woensdag 12 augustus 2020

Schaken onder helse condities! Aad wint groep 1 en Piet neemt groep 2 voor zijn rekening!

 

ZOMERCOMPETITIE 10 AUGUSTUS 2020

schaken onder helse condities...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik alle moeite bij elkaar moest schrapen om te gaan schaken onder deze helse condities. Verrassend genoeg sleepten zich al met al toch nog een tiental schakers richting het clubhuis. Waar was het warmer, binnen of buiten?  Maar goed, wat doet het ertoe. Het is tenslotte komkommertijd en een mens moet toch ook wat te doen hebben. Vorige week hadden we enkele (onaangename) nieuwtjes, deze week is het rustiger aan het nieuwsfront, of het moet zijn dat Richard afgelopen maandagavond moest werken en dat daardoor mijn enige strohalm wat betreft een mogelijk verslag over de gebeurtenissen in groep twee finaal was afgebroken. Theo de indeeldeskundige had het vanavond gemakkelijk. De 10 aanwezigen werden in twee groepen van vijf ingedeeld en kregen allen 20 minuten per persoon per partij, met als extra bonus voor iedere speler een rondje vrij. Jan verzorgde de fotoreportage en de standen business. Ondergetekende (Aad) schreef dit verslag en schatte de gedachten van de heren schakers voor u in en maakte deze zichtbaar via de overbekende tekstballonnetjes. Zoals u inmiddels behoort te weten bespreek ik in ‘light’ vorm mijn eigen partijen, want tijd om mij te verdiepen in de hersenspinsels van mijn groepsgenoten heb ik simpelweg niet.

Ronald: paard op hol
In de eerste ronde zat ik met wit tegenover Ronald en dat is voor mij een lastige klant, gezien onze twee eerdere ontmoetingen (1 x 0 en 1 x =). Deze keer liet Ronald mij de ruimte en stelde zijn eigen stukken enigszins verdedigend doch dynamisch op. Na enig gemanoeuvreer besloot ik een bajonetaanval (h3, g4) op de zwarte koning terwijl ikzelf kort gerokeerd had. Ronald wachtte mijn aanval niet af en liet een paard op hol slaan op g4, en na hxg4 – Dxg4+ overzag Ronald dat ik simpelweg mijn dame op g3 kon zetten. Ronald bleef het na de dameruil nog enige tijd proberen maar dit kon het tij niet meer keren. In de partij daarna had Ben wit en ging nu eens geheel tegen zijn gewoonte niet op de gambietpion in. Met een ‘lelijk’ trucje via een dame -schijnoffer won ik zelfs de pion op d4. Dit betekende echter wel een dameruil en we kwamen nu terecht in een langdurige positionele strijd waarin ik zoals gezegd slechts een pionnetje voor stond. Het uitmelken hiervan werd een langdradige sessie waarna uiteindelijk een toreneindspel ontstond. Ben had twee pionnen op de a- en c- lijn terwijl ik drie pionnen op de -a, -b en -c lijn had. De witte -c pion werd mijn target en die wist ik door een onnauwkeurigheid te winnen, de rest was een kwestie van techniek. In de volgende ronde zat Davey met zwart tegenover mij. Twee weken geleden was dit ook al het geval en toen ging ik er kansloos af. Deze keer was ik dus gebrand op revanche, dit pakte evenwel nogal anders uit. In het doorschuif Frans speelde ik mijn b -pion op naar b5. Deze pion zou dan de zwarte ontwikkeling moeten saboteren, was mijn naïeve gedachtegang. Uiteindelijk werd deze pion een gemakkelijk aanvalsobject. Ik had deze pion met alle hands aan dek kunnen gaan verdedigen, maar besloot echter deze pion los te laten. Met de moed der wanhoop trachtte ik een koningsaanval te lanceren terwijl Davey aan een rooftocht op mijn damevleugel bezig was. Mijn schijnaanval werd gemakkelijk afgeslagen terwijl de zwarte aanval van doorslaggevende aard was, een kansloze missie derhalve. Ik zal toch eens uit een ander vaatje moeten gaan tappen tegen Davey, als ik tenminste niet tot de vaste klantenkring van Davey wil gaan behoren. In de laatste ronde had ik zwart tegen Theo. Dit werd eigenlijk pas een uitermate spannend potje nadat Theo pardoes een loper weggaf. In de opening rokeerden wij beiden kort en nadat ik met mijn paard een loper op g3 sloeg kwam de h -lijn halfopen. Nadat de bewuste loper was weggegeven zette Theo vol in met een aanval op mijn koning. Theo beschikte enkel nog over de zware stukken en dreigde langs de halfopen h- lijn verschrikkelijke dingen. Zelf was ik ook in het bezit van de zware stukken maar dan met een extra loper (welke overigens lange tijd passief stond geparkeerd). Doordat ik mijn dame en een toren op de tweede rij had weten te krijgen, dreigde er voor Theo ook van alles. Theo kwam steeds een tempo tekort om zijn snode matplan uit te voeren. Uiteindelijk ging Theo in verloren stelling door zijn vlag, en daarmee werd ik 1e in de groep.

Davey eindigde heel netjes op de 2e plek en deed dat door overwinningen op groepswinnaar Aad en op Ben. Verder speelde Davey remise tegen Theo en verloor hij van Ronald. Ben werd 3e door winst op Theo en Ronald maar verloor van Davey en Aad. Ronald belandde op de 4e plaats. Ronald won van Davey(!), speelde remise tegen Theo maar verloor van Aad en Ben. Theo werd de rode lantarendrager. Theo behaalde remises tegen Davey en Ronald, verloren werd van Aad en Ben.

 

UITSLAG GROEP 1   10 AUGUSTUS 2020

1

Aad Juijn

3 uit 4

2

Davey Hoogstad

3

Ben Riksen

2

4

Ronald Lemmen

5

Theo van Zessen

1

 

Theo en Ronald: remise...

Ben verliest van Davey...

Aad wint groep, maar verliest (as usual) van Davey...

In groep 2 eiste Piet de groepswinst voor zich op. Een verslag van het gebeuren in deze groep is er helaas niet, dientengevolge zult u het moeten doen met de individuele resultaten. Piet won de groep en moest enkel een remise afstaan aan Jan(!). Op de gedeelde 2e plaats zien we Eric en Hans. Eric en Hans speelden synchroon en wisten te winnen van Gerard en Jan, hielden het onderling op remise en verloren beiden van Piet. Gerard werd 4e en wist alleen te winnen van Jan. De overige drie partijen gingen verloren. Jan werd laatste in deze groep en wist slechts één remise te behalen. Deze remise baarde wel weer opzien want dit was er een tegen niemand minder dan groepswinnaar Piet! De overige drie partijen gingen verloren…             

 

UITSLAG GROEP 2   10 AUGUSTUS 2020

1

Piet Hofstee

3½ uit 4

2/3

Eric Emor

2/3

Hans Schrumpf

4

Gerard Turkenburg

1

5

Jan Hennevanger

½

 

Eric en Hans: remise 

Groepswinnaar Piet wint van Gerard...

Hans wint van Jan, maar Jan pakt wel het enige halfje van Piet af!


Verslag/ballongedoe: Aad Juijn
Fotografie/standengedoe: Jan Hennevanger


STAND  ZOMER COMPETITIE  11 Augustus

Naam

Punten

1

½

0

Aad Juijn

87

19

5

4

Ronald Lemmen

72,5

11

8

6

Eric Emor

71,1

13

4

8

Theo van Zessen

61,2

10

7

11

Davey Hoogstad

59,7

8

3

2

Ben Riksen

59

10

6

12

Gerard Turkenburg

58,3

9

3

13

Piet Hofstee

56,1

7

1

1

John van Baarle

51,9

3

6

0

Richard de Nies

49,6

5

3

7

Hans Schrumpf

47,2

6

5

17

Geert Kooistra

47

2

0

1

Marco Zwanenburg

42,7

2

2

8

Simon Slui

40

1

0

5

Jan Hennevanger

39,7

2

3

13


ZOMERRATINGLIJST 11 augustus 2020

 

w/z

CLUB

RATING

John van Baarle

Z

1969

Aad Juijn

Z

1952

Davey Hoogstad

W

1901

Ben Riksen

W

1853

Ronald Lemmen

2Z

1772

Theo van Zessen

Z

1732

Piet Hofstee

Z

1633

Geert Kooistra

Z

1551

Richard de Nies

2W

1527

Eric Emor

2Z

1519

Hans Schrumpf

W

1499

Gerard Turkenburg

-

1274

Marco Zwanenburg

-

1188

Jan Hennevanger

2W

1111

Simon Slui

2W

1012


ZOMERRATING  VOORUITGANG 11 Augustus 2020

 

BEGIN

ZOMER

RATING

ZOMER

RATING

NU

Vooruitgang

t.o.v.

beginrating

Ronald Lemmen

1426

1772

346

Davey Hoogstad

1700

1901

201

Ben Riksen

1759

1853

94

Eric Emor

1434

1519

85

Piet Hofstee

1550

1633

83

Geert Kooistra

1500

1551

51

Richard de Nies

1499

1527

28

Simon Slui

1039

1012

-27

John van Baarle

2009

1969

-40

Aad Juijn

2005

1952

-53

Jan Hennevanger

1187

1111

-76

Theo van Zessen

1821

1732

-89

Hans Schrumpf

1654

1499

-155

Gerard Turkenburg

1483

1274

-209

Marco Zwanenburg

1435

1188

-247




Geen opmerkingen: