woensdag 5 augustus 2020

FM John lid af! Ben wint groep 1! Richard, Eric en Piet winnen groep 2! Verslag groep 2!!!


ZOMERCOMPETITIE 3 AUGUSTUS 2020

minder geslaagde nieuwsfeitjes...
Deze week open ik dit verslag met een tweetal nieuwsfeitjes van minder geslaagde aard. Het eerste nieuwsfeitje was eigenlijk zo’n twee weken geleden al bekend. Onze inmiddels voormalige wedstrijdleider Arjan Schouteren was aan het begin van het vorig seizoen de initiatiefnemer en achteraf kennelijk de enige verbindende schakel tussen het RSB samenwerkingsverband inzake de beide Schiedamse schaakverenigingen. Het feestje heeft precies een seizoen geduurd. Arjan was lid van beide verenigingen en heeft zich voorlopig voor even uit de schaakarena teruggetrokken. Gek genoeg heeft dit vertrek van Arjan tot gevolg dat het samenwerkingsverband door Fianchetto nu is opgezegd. Als zoiets van één man afhangt kan de liefde tussen beide verenigingen nooit diep hebben gezeten denk ik dan maar. Het akkefietje heeft voor HZPS wel tot gevolg dat het eerste team in de tweede of erger nog derde klasse moet gaan uitkomen (brrrrr…), daar zal volgens mij nog wel over gesteggeld gaan worden tussen beide verenigingen. Het tweede nieuwsfeitje is er ook al een om niet vrolijk over te zijn. Na vele jaren het trotse boegbeeld van HZPS te zijn geweest heeft FM John van Baarle vorige week besloten om zijn lidmaatschap te beëindigen. FM John noemt het zelf een sabbatical maar acht de kans klein dat hij nog terugkeert. Voor insiders komt dit besluit niet geheel uit de lucht vallen. Het was al bij een aantal spelers jaren duidelijk dat FM John zich ondergewaardeerd voelde door de clubleiding (ons bestuur heeft altijd als uitgangspunt uitgedragen geen precedenten te scheppen wat betreft uitzonderingsposities van welk lid dan ook). Om FM John’s eigen woorden te gebruiken: “Wanneer je wat over mij zou schrijven zeg dan maar dat ik weggegaan ben omdat ik gedurende mijn lidmaatschap bij HZPS gratis les heb gegeven zonder dat er iets tegenover stond. Ik was wel het onbezoldigde boegbeeld”... “Ik had het wel leuk gevonden als ik eens een gedeelte van mijn contributie vergoed zou hebben gehad. Ik heb tegen Jan Hennevanger (penningmeester) gezegd dat ik wel eens in de zoveel tijd een avond gratis drinken zou gehad willen hebben”… Als webmaster en schaakmaatje van FM John betreur ik zijn besluit om bij ons te vertrekken. John bedankt voor al de punten die je voor het eerste binnen harkte en niet te vergeten je belangrijke rol aangaande de successen van het RSB bekerteam! We zullen je missen...

aanhoudend tromgeroffel...
Zo, dan zijn we nu bij het leuker gedeelte aangekomen, waar straks zelfs nog een positief nieuwsfeitje opduikt. 11 schakers wisten deze keer de schaakzaal te bereiken. Een meevaller was dat oudgediende Piet Hofstee deze keer, in tegenstelling tot de twee vorige edities, op het deelnameformulier wist te belanden. Deze keer kennelijk een bus eerder genomen! Theo van Zessen deelde vijf schakers in groep 1 in en zes schakers in groep 2. De heren van groep 1 kregen 20 minuten per persoon per partij en de heren van groep 2 mochten er 25 minuten per persoon per partij over doen. Zoals u inmiddels gewend ben geef ik slechts wat kort verslag van mijn eigen partijen en beperk ik mij tot geven van de resultaten van mijn groepsgenoten. Over de activiteiten binnen groep 2 tastte ik tot nu toe volledig in het duister, want analfabeten? En dan nu het positieve nieuwsfeitje: er is in groep 2 een verslag geschreven!!! Groot was mijn verbazing maar toch ook mijn dankbaarheid toen ik mijn mail opende. Een heus verslag! Nota bene van de man die nog maar het kortst bij ons is, en dan nu AANHOUDEND TROMGEROFFEL… jawel, Richard de Nies!

Aad vs Ben: offerfestijn...
Maar laten we beginnen bij groep 1. Ik had in de eerste ronde zwart tegen Hans. Hans rokeerde lang en ik kort. In een poging aanvalskansen(?) te creëren offerde Hans een stuk op de damevleugel voor twee pionnen. Dit werkte natuurlijk in het zwarte voordeel, lijnen waren nu open die mooi de jacht op de witte koning ondersteunden. Hans’ koning kwam al spoedig in een matnet terecht. In de partij daarna volgde een flinke deceptie (voor mij althans). Ronald behandelde met zwart de opening niet al te best. Al snel kreeg ik de zwarte stelling onder druk, echter in mijn enthousiasme was ik alleen maar bezig met hoe ik de zaak het snelst kon beslissen. In de veronderstelling verkerend dat Ronald uitsluitend met dweilen met de kraan open bezig was, had hij plots mijn dame opgesloten. F#ck, f#ck en nog eens f#ck klonk een denkbeeldige echo in mijn hoofd. Met de moed der wanhoop rommelde ik nog even door en moest Ronald nog wel even de goede zetten vinden. Hij deed dat met vlag en wimpel, nam de aanval over en liet mij verder kansloos. Na deze geestelijke aanranding moest ik mij weer zien te herpakken tegen Theo die wit had. In een dynamisch evenwichtige partij verkreeg ik enige druk tegen het witte centrum nadat ik een pionoffer had geplaatst. Met voor beiden nog luttele minuten op de klok plaatste Theo een remiseaanbod. Vorige week sloeg ik dat af en betaalde een hoge prijs, nu dus maar schoorvoetend aangenomen. In de laatste ronde kwam ik met wit tegenover Ben te zitten. Ben had zijn voorgaande drie potjes alle winnend afgesloten. Uiteraard ging Ben in op mijn gambietpion. Wat volgde was een waar offerfestijn waarbij ik heel ver moest gaan om de zwarte koning uit zijn veilige burcht te sleuren. Uiteindelijk slaagde ik erin de zwarte dame en een tweetal pionnen te confisqueren (tegen toren en loper). Een abrupt einde kwam er aan de partij toen ik opmerkte dat Ben zijn koning al twee zetten schaak stond. Ben gaf meteen op. Ben werd echter wel groepskampioen, hij deed dat door te winnen van Hans, Theo en Ronald. Ronald kwam op een gedeelde tweede plaats terecht en dat is natuurlijk buitengewoon goed. Ronald won van Hans en Aad, speelde remise tegen Theo en verloor van de groepskampioen Ben. Theo belandde op de vierde plek. Theo won van Hans en speelde remises tegen Aad en Ronald maar verloor van Ben. Hans verloor vanavond alle vier zijn partijtjes.


UITSLAG GROEP 1   3 AUGUSTUS 2020

1

Ben Riksen

3 uit 4

2/3

Ronald Lemmen

2/3

Aad Juijn

4

Theo van Zessen

2

5

Hans Schrumpf

0

 

Ronald wint van Aad!

Groepswinnaar Ben wint van Theo...

Ronald trakteert Hans op 'n flesje bier en op één van zijn vier nullen... 

Dan zijn we nu aanbeland bij de heren van groep 2. Zoals eerder aangekondigd geven we nu het woord aan Richard:

Richard: nieuw schrijftalent...
Het waren 5 partijen, want een groep van 6. Theo probeerde barman Koos nog te betrekken bij de indeling om zo tot het gunstige getal van 12 deelnemers te komen. Maar dat waagde hij toch maar niet. Mijn eerste partij tegen Marco met zwart was een revanche van vorige week. De Leeuw kwam op het bord en dat liep gesmeerd. Ik zette een aanval op richting zijn koningsvleugel en wit op mijn damevleugel. Maar wit vergat dat zijn dame indirect aangevallen stond door de toren en moest toen kiezen tussen een kwaliteit of een dame offer. Marco besloot het laatste. 0-1. Mijn 2e partij was tegen Jan met zwart en ook hier kwam de Zwarte Leeuw op het bord. Ditmaal liet wit de aanval op zijn koningsstelling toe zonder zelf een aanval te creëren. Mijn pionnen brachten wit in grote moeilijkheden en zo won ik de 2e partij. De 3e partij eindelijk met wit tegen collega Gerard, die duidelijk zijn avond niet had. In luttele zetten gaf hij een loper en toren cadeau en konden we de andere partijen volgen. In de volgende partij tegen Piet, clubgenoot bij de NS, kwam wederom de Leeuw op het bord. Wat heb ik toch met dat beest? Piet is een geduchte tegenstander, hij is diverse malen kampioen van ons clubje geweest en ook de huidige kampioen. Hij wist wel raad met mijn Leeuw en gaf me weinig aanknopingspunten. Dus de eerste nul. De laatste partij was tegen Eric. Dat werd een Weense opening in de stijl van de vroege vorige eeuw! Waarbij zwart al in de opening in de fout ging. Op een gegeven moment had wit voor een pion 4 stukken ontwikkeld tegen zwart alleen zijn paard en dame! En in de verwarring gaf Eric pardoes ook nog zijn dame weg. Ik ben gek op dames, dus dat sloeg ik niet af. Al met al een mooie en gezellige schaakavond!

Volledigheidshalve de persoonlijke resultaten:

Eric werd gedeeld eerste en verloor enkel van medekoploper Richard. Piet werd eveneens gedeeld eerste en Piet moest slechts het hoofd buigen voor Eric. Op de vierde plaats zien we Gerard. Gerard verloor van de drie groepswinnaars maar won van Jan en Marco. Jan en Marco speelden remise tegen elkaar en verloren beide van de overige combattanten.

 

UITSLAG GROEP 2   3 AUGUSTUS 2020

1/2/3

Richard de Nies

4 uit 5

1/2/3

Eric Emor

4 uit 5

1/2/3

Piet Hofstee

4 uit 5

4

Gerard Turkenburg

2

5/6

Jan Hennevanger

½

5/6

Marco Zwanenburg

½

 

Eric wint onder het toeziend oog van barman Koos van Gerard...
 

Piet en Jan...

Nieuw schrijftalent Richard versus Marco...



Verslag: Aad Juijn
Fotografie/Standenknutselarij: Jan Hennevanger
Sterreporter: Richard de Nies



STAND  ZOMER COMPETITIE  4 Augustus

Naam

Punten

1

½

0

Aad Juijn

75

16

5

3

Ronald Lemmen

65

10

7

4

Eric Emor

60,6

11

3

7

Theo van Zessen

55,2

10

5

9

Gerard Turkenburg

52,3

8

3

10

Ben Riksen

50

8

6

10

Davey Hoogstad

49,2

6

2

1

John van Baarle

45,9

3

6

0

Richard de Nies

43,6

5

3

7

Piet Hofstee

42,6

4

0

1

Geert Kooistra

41

2

0

1

Hans Schrumpf

36,7

4

4

16

Marco Zwanenburg

36,7

2

2

8

Jan Hennevanger

35,2

2

2

10

Simon Slui

34

1

0

5



ZOMERRATINGLIJST 4 augustus 2020

 

w/z

CLUB

RATING

John van Baarle

Z

1969

Ben Riksen

W

1878

Aad Juijn

Z

1875

Davey Hoogstad

W

1869

Theo van Zessen

Z

1809

Ronald Lemmen

2Z

1797

Piet Hofstee

Z

1575

Geert Kooistra

Z

1551

Eric Emor

2Z

1545

Richard de Nies

2W

1527

Hans Schrumpf

W

1496

Gerard Turkenburg

-

1316

Marco Zwanenburg

-

1188

Jan Hennevanger

2W

1104

Simon Slui

2W

1012



ZOMERRATING  VOORUITGANG 4 Augustus 2020

 

BEGIN

ZOMER

RATING

ZOMER

RATING

NU

Vooruitgang

t.o.v.

beginrating

Ronald Lemmen

1426

1779

353

Davey Hoogstad

1700

1869

169

Ben Riksen

1759

1878

119

Eric Emor

1434

1545

111

Geert Kooistra

1500

1551

51

Richard de Nies

1499

1527

28

Piet Hofstee

1550

1575

25

Theo van Zessen

1821

1809

-12

Simon Slui

1039

1012

-27

John van Baarle

2009

1969

-40

Jan Hennevanger

1187

1104

-83

Aad Juijn

2005

1875

-130

Hans Schrumpf

1654

1496

-158

Gerard Turkenburg

1483

1316

-167

Marco Zwanenburg

1435

1188

-247






Geen opmerkingen: