woensdag 14 september 2016

Wintercompetitie begonnen! Hans houdt Theo op remise! Gerard houdt Ben op remise!



WINTERCOMPETITIE  12  SEPTEMBER  2016

...klokken gedoe
Hoera! De wintercompetitie is weer begonnen. We kunnen weer schaken met het normale tempo, zodat we voldoende bedenktijd hebben en mooie partijen kunnen spelen, in plaats van dat rapid geknoei tijdens de zomer. Maar “het normale tempo” gaf direct problemen: de digitale klokken waren nodig en hoe stel je die ook al weer in?

Er waren 14 deelnemers. Tot aangename verrassing van Frans kwamen er verslagen van alle partijen, zodat webmaster Aad Juijn er weer iets moois van kan maken. Aad wil ook leuke partij fragmenten op de website opnemen, dus als er in je partij mooie dingen gebeurden, geef die partij dan aan Aad.

Post-mortem...
Andries Schukking had wit tegen Aad Juijn. Aad schreef er het volgende over: Na vier maanden geen stuk (behalve mijn vrouw dan) te hebben aangeraakt, de zomercompetitie met de bijbehorende rapid -partijtjes is niet zo mijn ding, had ik mij voorbereid op FM John. Zo als dat meestal met voorbereidingen gaat was John er natuurlijk niet. Geen nood, dan maar improviseren tegen de kersverse wedstrijdleider extern Andries. Na een partij is het gebruikelijk nog wat te analyseren, in schaakkringen wordt dit gebruik de zogenaamde “post-mortem” genoemd. Eigenlijk best vreemd want letterlijk vertaald (Latijn) betekent dit “na de dood”. Nu hebben Andries en ik de vreemde gewoonte om ook een voorbespreking over de aankomende partij te houden, dit fenomeen noemen we dan maar logischerwijs de “ante-mortem” oftewel “vóór de dood”. Andries begon de psychologische schermutselingen met de opmerking: “nu David (van der Mast) en Alex (Kapitonenko) van de club weg zijn, ben jij nog de enige speler waarvan ik nog nooit in een reguliere partij heb gewonnen”… Tja, daar had ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, ik hoop in ieder geval dat dit geen obsessie voor Andries gaat worden (of al is). Thuis toch eens gecheckt, en inderdaad: sinds 2010 hebben wij ‘slechts’ vier maal de degens gekruist (laatste ontmoeting in nov. 2014), in 2011 werd het ’n keer remise, de andere drie partijen gingen voor Andries verloren. Nadat ik mij besefte dat ik dus eigenlijk bovenaan op Andries’ “hitlist” sta, leek het mij verstandig vooral niet te lichtvaardig (een van mijn zwakke punten) met de komende partij om te gaan…

Diagram 1 na 12... g5
Andries ging verder met zijn psychologische aanpak: “als ik e4 speel doe jij zeker geen Siciliaans?”… WTF? Dacht ik zo bij mijzelf, dat speel ik de laatste jaren sowieso niet meer. Andries vervolgde: “als jij je tegen FM John hebt voorbereid zal ik ook maar geen c4 openen”. Ook deze opmerking bracht mij in lichte verwarring. FM John opent negen van de tien keer e4 tegen mij… Afijn er verscheen een uiterst merkwaardige opening op het bord waar ik verder niet over ga uitweiden, want toekomstige RSB tegenstanders maken we niet wijzer dan dat zij al zijn. Nou vooruit één hint dan: Stockfish 6 typeerde de opening als: Engelse opening, ongebruikelijke antwoorden van zwart (en nee, Andries opende geen c4). Andries en ik zijn pure aanvalsspelers, dat maakt dat onze potjes nooit saai zijn, nadat wij beiden kort hadden gerokeerd, en Andries aanknopingspunt h3 had gespeeld trok ik reeds op zet 12 met g5 ten aanval (diagram 1). Zwart staat al iets beter, en Andries houdt niet van verdedigen, toch moet wit hier de nodige rust en vooral zijn geduld bewaren. En geduld is niet echt Andries’ ding, hij wil óók aanvallen. 13.Ph2 is nog goed, maar na het logische 14… g4 slaan de witte stoppen definitief door met het lelijke 14.e4? (14.hxg4 - fxg4 15.g3 was het correcte antwoord geweest. Zwart staat wel prettiger). Na het gespeelde 14.e4? is het in hogere zin uit. Er volgt 14… gxh3 15.gxh3 - fxe4 en de pion op h3 hangt ook nog.

Diagram 2 na 27... De1+
Na 27… De1+ (diagram 2) ziet iedere ‘boerenlul’ (sorry Frans) dat het nu mat in twee is. Andries en ik misten dat compleet 28.Kg2 - Le3?, het blijft natuurlijk gewonnen staan, maar zoals toevallige passant Frans na de partij aangaf was 29… Lh3+! wel zo uit geweest… Nu duurde de partij nog tot de 31e zet vooreer Andries de handdoek gooide. Helaas voor Andries moet hij nog even wachten op zijn overwinning,  Andries bezwoer mij dat hij desnoods toe zou slaan als ik tachtig zou zijn, maar winnen zal hij een keer…                

Aad wint van Andries...

Arnold kijkt toe...

Gerard Turkenburg schreef over zijn partij tegen Ben Riksen. De vertrouwde opening van Gerard leverde hem een kwaliteit op. Maar Ben had een sterk paard, zodat het toch remise werd.

Gerard plusremise tegen Ben...

Mysterieuze paardmanoeuvre...
Theo van Zessen (zwart) schreef dat de partij tegen Hans Schrumpf een rustige partij werd, waarbij Hans tempi verloor met zetten als h3 en a3. Theo zocht naar een strategie waarbij in het eindspel het zwarte paard (!) sterker is dan de witte loper van Hans. Helaas was de pionnenstructuur van Hans gezonder en toen Hans remise aanbood, dacht Theo nog tien minuten over een aanvalsplan na. Hij besloot echter het aanbod te accepteren. In de analyse dook toch de mysterieuze paardmanoeuvre op waar de paardpartij het van moet hebben. Maar Hans had ongetwijfeld een veiliger plan kunnen volgen. Toch een leuke warming-up met bijpassende temperatuur (meer dan 25 graden). De pils was extra lekker en gelukkig spotgoedkoop in deze speelzaal.

Hans keurige remise tegen Theo...

Zoals bekend heeft de club een sterschrijver: Arnold van der Kammen en hij had weer een mooi verhaal. Arnold had wit tegen Eric Emor. Arnold schreef dat hij met zwart vaak wel weet wat voor verdediging hij gaat spelen. Met wit ben ik echter de laatste twee jaar zoekende. Soort “lost in chessland; the white edition” zeg maar. Spontaan open ik met g4. Een opening die ik uit het verleden ken en die vertrouwd aanvoelt. Tot en met de 15e zet gaat het gelijk op. Met f5 gaat de boel op scherp. Beide kampen hebben een sterke verdediging. Op de 21e zet speel ik driest Lf4. Na de zet (uiteraard altijd na de zet) zie ik dat ik een koningspion ongedekt laat staan. Eric besluit het paard op d5 te slaan. A seconde speel ik Dxh5+, Eric geeft op. Hij moet een paard geven en daarna een volle toren gevolgd door mat of meteen mat. In drie zetten tijd is het dynamisch evenwicht volledig weg. Een mooie partij aan het begin van het seizoen. Dat er nog vele fraaie mogen volgen!

Arnold fopt Eric!

Grozdana Bitanc speelde met wit tegen Leo Pletikosic. Leo schreef dat het een Siciliaanse partij werd. Grozdana speelde een gambiet en ging vol in de aanval. Na haar aanval afgeweerd te hebben was het mijn beurt om aan te vallen en de schade was voor haar niet te overzien. (Leo won).

Leo tegen Grozdana...

Eric die snel door Arnold was opgebracht
kijkt met gemengde gevoelens toe...

Dominic Louer (wit) schreef over de partij tegen Jan Verveen. De wintercompetitie is weer begonnen. We hebben weer meer tijd. De eerste vier zetten waren standaard en ik dacht ik ga wat anders doen. Ik speel de damepion helemaal naar voren. Dit zorgde voor een nieuwe stelling, maar we hebben meer tijd, dus niet gelijk spelen maar denken. Na zet 7 staat mijn loper aangevallen, maar we hebben tijd dus kijk ik ook naar de rest en… speel ik de rokade… O ja, mijn loper hangt nog!! De partij ging nog lang door, maar de stelling van Jan was erg stevig en ik kwam er verder niet meer door. Na afruilen was de stelling verloren en heb ik opgegeven.

Dominic ten onder tegen Jan...

Frans Groeneweg (zwart) schreef het volgende over de partij tegen Daan van Loenen. Frans had eerst tegen Grozdana gezegd dat je ongeveer drie minuten per zet hebt, dus gebruik die bedenktijd! Dus wat deed Frans zelf: 9 zetten in totaal 5 minuten!! Maar daar was wel een reden voor: Daan opende vrijwel precies zoals Theo van Zessen begint (alleen een paard op e2 in plaats van op f3). Pas op de tiende zet week Daan af van het pad dat Theo volgt. Daan ging voor de koningsaanval. Maar Frans veroverde door een aftrekzet een paard. Wel bleef Daan aanvallen. Een pion van Frans voor zijn koning stond gepend. Het volgende zal velen bekend voorkomen: Bij iedere zet dacht Frans: opletten, die pion is gepend, tot hij uiteindelijk daar één zet niet naar keek en Daan prompt een stuk kon slaan. Maar Frans had geluk: doordat Daan sloeg kwam een ander stuk van Daan ongedekt en bleef Frans een stuk voor. Frans slaagde erin al zijn stukken actief bij de verdediging te betrekken. Toen Daan nog een stuk verloor door een penning gaf Daan op. Koningsaanval, aftrekaanval, penningen bij beiden, net echt schaak!

Daan vergaloppeert zich tegen fotograaf Frans...

Op de Algemene Vergadering hebben we de prijzen afgeschaft. Maar wat aan het eind van het seizoen nog wel te winnen is, zijn de felicitaties van de voorzitter en de foto op de website. Ik vermeld daarom toch degenen die daar nu voor in aanmerking zouden komen. Bij de stand hebben de top vijf spelers allemaal 5 punten: Leo Pletikosic, Jan Verveen, Frans Groeneweg, Arnold van der Kammen en Aad Juijn.

Bij de vooruitgang in de clubrating staat Arnold van der Kammen bovenaan: hij verbeterde zijn clubrating met 71 ELO punten. Jan Verveen is tweede met +40 en Frans Groeneweg is derde met +36. Daarna komen Aad Juijn (+17), Leo Pletikosic (+15), Hans Schrumpf (+14) en Gerard Turkenburg (+2).

Vorig seizoen vermeldde ik de spelers met een clubrating van boven de 1900. We zijn echter enkele sterke spelers kwijtgeraakt en het zou dan nu een erg kort lijstje worden. Daarom voortaan de spelers met een clubrating boven de 1800. Bovenaan staat Aad Juijn met een clubrating van 2177 ELO punten. Daarna komen: John van Baarle (2063), Daniël van Loenen (1887), Andries Schukking (1874), Ben Riksen (1822), en Gerard Turkenburg (1813).

Verslag/Fotografie: Frans Groeneweg
Sterschrijver: Arnold van der Kammen
Sterrapporteurs: Aad Juijn/Gerard Turkenburg/Theo van Zessen/Leo Pletikosic/Dominic Louer/Frans Groeneweg
Gedachtebeheer: Aad Juijn


UITSLAGEN  12 september
Andries Schukking
Aad Juijn
  0  –  1
Gerard Turkenburg
Ben Riksen
0.5 – 0.5
Hans Schrumpf
Theo van Zessen
0.5 – 0.5
Daan van Loenen
Frans Groeneweg
  0  –  1
Arnold van der Kammen
Eric Emor
  1  –  0
Dominic Louer
Jan Verveen
  0  –  1
Grozdana Bitanc
Leo Pletikosic
  0  –  1


STAND  WINTER  COMPETITIE  13 september
Naam
Punten
%
1
½
0
Leo Pletikosic
5
100
1
0
0
Jan Verveen
5
100
1
0
0
Frans Groeneweg
5
100
1
0
0
Arnold van der Kammen
5
100
1
0
0
Aad Juijn
5
100
1
0
0
Gerard Turkenburg
3
50
0
1
0
Ben Riksen
3
50
0
1
0
Theo van Zessen
3
50
0
1
0
Hans Schrumpf
3
50
0
1
0
Klaas Yntema
2
0
0
0
0
Scheele
2
0
0
0
0
F.G. Maas
2
0
0
0
0
Dick Vons
2
0
0
0
0
Jan Hennevanger
2
0
0
0
0
Cees Verhagen
2
0
0
0
0
Daniël van Loenen
2
0
0
0
0
John van Baarle
2
0
0
0
0
Diego Kaersenhout
2
0
0
0
0
Marco Zwanenburg
2
0
0
0
0
Grozdana Bitanc
1
0
0
0
1
Eric Emor
1
0
0
0
1
Dominic Louer
1
0
0
0
1
Andries Schukking
1
0
0
0
1
Daan van Loenen
1
0
0
0
1


CLUBRATINGLIJST   13 september  w krijgt wit

w/z
CLUB
RATING
Laatste vier tegenstanders
"Nieuwe" tegenstanders komen links
Aad Juijn
w
2177
Schukk



John van Baarle

2063




Daniël van Loenen

1887




Andries Schukking
z
1874
Juijn



Ben Riksen
w
1822
Turken



Gerard Turkenburg
z
1813
Riksen



Theo van Zessen
w
1794
Schrump



Cees Verhagen

1790




Frans Groeneweg
w
1741
Loen Daa



Hans Schrumpf      
z
1720
Zessen



Scheele

1600




Daan van Loenen
z
1564
Groene



F.G. Maas

1542




Diego Kaersenhout

1517




Eric Emor
w
1511
Kammen



Arnold van der Kammen
z
1498
Emor



Dick Vons

1442




Marco Zwanenburg

1369




Jan Verveen              
w
  1352
Louer



Leo Pletikosic
w
1209
Bitanc



Dominic Louer
z
1196
Verveen



Jan Hennevanger

   1015




Grozdana Bitanc
z
885
Pletiko



Klaas Yntema








RATING  VOORUITGANG  13 september

BEGIN
CLUB
RATING
Rating
vorige
week
CLUB
RATING
NU
Vooruitgang
t.o.v.
beginrating
Arnold van der Kammen
1427

1498
71
Jan Verveen
   1312

   1352
40
Frans Groeneweg
1705

1741
36
Aad Juijn
2160

2177
17
Leo Pletikosic
1194

1209
15
Hans Schrumpf
1706

1720
14
Gerard Turkenburg
1811

1813
2
F.G. Maas
 1542

 1542
0
Scheele
 1600

 1600
0
John van Baarle
2063

2063
0
Dick Vons
1442

1442
0
Jan Hennevanger
     1015

     1015
0
Daniël van Loenen
 1887

 1887
0
Marco Zwanenburg
      1369

1369
0
Cees Verhagen
 1790

 1790
0
Diego Kaersenhout
1517

1517
0
Ben Riksen
      1824

1822
-2
Theo van Zessen
1808

1794
-14
Grozdana Bitanc
900

 885
-15
Andries Schukking
1891

1874
-17
Daan van Loenen
  1600

 1564
-36
Dominic Louer
1236

1196
-40
Eric Emor
1582

1511
-71
Klaas Yntema






Geen opmerkingen: