donderdag 10 juni 2021

Aad Juijn stopt per direct met schaken! Theo en Herwig spelen remise, Ronald wint van F.G. en Hans wint van Gerard...


INTERNE COMPETITIE 7 JUNI 2021

 

Aad last van bloeddruk...
Het grote, maar minder leuke, nieuws vanavond was natuurlijk het feit dat ondergetekende (Aad Juijn) gestopt is met schaken en zijn lidmaatschap dus beëindigde. Sinds twee jaar geleden kamp ik met problemen rond mijn bloeddruk en gebruik ik daar medicijnen voor. Ik merkte nadat wij na ’n half jaartje een door de overheid opgelegde schaakstop hadden ondergaan, mijn eerste partijtje tegen Herwig er behoorlijk inhakte. Een ongezond rood hoofd en onaangename druk in datzelfde hoofd. Tja… en dan is de keuze tussen gezondheid en schaken toch wel snel gemaakt…

En nu?

Aangezien ik ook nog webmaster ben gaat er op dit vlak wel iets veranderen voor u als trouw bezoeker van de website. Een andere webmaster ligt bepaald niet voor het oprapen, vandaar dat ik dit nog blijf zijn totdat een opvolger is gevonden. Nu ik de clubavonden niet meer bezoek en dus het stukje ga missen wat er speelt, stop ik met de vertrouwde ballonnetjes in de foto’s. Verder zal ik het moeten doen met hetgeen mij langs digitale weg aangeleverd gaat worden. Tot zover over mijzelf…

Slechts zes spelers melden zich present. Barman/fotograaf Koos is op vakantie in Spanje en dus zijn er geen foto’s gemaakt en moet u het doen met foto’s uit het onmetelijke archief. Maandag 14 juni de laatste speelronde in de huishoudelijke competitie, daarna begint de zomercompetitie… 

Theo van Zessen had wit tegen Herwig Devolder. Theo schreef over deze ontmoeting het volgende:

Na een vrij theoretische opening verrast zwart wit met 14.Pe3 … Hij dreigt na D-ruil met kwaliteitswinst of een mogelijk eindspel met meerderheid op de D-vleugel. De tweede mogelijkheid komt op het bord: zwart met loper tegen wit paard en meerderheid op de D-vleugel. In het late eindspel komt zwart op winst te staan. Maar door Kxe4 i.p.v. Kd4!!, de winnende zet, krijgt wit toch de gelegenheid remise te maken.

 

Herwig: remise tegen Theo...

Theo laat Herwig ontsnappen naar remise...

Ronald Lemmen had zwart tegen F.G. Maas. Ronald vatte het als volgt samen:


Ronald: gemixte gevoelens
Het was een wat vreemde avond op de club. Aad Juijn normaal als eerste aanwezig maar liet op zich wachten. Totdat Theo met een voor ons  bizarre mededeling kwam. De kleine groep aanwezigen stond met verbazing dit alles aan te horen (Aad heeft zijn lidmaatschap opgezegd) de reden schepte voor mijn gemixte gevoelens. Eigenlijk net als een partij schaken, op het ene moment de vreugde nabij het andere moment het relativeren van de slechtste zet die je maar kan bedenken. Maar het laatste woord is er nog niet over gesproken. De indeling: Frans Maas wit tegen mij. Voor Frans zijn alle woorden te kort als het schaken betreft, zowel op club en regio en natuurlijk landelijke niveau heeft Frans zijn schaak stenen bijdragen. De Engelse opening, ja mijn plan was duidelijk een lekker gevecht in het centrum en dan kijken wat er mogelijk is. d6 een inmiddels ludieke zet, door mij als verboden benoemd. Echter in deze stelling was hij nodig en wel direct zodat mijn pion op e5 gedekt zou staan ik speelde doodleuk Lg7. Frans zonder wat te zeggen zei bedankt en ik moest verder met een pion minder die tot mijn verbazing was verdwenen. Het werd een strategisch gevecht met goed spel van beide. Ik zocht tegenspel voor het opkomende centrum van Frans. Ik deed een kwaliteit offer waarna  Frans het verkeerde plan volgde en liet zich verrassen door mijn aanval op de koningsflank. Alhoewel een remise fair zou zijn geweest, ging ik er met de punten vandoor. Een leuke partij die het nieuws van eerder die avond iets deed verzachten.

 

Ronald wint van...

... F. G. Maas

Gerard Turkenburg had wit tegen Hans Schrumpf. Van deze partij is geen verslag maar Hans won.

 

Hans wint van Gerard...

 


Bij de stand staat met nog één ronde te spelen Theo van Zessen met 47 punten op de eerste plaats. Aad Juijn staat tweede met 45 punten. Ben Riksen staat op de derde plaats met 43 punten.

Bij de stand van de clubrating staat Herwig Devolder met 1982 punten bovenaan. Davey Hoogstad staat tweede met 1973 punten. Aad Juijn bezet met 1940 punten de derde plek.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat Ronald Lemmen aan kop: Ronald verbetert zijn clubrating met 69 ELO punten. Na Ronald volgen o.a.: Simon Slui (+53) en Theo van Zessen (+52).


Verslag: Aad Juijn
Fotografie: Archief HZPS
Standengebeuren: Jan Hennevanger
Sterreporters: Theo van Zessen, Ronald Lemmen















Geen opmerkingen: