woensdag 16 december 2020

 

INTERNE COMPETITIE 14 DECEMBER 2020


Lockdown...
Op deze voorlopig weer laatste clubavond kwamen acht schakers opdagen. Ondergetekende kreeg onverwacht visite en bedankte voor de schaak eer. Barman Koos die de foto’s verzorgde mailde het zaakje door inclusief de foto van de uitslagen. Soms zit daar dan een foto tussen van iemand die een verslag heeft geschreven, deze keer echter noppes. Gelukkig mailde Richard nog wel een beschouwing door. Maar goed, de voorlopig laatste clubavond dus weer. Een ‘harde lockdown’ tot en met dinsdag 19 januari, tot die tijd is onze thuisbasis gesloten. Enfin u kunt alle restricties hier lezen. Er is een tijd geweest dat schaken een groot deel van mijn leven beheerste. Tegenwoordig merk ik dat de wankele toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen mij meer bezighoudt, vooral sinds ik mij meer ben gaan bezighouden met wat ‘de boven ons gestelden’ zich met ons voorhebben. En dus kom ik nu tot mijn wekelijkse bloemlezing rond het allesbeheersende ‘COVID-19 en meer’ hoofdstuk en dat is bij uitzondering een uitgebreider werkje dan gewend, dit omdat ik door de maatregelen u vijf weken niet lastig kan vallen op dit thema. Voor COVID-19 vermoeiden: onderstaand hoofdstukje even door scrollen. En dan nog even dit: mocht u het overgrote deel van het onderstaande hoofdstukje onzinnig vinden. Bedenkt u zich dan dat er een dikke kans is dat meer dan het overgrote deel van wat zich aan spullen in uw huis bevindt waarschijnlijk óók onzinnig is, en dat is omdat u die snuisterijen zin hebt gegeven. M.a.w. zin gegeven onzinnigheid behelst nu eenmaal een groot deel van ons leven…



Klaus Schwab (WEF)
"The Great Reset"
Tja, waar staat u nu eigenlijk in deze voortdurende ‘pandemie’ en de daaruit volgende mensenrechten overschrijdende maatregelen (wereldwijde repressiewetten). In de samenleving is er, evenals ongeveer op alle gebieden, sprake van toenemende polarisatie. Ik noem de twee hoofdkampen inzake de maatregelen voor het gemak even ‘kamp overheid’ versus ‘kamp bezorgde burger’. Dat woordje burger impliceert natuurlijk niet dat alle burgers automatisch in ‘kamp bezorgde burger’ zitten. Veel burgers hebben de vastberaden overtuiging dat de overheid het sowieso goed voor heeft met de burgerbelangen en smachten bijv. naar de verlossende vaccins. Zelf zit ik in ‘kamp bezorgde burger’ en om misverstanden te voorkomen; ik ben niet zozeer bezorgd over het ‘killervirus’ maar meer over hoe de overheid hier mee omgaat of juist niet mee omgaat. Alle maatregelen zijn momenteel gebaseerd op de inmiddels beruchte PCR test. Wanneer je ziet dat er bij het RIVM nogal wordt gesjoemeld met de cijfertjes (hier) dan lijkt het er op dat er een soort van belang lijkt te zijn bij het warmhouden wat betreft het gevaar van dit ‘mensheid bedreigende’ virus. We weten inmiddels dat er prima medicijnen zijn bijv. ivermectine (hier). Daarnaast heeft de WHO al door laten schemeren dat zelfs na massaal vaccineren er mogelijk toch nog een beroep zal moeten worden gedaan op maatregelen zoals we die nu kennen. Inmiddels komt zo af en toe ook het geluid door van het WEF (world economic forum) bij monde van de executive chairman Klaus Schwab. De man die het steeds heeft over “The Great Reset”. Het financiële systeem was door wanbeleid van de bankenwereld en beurzen al niet meer te houden (fiatgeld). Doordat overheden zich nu door de coronacrisis massaal in de schulden moeten steken (bij wie eigenlijk?) vanwege de lockdowns kan men deze coronacrisis mooi verantwoordelijk houden voor het ineenstorten van de wereldeconomie. Voorts hebben we nog de ambitieuze agenda 20/30 van de VN, beter bekend als de (17) Sustainable Development Goals. Een soort van wereld-verbeter (control en herverdeling) programma waar u en ik niet beter van gaan worden. Ik herinner u aan de woorden van Rutte maart vorig jaar “ wereld van vóór coronacrisis keert niet meer terug” (hier). Tot slot kunt u hier de uitleg van professor Bob de Wit (Nyenrode universiteit) over de betekenis van “The Great Reset” tot u nemen. De Amerikaanse aanklager en Supreme Court rechter Jackson H. Robert (1892-1954) zei ooit eens “Het is niet de functie van de overheid om de bevolking te corrigeren, maar de taak van de bevolking om de overheid te corrigeren”…

 


Acht schakers waren als eerder gezegd van de partij. Een gemakkelijke indeling aldus voor onze gewaardeerde voorzitter annex indeler Theo van Zessen. Jan H. knutselde thuis de standenlijsten in elkaar. Barman Koos zorgde voor de foto’s en ondergetekende is verantwoordelijk voor de verhaallijn, lay-out en onthulling op het www. Rest mij nog om u vanaf deze plek een prettige lockd… eh Kerst en natuurlijk ook een gelukkig vacci… eh nieuwjaar te wensen.

Theo van Zessen had wit tegen Gerard Turkenburg. Van deze partij is geen verslag. De winst ging naar Theo.

Theo wint van Gerard...

Ronald Lemmen had wit tegen Ben Riksen, ook van deze partij geen verslag. De partij eindigde in remise.

 

Ronald houdt Ben op remise...

Richard de Nies had wit tegen Piet Hofstee. Richard mailde het volgende verslag:

Stelling na 13... Pge7
Eindelijk weer eens een potje schaken op de club, het mocht nog. Het werd wit tegen Piet Hofstee. Daar heb ik al menige partij tegen geschaakt op onze club bij de NS en meestal was de uitslag voor mij niet zo best. Het werd de Dame fianchetto verdediging volgens Stockfish. Ik vond het maar moeilijk, het werd een schuifpartijtje waar we allebei behoorlijk mistastten. De hiernaast staande stelling ontstond na 13. … Pe7. Ik speelde hier 13.Pxe7 en na Dxe7 was het grote voordeel (volgens stokvis) weg voor wit.

 


Analysediagram na 17.Tab1 ...
Volgens stokvisje had ik hier 14. dxe5 Pxe5 15. Pxe5  Lxe5 16. f4 Lxb7 17. Tab1 (analysediagram) moeten spelen. Dit ziet er kansrijk uit inderdaad. Met daarna bv. 17… Lg7 18. Ld4 of 18. f5! Maar ik had ook nog een bus te halen omdat ik de volgende morgen weer om 04.00u uit de veren moest. En Piet bood remise aan op de 25e zet wat ik gretig aannam. Zodoende konden we allebei de bus van 22.00u halen. Volgende keer hoop ik wat meer tijd te hebben, maar ik had zo’n zin om te schaken dat ik er een kort nachtje voor over had.

 

Piet en Richard na remise al om 22.00u gezamenlijk in de bus...

Hans Schrumpf had wit tegen Simon Slui. Van deze partij is geen verslag. Hans won.

Simon ten onder tegen Hans...

 


 

Bij de stand staat Aad Juijn met 42 punten op de eerste plaats. Ben Riksen staat op de tweede plaats met 40 punten. Theo van Zessen is opgeklommen naar de derde plaats met 39 punten.

Bij de stand van de clubrating staat Aad Juijn met 1997 punten bovenaan. Davey Hoogstad staat tweede met 1973 punten. Theo van Zessen bezet met 1808 punten de derde plek.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat nog steeds Simon Slui aan kop: Simon verbetert zijn clubrating met 65 ELO punten. Na Simon volgen o.a.: Ronald Lemmen (+59) en Davey Hoogstad (+41).

 



Verslag/Ballonblazerij en covid-19-activist: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Standengebeuren: Jan Hennevanger
Sterreporter: Richard de Nies





 







Geen opmerkingen: