zaterdag 24 juni 2017

Oud-lid Piet op bezoek! FM John wint groep 1! Piet wint bij debuut meteen groep 2!


ZOMERCOMPETITIE  20 JUNI 2017

Deelname is gratis!
De zomercompetitie beleefde maandag zijn 2e ronde. In deze competitie wordt iedere maandag gespeeld t/m 28 augustus. Men hoeft niet iedere maandag mee te doen: wie uiterlijk 19.50 uur aanwezig is wordt die avond ingedeeld tegen ongeveer even sterke tegenstanders. Men speelt 3-4 partijen per avond. Deelname is gratis.

Marco Zwanenburg heeft vorige week de foto’s gemaakt, maar afgelopen maandag was hij er niet. In zijn plaats kwam oud-lid Piet Hofstee binnen, maar die maakt geen foto´s. Jan Zoorob bracht uitkomst, hij stuurde bovendien zijn foto’s rechtstreeks door naar Aad.

Voor het overige waren er dezelfde spelers als de week er voor.

Daniël en Gerard speelden hun tweede bekerduel. Dit keer heeft Gerard wit. Niet al te snel staat hij heel passief en de beker na de tweede winst naar Daniël. Gefeliciteerd!

Resultaten in Groep 1:

John van Baarle
3,5 uit 4
Aad Juijn
2,5
Ben Riksen
2
Theo van Zessen
1,5
Jan Zoorob
0,5


Jan en John: minder wijn!
In groep 1 dezelfden als vorige week. Jan en John drinken nu veel minder witte wijn. Bij John lijkt dat te helpen, maar bij Jan niet deze avond. Of is het foto’s maken desastreus voor zijn concentratie? Ik (Theo) ga goed van start met een remise tegen koploper Aad, herhaling van zetten.  

Tegen John geef ik in de opening een pion weg, maar ik kom door slordigheden van John goed terug. In gelijke stand geef ik dan pardoes een toren weg. John wil wel doorspelen, maar nee, regels zijn regels; ik geef op.

Tegen Jan probeer ik een koningsaanval. Die lijkt winnend, maar ik doe een te haastige, mindere zet. Jan biedt remise aan en ik accepteer bevreesd voor verdere uitglijders. Winst was nog steeds mogelijk.

In de partij tegen Ben win ik een pion, en denk ik; zelfs twee. Maar ik geef gewoon een loper weg. Dan een wanhoopsaanval tegen Ben zijn koning met mijn dame en twee torens. Die slaagt en ik krijg het materiaal terug. Ik bied remise aan, maar had met mijn centrum vrijpionnenduo eenvoudig kunnen winnen. John wint de groep en Aad en Ben zetten ook een goede score neer.

Hopelijk komen er volgende maandag meer belangstellenden. Kom op, mensen, de zomercompetitie is echt leuk en je bent meestal een uur eerder thuis!

Aad beschreef zijn verblijf in groep 1 als volgt: Als zogenaamde koploper had ik dus alleen maar iets te verliezen. De vier uit vier score van vorige week, is sowieso met een type als FM John in de groep een uitzondering.

De eerste partij had ik wit tegen Ben. In een opmerkelijke partij bood ik Ben een pion aan, en zoals gewoonlijk consumeerde Ben deze lekkernij. Het pionoffer gaf mij meer ruimte, maar daar was alles zo’n beetje mee gezegd. Door bepaalde dreigingen in te bouwen, kwamen Ben zijn stukken een beetje onhandig te staan. Ik kon hierdoor een listige koningsaanval opzetten die door een venijnige kruispenning tot mat leidde…

In de tweede ronde wachtte Theo. Met de zwarte stukken probeerde ik een koningsaanval op te zetten. Je zou kunnen zeggen dat dit deels lukte. Met een gewaagd pionoffer op de g- lijn probeerde ik te forceren. Theo pakte de pion, hierna verdedigde Theo zich uitstekend, meer dan zetherhaling had ik niet…

Appeltje te schillen...
In de derde partij had FM John (zwart) nog een appeltje te schillen met mij. Vorige week pleegde John een soort, van wat later bleek, harakiri tegen mij. Deze partij leek wat betreft de opening ook de verkeerde kant op te gaan voor John. De zwarte ontwikkeling op de koningsvleugel kwam moeilijk van de grond. Ik vond echter niet het juiste plan, en met wat inadequate zetten mijnerzijds kwam John weer volop tot leven. Toen ik mijn sterke loper liet afruilen kwam het initiatief volledig bij John. Met een kwaliteitsoffer probeerde ik het tij te keren, Ik kreeg inderdaad een gevaarlijk paard in handen, maar John wist alle klippen te omzeilen en bracht de zwarte koning in veilige haven, waarna ik uitgepraat was en opgaf.

In de vierde partij had Jan wit tegen mij. In een onorthodoxe opening offerde Jan een pion op e6, met het idee mijn ontwikkeling te bemoeilijken. Door het gesloten karakter van de stelling werd het een laveerpartij. Van lieverlee gingen de lichte stukken dooswaarts. Doordat Jan achteloos de b- lijn liet openen verkreeg ik zowaar nog kansen tegen de witte koning. Plots ging het voor wit helemaal mis door die open b- lijn. Om mat te voorkomen moest Jan zijn dame tegen een toren inleveren, en dat was enkele zetten later bekeken.      

Aad tegen Theo


Jan; fotograferen leuker dan schaken...


Groepswinnaar FM John versus Ben...


Resultaten in Groep 2:

Piet Hofstee
3 uit 3
Arnold van der Kammen
2
Hans Schrumpf
1
Wim Breddels
0


In groep 2 speelden Arnold, Hans, Piet en Wim. Een te zware groep voor Wim, dapper dat hij speelt. Piet won alles. Arnold wist een op het oog gesloten structuur tegen Piet op het bord te krijgen. Maar op het laatst zie ik (Theo) een eindspel waarin Arnold nog maar alleen één pion heeft en Piet met een loper en drie pionnen hooguit uit moet kijken voor pat. Hans verliest van Piet, maar ook van Arnold. Hij vindt de speelstijl van Arnold niet aantrekkelijk; “Vind je dat nou leuk, dat geschuif?”, hoor ik hem mopperen. Wim verliest alles.

Hans houdt niet van geschuif...


Arnold beschreef zijn avond als volgt:

In woestijnachtige ochtendtemperaturen stonden drie partijen op het programma. De eerste partij was met de zwarte stukken tegen Piet Hofstee. Deze partij ging lang gelijk op. In het eindspel besloot ik voor de promotie te gaan en startte de lange eenzame wandeltocht met mijn vrije c- pion. Piet had beter gerekend en een ogenschijnlijk simpele koningszet veranderde de partij behoorlijk. Ik moest de loper geven om spel te houden. Zowel mijn pion als een pion van Piet promoveerden naar een Dame. Helaas stond mijn Dame buitenspel en dat gaf Piet dusdanig vleugels (volgens mij zat hij aan de Redbull thee) dat ik snel mat ging.

De tweede partij met de witte stukken tegen Wim Breddels. In een Spaanse variant verslikte Wim zich en stond binnen 10 zetten drie pionnen achter. In het middenspel speelde ik een onnauwkeurigheid waardoor Wim door  middel van een tussenschaak twee pionnen kon terugpakken. Wim liet dit echter na en deed een pion zet.  Nu ontstond er plots een combinatie waardoor Wim moest kiezen. Mat gaan of een stuk geven. Wim koos ervoor om het stuk te geven. In het eindspel overzag Wim dat zijn toren in stond en na weggeven van dit cadeautje gooide Wim de spreekwoordelijke handdoek in den ring en gaf op.

Arnold: gezwijnd...
De derde partij met zwart tegen Hans Schrumpf. In een wilde onorthodoxe partij vlogen de pionnen en stukken over het bord. In het eindspel, wat ik te snel speelde en daardoor een knoepert van een fout maakte, stond Hans huizenhoog gewonnen. Hans maakte helaas een blunder door zijn toren weg te geven met schaak. Hans gaf meteen op. Ik kan rustig zeggen dat ik in deze partij zwaar gezwijnd heb. 

Eens zien hoe dat volgende week gaat! Wellicht zijn er dan (nog) meer zomergasten om mee en tegen te schaken.

Hans op veilige afstand...


Arnold tegen groepswinnaar Piet...


Wim: kijkje in groep 1...


... en hier kunt u a.s. maandag zitten! 


In de zomercompetitie zijn er geen prijzen te verdienen, alleen eervolle vermeldingen.

Bij de zomerrating hebben twee deelnemers een zomerrating van meer dan 2000 ELO punten. John van Baarle staat boven aan met een zomerrating van 2077 ELO punten. Daarna komt Aad Juijn met 2049, Ben Riksen volgt op enigszins eerbiedige afstand met 1904 punten.

Door bepaalde omstandigheden is er binnen deze editie geen ruimte gevonden om de zomerstand en vooruitgang van de zomerrating in elkaar te zetten… hopelijk is dat volgende week wel het geval.

Verslag: Theo van Zessen
Fotografie: Jan Zoorob
Sterrapporteurs: Aad Juijn/Arnold van der Kammen
Special guest: Piet Hofstee
Gedachtebeheer: Aad Juijn


ZOMERRATINGLIJST  20 juni 2017   w krijgt wit

W/Z
CLUB
RATING
John van Baarle

2077
Aad Juijn
z
2049
Ben Riksen

1904
Cees Verhagen

1842
Frans Groeneweg

1793
Theo van Zessen

1783
Jan Zoorob
w
1763
Andries Schukking

1747
Gerard Turkernburg

1747
Piet Hofstee

1715
Jannieko Scheele

1657
Arnold van der Kammen

1617
Eric Emor
z
1551
Hans Schrumpf      
2z
1527
Daan van Loenen

1520
Dominic Louer

1436
Marco Zwanenburg
w
1399
Leo Pletikosic

1351
Roger Pearson

1343
Dick Vons

1310
Jan Verveen              

1180
Jan Hennevanger

1048
Wim Breddels

991




Geen opmerkingen: