woensdag 24 november 2021

Herwig verliest van Theo! Jan D. wint van Ben en Jan V. wint van F.G. Maas en is lijstaanvoerder!!

 

WINTER COMPETITIE 22 NOVEMBER 2021

 

Verrassend veel verslagen...

Deze maandag was er sprake van een behoorlijke opkomst. 12 spelers wisten de het clubhuis te vinden. Koos maakte uiteraard de fotoshoot en als gebruikelijk knutselde Jan H. de standen in elkaar. Bemoedigend was deze keer ook het aantal geschreven wedstrijdverslagen. Het ontcijferen van sommige handschriften was weer een ander verhaal…    

Herwig Devolder had wit tegen Theo van Zessen. Theo won, 0-1. Theo schreef over deze partij:

Een spannende strijd met koningsaanval voor wit. Zwart weet het met een tweede kwaliteitsoffer zo te spelen dat wits toren gepend raakt. Er volgt een afwikkeling naar een pionneneindspel. Zwart vijf pionnen, wit drie pionnen op de damevleugel + de h- pion. Wit laat het waarschijnlijk liggen en raakt in een vier tegen drie pionneneindspel op de damevleugel. Dat verliest, 0-1.

 

Herwig verliest van Theo...

Jan Dijkhuizen had wit tegen ben Riksen. Jan won 0-1. Jan schreef:

Weer een ouderwets Frans op het bord. In het middenspel werd zwart verhinderd om te rokeren, waarna een wanhoop zet van zwart, wit uiteindelijk de overwinning opleverde, 1-0.  

 

Jan wint van Ben...

Ronald Lemmen had wit tegen Piet Hofstee. Piet won, 0-1. Ronald schreef hierover:

In de Modern Defence werden na de opening twee systemen door elkaar gehaald. Piet maakte daar geduldig gebruik van. Ronald vervolgde met de opmerking ‘ik had zelf geen aanknopingspunten, en uiteindelijk na de partij ook niet’, 0-1.

 

Piet wint van Ronald...

Hans Schrumpf had wit tegen Gerard Turkenburg. Hans won, 1-0. Gerard schreef:

Normaal zou je tegen een gevallen vrouw goed scoren maar tegen een gevallen Hans Schrumpf had ik vanavond weinig kans. Hans met wit speelt altijd zeer aanvallend en ik had weinig tegenspel. Nadat de g- lijn openkwam was het ’n kwestie van tijd en kon ik opgeven. Hans met wit is dus erg sterk, 1-0.

 

Gerard verliest van Hans...

F.G. Maas had wit tegen Jan Verveen. Jan won, 0-1. F.G Maas schreef het volgende:

Lang en taai gevecht. F.G gebruikte veel bedenktijd in een voor hem nieuwe opening. Uiteindelijk in tijdnood (< 1 sec.), blunder en vlag, 0-1.

Jan schreef een langer stuk:

Jan: zoeken in papieren database...
Toen ik deze avond op de club kwam bleek er een oude gewoonte in ere hersteld. Onze onvermoeibare voorzitter Theo van Zessen had papier neergelegd zodat de spelers een verslag konden schijven van hun wedstrijd. Sinds Frans Groeneveld helaas moest opzeggen als wedstrijdleider intern was dit fenomeen niet meer waargenomen. Goed dat dit weer hersteld is hopelijk zijn er velen geweest die deze avond iets hebben geschreven. Ik hoop tevens dat onze webmaster deze toename van materiaal aankan tot nu toe moest hij het stellen met mijn verslagen die ik graag doorspekte van mijn goede prestaties op het schaakbord. Wat betreft deze avond ik mocht mij tegenover onze Éminence grise F.G. Maas stellen. Omdat hij het vroeg heb ik opgezocht in mijn papieren database wanneer de laatste keer was dat we tegenover elkaar zaten, en dat was in 2007 (ik verloor). Maar nadat ik vorige week een goede prestatie tegen Ben Riksen had neergezet was ik vol goede moed dat het mij dit keer wel zou lukken om de overwinning binnen te halen. Met mijn nieuwe manier van schaken kwam ook F.G. flink in de moeilijkheden. Normaal denkt Frans al behoorlijk lang na over zijn zetten. Nu al snel bleek dat het tijdnood monster Frans parten ging spelen. Hierbij de opmerking dat de partij behoorlijk vast zat en elke foute zet tot verlies kon lijden. Zo ver kwam het niet echt maar de klok bleek toch scherprechter. Weer een overwinning en deze gaat zeker de boeken in bij mij, 0-1. 

 

Jan wint van F.G. Maas en is trotse lijstaanvoerder! 

Jan Hennevanger had wit tegen Joop van der Werf. Jan won, 1-0. Jan schreef het volgende:

Joop kwam twee kwaliteiten voor te staan. Bij het afwikkelen zag hij niet dat een toren geslagen kon worden. Hierdoor liep het plan mis en gaf hij op. Een zware strijd, 0-1. 

 

Jan wint van Joop...



Verslag: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Sterschrijvers: Theo van Zessen, Jan Dijkhuizen, Ronald Lemmen, Gerard Turkenburg, F.G. Maas, Jan Verveen, Jan Hennevanger
Standen: Jan Hennevanger









Geen opmerkingen: