g8 wacht jou en mij de onuitsprekelijke heerlijkheid. Heb mijn dank, lief klein ding. Ik heb je lief,
je Koning
Wit geeft het op.

(J.H. Donner. Schaakbulletin 40, februari 1971. Opgenomen in ‘De Koning’, blz. 121.) (Op enkele punten vrij aangepast naar de gespeelde partij J. Hennevanger - A. van der Kammen, 0-1)

J.H. Donner...
Bovenstaand gedicht van wijlen grootmeester Jan Hein Donner illustreert de partij tussen Jan en mij. In het begin van de partij leek het alsof ik met zwart een niet te stoppen opmars op de damevleugel ontketende. Jan vond echter de juiste verdediging. Het was zijn loper die als stevige lijm de stelling vasthield. Dan maar op de koningsvleugel verder was mijn gedachte. Helaas voor mij voorzag Jan dat al en een simpel maar krachtige pionzet voorkwam mijn aanval. En toen? Tja, dan maar recht door het midden. Door op de vleugels te moeten verdedigen was er aan de witte zijde een zwakte in het midden ontstaan. Het koste wel enkele nauwkeurige zetten om de druk te blijven opvoeren maar daar was dan het euforische gevoel van het winnen van een pion. Deze extra pion heb ik niet meer uit handen gegeven. Vrij naar het gedicht van C. Buddingh uit 1967 heb ik mijn pion naast mijn fles 0% bier gezet. (Achter het bord: een zwarte pion naast een glas bier; wat een pointe!) Ondanks de betere stelling moest de winst toch nog waargemaakt worden. Als er iemand is op onze vereniging die in een mindere stelling zichzelf extra taai opstelt en blijft zoeken naar de kleine plussen, dan is dat Jan wel. Het leek niet heel dreigend. Tot ik toch maar even mijn bril wat rechter zetten en zag dat er een mataanval dreigde! Knallende putdeksels!!! Typisch Jan om een venijnig geintje zoals dit er in te weven. Uiteindelijk moest Jan de torens afruilen om mat te voorkomen. Het gevolg was echter dat Jan met zijn koning uit zijn comfortabele zone moest. Hierdoor kon ik de o zo belangrijke pion op a5 wegsnoepen en kon mijn koning met twee verbonden pionnen opstomen. Het zou uiteindelijk de g pion zijn die promoveerde. In die martelgang wil Jan niet meer lopen en hij gaf op. In het post mortem werd nog gekeken naar het kritieke punt in de partij. Daar waar gedacht werd dat Jan een betere zet had bleek Jan het beter gezien te hebben. Alle andere zetten faalden nog meer en kon zelfs de kwaliteit kosten. Een boeiende partij die vooral een zeer leuk en interessant eindspel kende.

Jan verliest van sterschrijver Arnold...


Daan van Loenen won met wit van Gerard Turkenburg.

Gerard ten onder tegen Daan...


Eric Emor won met zwart van Hans Schrumpf.

Eric pakt Hans...


Dominic Louer won met zwart van Leo Pletikosic.

Leo verliest van Dominic...


Bij de stand is het ongewoon spannend voor de vijf ereplaatsen. Aad Juijn staat bovenaan met 33 punten. De andere top vijf spelers hebben allemaal 31 punten!! De volgorde wordt bepaald door hun percentage. Jan Verveen is tweede, Frans Groeneweg derde, Eric Emor vierde en Arnold van der Kammen vijfde. Maar Daan van Loenen volgt op 1 punt.

Bij de vooruitgang in de clubrating zijn er drie ereplaatsen. Dominic Louer staat bovenaan met een verbetering van 120 ELO punten. Daarna komen Frans Groeneweg (+115) en Daan van Loenen (+96), maar Marco Zwanenburg heeft ook +96. Andries Schukking volgt met +77.

De volgende spelers hebben een clubrating van tenminste 1800 ELO punten. John van Baarle staat bovenaan met een clubrating van 2081 ELO punten. Daarna komen Aad Juijn (2027), Andries Schukking (1968), Ben Riksen (1845) en Frans Groeneweg (1820).

Verslag/Fotografie: Frans Groeneweg
Sterschrijver: Arnold van der Kammen
Sterrapporteurs: Aad Juijn/Frans Groeneweg/Theo van Zessen
Gedachtebeheer: Aad Juijn


UITSLAGEN  7 november
Aad Juijn
Andries Schukking
0  –  1
Frans Groeneweg
John van Baarle
0  –  1
Theo van Zessen
Ben Riksen
0  –  1
Daan van Loenen
Gerard Turkenburg
1  –  0
Hans Schrumpf
Eric Emor
0  –  1
Jan Hennevanger
Arnold van der Kammen
0  –  1
Leo Pletikosic
Dominic Louer
0  –  1


STAND  WINTER  COMPETITIE  8 november
Naam
Punten
%
1
½
0
Aad Juijn
33
71,4
4
2
1
Jan Verveen
31
75
4
1
1
Frans Groeneweg
31
70
3
1
1
Eric Emor
31
62,5
4
2
2
Arnold van der Kammen
31
61,1
4
3
2
Daan van Loenen
30
66,7
3
2
1
Ben Riksen
27
58,3
2
3
1
Andries Schukking
27
58,3
3
1
2
Dominic Louer
26
60
3
0
2
John van Baarle
25
66,7
1
2
0
Leo Pletikosic
24
50
2
1
2
Theo van Zessen
24
33,3
1
2
3
Marco Zwanenburg
23
75
1
1
0
Hans Schrumpf
23
37,5
2
2
4
Roger Pearson
22
50
2
0
2
Jan Hennevanger
21
35,7
2
1
4
Gerard Turkenburg
20
30
1
1
3
Jan Nico Scheele
19
30
1
1
3
Dick Vons
18
0
0
0
1
Klaas Yntema
12
0
0
0
6


CLUBRATINGLIJST   8 november   w krijgt wit

w/z
CLUB
RATING
Laatste vier tegenstanders
"Nieuwe" tegenstanders komen links
John van Baarle
w
2081
Groenew
Zessen
Juijn

Aad Juijn
w
2027
Schukk
Zessen
Groene
Riksen
Andries Schukking
2w
1968
Juijn
Turken
Zessen
LoenDaa
Ben Riksen

1845
Zessen
Emor
Scheele
Juijn
Frans Groeneweg
z
1820
Baarle
Emor
Scheele
Juijn
Theo van Zessen

1709
Riksen
Juijn
Schukk
Baarle
Daan van Loenen

1696
Turken
Kammen
Pearson
Schukk
Gerard Turkenburg
z
1694
Loenen
Scheele
Schukk
Zessen
Eric Emor

1623
Schrum
Riksen
Groene
Scheele
Jan Nico Scheele
z
1553
Turkenb
Emor
Groene
Riksen
Hans Schrumpf      
2z
1468
Emor
Kammen
Pletikosic
Pearson
Marco Zwanenburg

1465
Emor
Louer


Arnold van der Kammen
w
1433
Hennev
Schrumpf
Loenen
Yntema
Roger Pearson

1367
Hennev
Schrump
Loenen
Kammen
Dominic Louer
z
1356
Pletiko
Hennev
Yntema
Zwanen
Dick Vons
w
1354
Emor



Jan Verveen              

1338
Yntema
Kammen
Yntema
Hennev
Leo Pletikosic
w
1258
Louer
Schrumpf
Hennev
Kammen
Jan Hennevanger
z
1019
Kammen
Louer
Pearson
Pletiko
Klaas Yntema

745
Verveen
Kammen
Hennev
Verveen


RATING  VOORUITGANG 8 november

BEGIN
CLUB
RATING
Rating
vorige
week
CLUB
RATING
NU
Vooruitgang
t.o.v.
beginrating
Dominic Louer
1236
1305
1356
120
Frans Groeneweg
1705
1842
1820
115
Daan van Loenen
1600
1628
1696
96
Marco Zwanenburg
1369
1465
1465
96
Andries Schukking
1891
1891
1968
77
Leo Pletikosic
1194
1309
1258
64
Eric Emor
1582
1583
1623
41
Jan Verveen
1312
1338
1338
26
Ben Riksen
1824
1802
1845
21
John van Baarle
2063
2059
2081
18
Roger Pearson
1350
1367
1367
17
Arnold van der Kammen
1427
1425
1433
6
Jan Hennevanger
1015
1027
1019
4
Jan Nico Scheele
1600
1553
1553
-47
Klaas Yntema
800
745
745
-55
Dick Vons
1442
1354
1354
-88
Theo van Zessen
1808
1752
1709
-99
Gerard Turkenburg
1811
1762
1694
-117
Aad Juijn
2160
2104
2027
-133
Hans Schrumpf
1706
1508
1468
-238



Geen opmerkingen: