woensdag 14 oktober 2020

Aad wint van Hans, Theo wint van Marco, Ben wint van Jan V. en Gerard wint van Jan H.

 

INTERNE COMPETITIE 12 OKTOBER 2020

 

'gelekt'...
Zoals u inmiddels gewend bent van mij, beginnen we maar meteen met het COVID-19 feuilleton. De nieuwe “Mark & Hugo dictatenshow” was aangekondigd voor dinsdagavond 13 oktober. Als gebruikelijk waren een dag eerder al enkele van de nieuwe maatregelen ‘gelekt’ naar de lange arm van het kabinet, oftewel de mainstream-media. Een van de nieuwe beperkingen welke ons aangaat is het volgende punt: Sporten is alleen nog beperkt mogelijk: Voor iedereen vanaf 18 jaar geldt dat sporten alleen mag op 1,5 meter afstand en alleen individueel of in teamverband met niet meer dan 4 personen. Wedstrijden zijn niet toegestaan. Eens kijken wat het RSB standpunt in deze is. Ik ben bang dat dit seizoen eigenlijk nu al afgeblazen kan worden…



Update:
Wat betreft onze eigen situatie: het bestuur van ons clubhuis “Hof in Zuid” heeft na contact met de gemeente Schiedam besloten het schaken op maandagavond onder voorwaarden door te laten gaan (GEEN ALCOHOL). Houdt de website dus goed in de gaten want zodra zich voor ons relevante veranderingen voordoen zal ik e.e.a. vermelden. Voorlopig dus wel huishoudelijk schaken!!


Mondkapje?
Negen schakers verzeilden in het clubhuis en door verschillende leden werd alvast een voorschot genomen op de komende nieuwe spelregels. De laatste clubavond voor voorlopig? Hoe gaan de RSB-wedstrijden verlopen? Vragen, vragen… Ik heb voor de liefhebbers en geïnteresseerden van het andere geluid een tweetal interviews voor u. Hier een terugblik van Dr. Prof. M. Schippers (Behaviour and Performance Management) op de laatste 6 maanden beleid en hier een interview met Prof. M. Desmet (klinische psychologie) over angst en massavorming in de coronacrisis. De speelomstandigheden waren vanavond als volgt: er mocht in de grote zaal gespeeld worden met dien verstande dat zittend het mondkapje niet verplicht was maar lopend wel, verder ging om negen uur de buitendeur op slot en om tien uur ging de bar op slot. Tja, het zijn op zijn zachtst gezegd rare tijden. Terug naar het schaken. Indeler Theo van Zessen zat enigszins in tweestrijd wie er vanavond onverrichterzake naar de club was gekomen. In eerste instantie opperde Theo hardop, maar voor de goede luisteraar toch met enige twijfel in zijn stem, zichzelf dan maar vrij te geven. Ronald Lemmen bevrijdde Theo uit dit kleine persoonlijke drama door gedecideerd te roepen “doe mij dan maar”. Theo aarzelde geen moment en kopte de op maat gegeven voorzet van Ronald feilloos tussen de palen.


Ronald: vrij...

Aad Juijn had wit tegen Hans Schrumpf. Aad schreef er het volgende over:


Diagram 1 na 10... Le6
Ontmoetingen met Hans zijn altijd enigszins beladen. Hans vertrouwt mij regelmatig toe “iets bijzonders voor mij te hebben klaarliggen”. Deze keer had hij kennelijk iets voor mijn zwarte repertoire bekokstoofd, getuige zijn vraag of ik het een probleem vond om voor deze keer van kleur te ruilen. Helaas voor Hans ben ik qua regeltjes geen sjoemelaar want dat schept sowieso precedenten, ook naar anderen. Overigens bracht Hans mij wel op een idee: iets spelen wat hij totaal niet verwacht. Na even nadenken speelde ik 1.d4 … Hans viel van verbazing bijna van zijn stoel. Hij riep meteen de vraag naar Ben en Theo of zij wel eens mee hadden gemaakt dat Aad 1.d4 … tegen hen had gespeeld. Ben moest ontkennend antwoorden maar Theo had dit inderdaad wel eens een paar keer meegemaakt. Het werd de Richter Veresov aanval. Hans week met 7… Dg5 af van de gebaande paden. We komen erin na 10… Le6 (diagram 1). Feitelijk een kritieke stelling, de vraag is nu: wat is het witte plan? Tijdens de partij wist ik dat ik op dit moment beter stond. De pion op f5 is een zwakke schakel en Stockfish 11 adviseert dan ook om verder te gaan met het logische 11.c3 … gevolgd door Dc2 (+1.40). Daar ik van plan was om t.z.t. lang te rokeren was de zet 11.c3 … geen moment in mij opgekomen. Vanuit de diagramstand koos ik voor het directere 11.Pf4!? … en deze zet leverde in principe een klein voordeeltje op voor wit, zwart is veroordeeld tot een zekere mate van passiviteit en daar houdt Hans absoluut niet van.

 

Diagram 2 na 24.Dc5 ...
Er volgde een lange fase van manoeuvreren (niet bepaald mijn passie). Beide spelers rokeerden lang en wit begon een voorzichtige actie tegen de lang gerokeerde koning. Hans wist lang zijn geduld te bewaren en dat is gezien Hans zijn rebelse en ongepolijste natuur buitengewoon knap. Nu heeft Hans mij er in het verleden meermaals op gewezen dat wanneer de dames van het bord zijn verdwenen (eindspel) hij er feitelijk geen zak meer aan vindt. En met die gedachte in het achterhoofd heb ik dus in diagram 2 zojuist 24.Dc5 … gespeeld. Alle pionnen staan nog op het bord en in dergelijke eindspelen is in de regel het paard sterker dan de loper (de loper kan door zijn kleurgebondenheid slechts de helft van alle velden bewandelen, het paard daarentegen kan alle velden bewandelen). Na 24.Dc5 … staat zwart voor een lastige keus. Het slaan van de witte dame leidt tot een slecht eindspel voor zwart, de zwarte loper is een soort van grote pion. Zwart heeft eigenlijk nog maar één goede zet en dat is het pionoffer 24… Td6! bijv. 25.Dxb5 – Dc7 en zwart kan nog vechten langs de halfopen c -lijn. Hans raakte echter na 24.Dc5 … de draad kwijt en produceerde de grafzet 24… b4? Je hoeft geen licht te zijn om te zien dat deze pion ten dode is opgeschreven. Er volgde nog 25.Dxe7 – Txe7 26.Pc1 – Tc7 27.Pd3 … en de pion op b4 ging verloren. Later ging er nog een pion verloren en op de 37e zet geloofde Hans het wel. Al met al speelde Hans tot de 24e zet een zeer behoorlijke partij maar een paar eindspelboekjes doornemen is toch wel mijn dringende advies aan Hans.


Aad wint van Hans...

Marco Zwanenburg had wit tegen Theo van Zessen en ook hier een groot ratingverschil. Van de partij is geen verslag maar ondergetekende had m.b.t. de sluiting van “Hof in Zuid” telefonisch contact met Theo. Desgevraagd vertelde Theo een en ander over zijn partij. Marco ruilde zo’n beetje alles af van wat er af te ruilen viel. Uiteindelijk kon Marco niet voorkomen dat de torens van Theo op de 2e rij terechtkwamen en pionnen gingen eten. Nadat een viertal pionnen was geconsumeerd gooide Marco de handdoek.

 

Theo wint van Marco...

Ben Riksen had wit tegen Jan Verveen. Jan mailde de volgende beschouwing:

Ben: maatje te groot voor Jan
Na mijn overwinning vorige week op Gerard verklaarde onze webmaster dat ik het tegen wat sterkere tegenstanders zou moeten opnemen. Theo onze indeler nam dit heel letterlijk en zette mij tegenover Ben Riksen!!!! Ik zal even uitleggen hoe het zit: Ben zijn rating is 1751 die van  mij 1285, een verschil van 466 punten. En om het nog erger te maken verkreeg Ben wit. Maar Ben is vriendelijk want hij opent met het Spaans en dat is niet al te vreemd voor mij. Ik kan Ben in de opening goed bijhouden tot de 15e zet en daar verlies ik een pion. Nu zult u zeggen een pion niet zo erg toch? Maar met Ben zijn ervaring is zo’n pion haast een vol stuk waard. Toch maar dapper doorgespeeld en dit hou ik nog 48 zetten vol maar dan is het over. Na de partij hoor ik dat Ben de Spaanse opening al  speelt sinds zijn 12e, hij is nu 73!!!! Soms zit het mee vandaag zat het tegen !?


Ben wint van Jan...

Jan Hennevanger had wit tegen Gerard Turkenburg. Van deze partij is geen verslag maar Gerard won.

 

Gerard wint van Jan...



Bij de stand heeft Aad Juijn met 20 punten de koppositie overgenomen. Eric Emor staat tweede met 19 punten. Davey Hoogstad staat met 18 punten derde. Kortom minimale verschilletjes.

Bij de stand van de clubrating staat Aad Juijn met 2014 punten bovenaan. Davey Hoogstad staat tweede met 1954 punten. En daarna zien we nog net in de club van 1800+ Theo staan met 1817 punten.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat Eric Emor nog steeds aan de koppositie: Eric verbetert zijn clubrating met 64 ELO punten. Na Eric volgen o.a.: Jan Verveen (+36) en Marco Zwanenburg (+30).

 

Verslag/Ballongedoe: Aad Juijn
Fotografie: Koos Versloot
Standengebeuren: Jan Hennevanger
Sterrapporteurs: Aad Juijn, Theo van Zessen, Jan Verveen

 




 

 

          


Geen opmerkingen: