woensdag 19 augustus 2020

Maandag 7 september ALV! Aad wint groep 1 en Richard en Eric gedeeld 1 in groep 2...

 

ZOMERCOMPETITIE 17 AUGUSTUS 2020

10 lotgenoten veilig in "Hof in Zuid"
Deze maandagavond wisten tien man hun thuissituatie te ontvluchten. De tien lotgenoten vonden een veilig heenkomen in de “Hof in Zuid”, de schaakarena van HZP Schiedam. Nieuwtjes waren deze keer niet melden, of het moet zijn dat de algemene ledenvergadering op maandag 7 september gaat worden gehouden. En dat betekent dan meteen dat we na vandaag nog twee rondjes zomercompetitie tegoed hebben. Vermeldenswaard is ook nog dat Richard (groep 2) wederom de moeite had genomen om op zijn partijen in te gaan en het geheel in een verslag te gieten, hulde! Voor indeler Theo was het eenvoudig om de tien spelers in te delen, twee groepen van vijf en dat betekende voor iedere speler een rondje vrij en een speeltijd van 20 minuten per persoon per partij. Jan verzorgde als gebruikelijk de foto’s en standenlijsten. Ondergetekende vierde zijn obsessie met de tekstballonnetjes bot, zorgde voor de lay-out en plaatste het geheel op het wereldwijde prikbord…

Aad: erg goed uit opening,
daarna vrije val...
Vanavond was ik (Aad) in de 1e ronde vrij en mocht ik daarna voor de derde achtereenvolgende keer met wit aantreden tegen Davey (de voorgaande twee partijen gingen verloren). Deze keer kwam ik erg goed uit de opening, maar daarna kwam ik in ’n vrije val terecht. Aanvankelijk slaagde ik erin om het zwarte centrum en de koningsvleugel zwaar onder druk te zetten. In Davey’s gebruikelijke tijdnood zag ik mijn kans schoon en won de pion op d5. Niet lang daarna produceerde ik een afgrijselijke blunder waardoor Davey plots allerlei matdreigingen verkreeg. Ik moest twee stukken geven en kwam in een hopeloze stelling terecht. Omdat Davey minder dan een halve minuut had ging ook hij in de fout en gaf weer een stuk terug, met nog luttele seconden op de klok plaatse Davey een remise aanbod (in gewonnen stand) en dat kon ik niet weigeren want iemand door de klok duwen in verloren stelling gaat zelfs mij te ver. In de volgende ronde wachtte Ronald met zwart. Ronald zette de zaak nogal passief (Philidor) op en nadat wij beide kort gerokeerd hadden zette ik een pionnenstorm op de koningsvleugel in beweging. Ronald probeerde in het centrum tegenspel te creëren maar raakte verdedigend de draad kwijt en ging mat. Daarna had ik zwart tegen Ben. Dat werd een evenwichtig geheel waarbij in de loop van de partij alle lichte stukken verdwenen. Nog even later verscheen er een toreneindspel met daarbij voer beide spelers een vijftal pionnen welke ook nog eens symmetrisch stonden, derhalve remise. In de laatste partij had Theo wit en het leek mij eens nodig om het Siciliaans (wat ik nooit speel) van stal te halen. Het werd een knotsgekke toestand waarbij ik op zijn minst verdacht uit de opening kwam. Na een ingewikkelde tactische fase achter de rug gehad hebbende, geraakte Theo in tijdnood. Een vervelende penning op de witte koning werd uiteindelijk fataal. Met een kleine combinatie verkreeg ik een ver opgerukt pionnenfront dat ondersteund werd door een zwart paard en promotie was niet meer tegen te gaan, Theo gaf op.

Op de tweede plaats eindigde Ben. Ben won van Ronald en speelde remises tegen Aad, Davey en Theo. Davey eindigde gedeeld derde en deed dat door van Ronald te winnen, remise tegen Ben en Aad te spelen en te verliezen van Theo. Theo werd eveneens gedeeld derde. Theo won van Davey, speelde remise tegen Ben en Ronald en verloor van Aad. Ronald eindigde vijfde en wist alleen Theo een halfje te ontfutselen, de andere drie partijen gingen verloren.

 

UITSLAG GROEP 1 17 AUGUSTUS 2020

1

Aad Juijn

3 uit 4

2

Ben Riksen

3/4

Davey Hoogstad

2

3/4

Theo van Zessen

2

5

Ronald Lemmen

½


Davey verliest van Theo...
 

Ronald verliest van Ben...

Ronald versus Aad (en zijn veters)...

Groep twee herbergde gelukkig een schrijver. Gesterkt door het succesvolle schrijversdebuut van twee weken geleden besloot Richard er een gevolg aan te geven:  

Richard geen (bier)vat
op Gerard...
Dit was een heftige avond wat mijn partijen betreft. En daar doe je het voor. De eerste partij tegen Gerard met wit. Hij had wat goed te maken na het fiasco van 2 weken geleden. En dat deed hij ook. Het werd een soort Grand Prix, altijd leuk. Veel druk op het centrum. Ik kreeg alleen geen vat op hem, zelfs geen biervat! Ik raakte in tijdnood en kon gelukkig remise veilig stellen. De 2e partij tegen Jan de fotograaf. Weer een leeuw op het bord. Maar nu deed hij het een stuk beter dan de vorige keer. Alleen die tijd he, Jan gebruikte te veel tijd waardoor de partij verloren ging voor hem. De 3e partij tegen Hans met wit. Het werd een Weense partij uit het boekje, wel een boekje uit de jaren 20 van de vorige eeuw! Na een paar zetten stond het bord in brand door een stukoffer van Hans. Alles kwam op het bord, penningen aan alle kanten tegen mijn dame. Door een tussenschaakje en een rokade waardoor zijn dame indirect in stond kon ik een hoop oplossen, en zag Hans er geen brood meer in. De 4e partij tegen Eric was op het scherp van de snede. Ik moest lang keepen met mijn zwarte Leeuw en kwam wederom in tijdnood en verloren te staan. Maar in de hitte van de strijd keerden de kansen plotseling en besloten we tot remise met mijn vlag op vallen. Al met al een lekker avondje schaken en de nul gehouden.

De overige resultaten: Eric werd samen met Richard gedeeld eerste. Eric won van Jan en Gerard en speelde remise tegen Richard en Hans. Gerard kwam op de derde plek terecht. Gerard won Jan en Hans, speelde remise tegen Richard maar verloor van Eric. Hans werd vierde door te winnen van Jan, remise tegen Eric en verlies van Richard en Gerard. Jan werd hekkensluiter met vier verliespartijen. Jan wilde eigenlijk helemaal niet komen omdat hij andere zaken aan zijn hoofd had, maar helaas voor Jan is hij een klassiek verenigingsmens. Zo een die eigenlijk pas afbelt wanneer hij in het ziekenhuis ligt… 

 

UITSLAG GROEP 2 17 AUGUSTUS 2020

1/2

Richard de Nies

3 uit 4

1/2

Eric Emor

3

3

Gerard Turkenburg

4

Hans Schrumpf

5

Jan Hennevanger

0

 

Gerard remise tegen schaak/schrijftalent Richard...


Eric en Hans op weg naar remise...


Richard en Jan: "ouwe jongens krentenbrood"...


Verslag/Ballonblazerij: Aad Juijn
Fotografie/Standenbeheer: Jan Hennevanger 
Sterschrijver: Richard de Nies


STAND  ZOMER COMPETITIE  18 Augustus

Naam

Punten

1

½

0

Aad Juijn

99

21

7

4

Eric Emor

83,1

15

6

8

Ronald Lemmen

77

11

9

9

Theo van Zessen

70,2

11

9

12

Ben Riksen

69,5

11

9

12

Gerard Turkenburg

68,8

11

4

14

Davey Hoogstad

68,7

9

5

3

Piet Hofstee

62,1

7

1

1

Richard de Nies

61,6

7

5

7

John van Baarle

57,9

3

6

0

Hans Schrumpf

54,7

7

6

19

Geert Kooistra

53

2

0

1

Marco Zwanenburg

48,7

2

2

8

Simon Slui

46

1

0

5

Jan Hennevanger

42,7

2

3

17



ZOMERRATINGLIJST 18 augustus 2020

 

w/z

CLUB

RATING

Aad Juijn

z

1979

John van Baarle

z

1969

Ben Riksen

w

1897

Davey Hoogstad

w

1862

Theo van Zessen

z

1804

Ronald Lemmen

2z

1668

Piet Hofstee

z

1633

Geert Kooistra

z

1551

Richard de Nies

2w

1548

Eric Emor

2z

1545

Gerard Turkenburg

-

1391

Hans Schrumpf

w

1387

Marco Zwanenburg

-

1188

Jan Hennevanger

2w

1059

Simon Slui

2w

1012



ZOMERRATING  VOORUITGANG 18 Augustus 2020

 

BEGIN

ZOMER

RATING

ZOMER

RATING

NU

Vooruitgang

t.o.v.

beginrating

Ronald Lemmen

1426

1668

242

Davey Hoogstad

1700

1862

162

Ben Riksen

1759

1897

138

Eric Emor

1434

1545

111

Piet Hofstee

1550

1633

83

Geert Kooistra

1500

1551

51

Richard de Nies

1499

1548

49

Theo van Zessen

1821

1804

-17

Aad Juijn

2005

1979

-26

Simon Slui

1039

1012

-27

John van Baarle

2009

1969

-40

Gerard Turkenburg

1483

1391

-92

Jan Hennevanger

1187

1059

-128

Marco Zwanenburg

1435

1188

-247

Hans Schrumpf

1654

1387

-267




Geen opmerkingen: