donderdag 18 november 2021

Ronald houdt Herwig op remise! Jan D. wint van Theo, Jan V. verliest ondanks taai verzet van Ben, Joop en Jan H. spelen remise...

 

WINTER COMPETITIE 15 NOVEMBER 2021

 

Theo: verslagen geschreven...

Deze maandag speelde het 4-Tal een thuiswedstrijd. Voor de interne competitie kwamen negen mensen opdagen. Deze keer was de vrije avond voor Piet. Koos maakte uiteraard de fotoshoot en als gebruikelijk knutselde Jan H. de standen in elkaar. Wedstrijdleider intern Gerard speelde voor het 4-Tal en werd voor het gemak vervangen door Jan H. Theo schreef enkele wedstrijdverslagen…   

Herwig Devolder had wit tegen Ronald Lemmen. De partij eindigde in remise. Theo schreef het volgende:

Er wordt na de opening veel geruild. In een eindspel met voor wit toren, paard en 5 pionnen en voor zwart toren, loper en 5 pionnen biedt zwart remise aan. Wit wil het nog even proberen (ijzer met handen breken). Hij verliest een pion maar toch remise ½-½.

 

Ronald en Herwig remise...

Theo van Zessen had wit tegen Jan Dijkhuizen. Jan won 0-1. Theo schreef:

Jan speelt de hoofdvariant, die hij meestal vermijdt. Theo kent die variant maar weet in het middenspel de juiste weg niet te vinden. Hij denkt dat wits Dxb7 steeds niet kan, maar na ruil van paarden op d5 staat c6 ongedekt en verliest zwart pion b7. Hij moet verdedigen maar mist dan dat een dame-offer op c8 (DxTc8) tot mat op de onderste rij leidt. Goed gezien van Jan 0-1.  

 

Jan wint van Theo...

Ben Riksen had wit tegen Jan Verveen. Ben won. Jan schreef over deze partij:

Jan: trotse lijstaanvoerder
Trots als een pauw trad ik vandaag het clubgebouw binnen. Niet omdat we nog kunnen schaken ( gelukkig wel !!! ) of dat het 4-Tal deze avond mocht spelen. Nee dit alles had te maken met het feit dat ik op de eerste plaats van onze interne competitie stond, ongeslagen, 90 % winst percentage dat zijn nog eens cijfers. Vol vertrouwen keek ik wie mijn tegenstander deze avond ging worden. Jan Hennevanger was de vervangende wedstrijdleider voor de indeling. Nu heb ik altijd gedacht dat Jan en ik vrienden waren maar blijkbaar vond Jan dat een man als ik nu maar eens een stevige tegenstander moest krijgen. En zo kreeg ik Ben Riksen als tegenstander??? Als we dan gaan kijken naar Ben zijn clubrating (1715) en daar mijn rating tegenoverstellen (1377) komt het verschil van 300 punten over als een onbedwingbare berg. Daar bovenop had Ben ook nog eens wit!!! Maar de Corona periode heeft mij een beter inzicht gegeven op het schaakbord en ik was vast overtuigd dat aan Ben te demonstreren. Ben zijn manier van spelen komt over als door een wurgslang platgedrukt te worden je word langzaam maar zeker van het bord gespeeld. Maar door de nieuwe inzichten die ik mij heb eigen gemaakt was Ben niet in staat zijn geliefde spelletje te spelen. Jawel hij moest zijn grijze cellen flink laten werken. Uiteindelijk won Ben wel maar hij gaf wel als compliment mee dat ik in het begin, en dat zijn ongeveer de eerste twintig zetten, goed had gespeeld. Dat geeft toch aan dat hij op zijn hoede moest zijn. Ben ik nu teleurgesteld? Nee want deze partij heeft mijn inzichten verbeterd. De eerstvolgende partij tegen een grote tegenstander zie ik nu met veel vertrouwen tegemoet, 1-0.

 

Jan verliest na taai van tegen Ben...

Joop van der Werf had wit tegen Jan Hennevanger. De partij eindigde in remise, ½-½.   

 

Jan en Joop houden het op remise...


Verslag: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Sterschrijvers: Theo van Zessen, Jan Verveen
Standen: Jan Hennevanger









Geen opmerkingen: